O autorze
Aneta Maszewska ekspert w Krajowym Punkcie Kontaktowym Programów Badawczych UE przy IPPT PAN. Od 14 lat zajmuje się tematyką innowacji, konkurencyjności oraz małych i średnich przedsiębiorstw. W latach 2007-2013 przedstawiciel Polski w Komitecie Programowym ds. MŚP w Brukseli.

Modne słowo na „I”

Henry Ford powiedział kiedyś; „Firmy, które rosną dzięki rozwojowi i ulepszeniom, nie zginą. Ale kiedy firma przestaje być twórcza, kiedy uważa, że osiągnęła doskonałość i teraz musi tylko produkować - już po niej.” Miał na myśli innowacje …


Termin innowacje, jako odrębna kategoria badawcza w naukach ekonomicznych, pojawiło się w pracach przedstawicieli tzw. austriackiej szkoły myśli ekonomicznej w pierwszej połowie XX wieku. Joseph Schumpeter, pionier tego podejścia, dokonał wyodrębnienia pojęć: invention (wynalazczość), innovation (innowacyjność), imitation (naśladownictwo). Najważniejszym aspektem, który odróżniał innowacyjność od wynalazczości był aspekt pierwszego handlowego wprowadzenia na dany rynek lub w danej firmie nowego lub istotnie ulepszonego produktu, usługi, systemu, urządzenia albo procesu organizacyjnego, produkcyjnego lub rynkowego. O tym, że wcale sprawa nie wygląda tak prosto mogą przekonać nas książki mówiące o postępie medycyny bądź kryminologii autorstwa Jürgena Thorwalda. A jak to wygląda we współczesnych firmach można podejrzeć w książce Carmine Gallo The Innovation secrets of Steve Jobs.


Czyli jak to było z tym wprowadzaniem innowacji w życie? Na pewno proces nie przebiegał gładko. Weźmy dla przykładu aseptykę. W XIX wieku problemem na salach operacyjnych były nagminnie występujące: gorączka ropna, różyca i tężec. Uważano wówczas, że jest to sytuacja nieunikniona a wywołują ją atmosferyczno-kosmiczno-toksyczne fluidy krążące po obiektach szpitalnych. W 1843 roku niejaki dr Holmes przedstawił nowatorską pracę na temat przyczyn i możliwości wyeliminowania gorączki połogowej, która spotkała się z gorącym sprzeciwem środowiska medycznego. Mniej więcej w tym samym czasie Ignaz Semmelweis ogłosił w czasopiśmie branżowym, że wina leży po stronie lekarzy i studentów którzy po sekcjach zwłok nie myją rąk tylko od razu przeprowadzają badania położnic. Postulował mycie rąk przed każdym badaniem (do tej pory wystarczyło wytarcie narzędzi o poły surduta). Jednak jego zalecenia także nie natrafiły na podatny grunt w branży medycznej. Mijały kolejne lata, w 1863r Joseph Lister w oparciu o doświadczenia Pasteura postulował wprowadzenie opatrunków nasyconych kwasem karbolowym, po 16 latach Robert Koch odkrył bakterie namnażające się w ranach pacjentów i dopiero lata 90-te XIXw pozwoliły na rozwiązanie ostateczne problemu „czystych rąk” i wprowadzenie rękawiczek.


Oczywiście współcześnie proces ten przebiega o wiele szybciej, choć nie wszystkie wynalazki zostają wprowadzone w życie. Jak wskazują statystyki z Doliny Krzemowej, zaledwie 10 proc. z podejmowanych tam przedsięwzięć kończy się sukcesem, a blisko połowa okazuje się całkowitym fiaskiem.


Jeśli już o innowacjach mowa to należy wspomnieć, że ostatnimi czasy Komisja Europejska uznała, że tradycyjny model innowacji oparty na rynku i rozwoju jest już passe, jego uzupełnieniem mają stać się innowacje społeczne. A jaki Program wspiera najlepiej innowacje? Na pewno słyszeli Państwo o Programie Horyzont 2020. Kilka słów o nim już w następnym wpisie na blogu.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili