Pogromcy outsourcingowych mitów
Best 2 Invest
25 maja 2016, 11:04·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 25 maja 2016, 11:04Branża outsourcingu w Polsce rozwija się w ogromnym tempie - staje się coraz bardziej popularna i medialna. Niektórzy mówią, że outsourcing jest po prostu modny i przez to uznaje się, że jest to doskonałe narzędzie „dla każdego”. Inni z kolei boją się tego obco brzmiącego terminu. W kraju, gdzie wszyscy bywamy specjalistami od wszystkiego, wokół outsourcingu narosło wiele stereotypów i sprzecznych skojarzeń. Pora je obalić. Oto pięć najczęściej powielanych mitów, za które wzięli się Wiktor Doktór, Prezes Pro Progressio oraz Piotr Rutkowski, Partner SourceOne Advisory.
MIT 1. Outsourcing to narzędzie tylko dla dużych firm i korporacji
Nic bardziej mylnego! Z zewnętrznych usługodawców dla obsługi własnych procesów biznesowych coraz częściej korzystają małe i średnie firmy… czasem nawet nie zdając sobie z tego sprawy! Z korzyścią oddają na zewnątrz takie procesy jak np. księgowość. Usługi outsourcowania można dowolnie dostosowywać zależnie od potrzeb i wielkości danej firmy. Jednak należy pamiętać, że outsourcing nie zawsze i nie dla każdej firmy będzie opłacalny. Nie obejdzie się bez rzetelnej kalkulacji!
MIT 2. Outsourcować można tylko proste procesy
To absolutna nieprawda. Z outsourcingu korzysta np. branża medyczna, zlecając zaawansowane procesy badawczo-rozwojowe. Rynek usług outsourcingowych stale się rozwija i rozrasta o kolejne kompetencje. Przykładem może być obszar finansowo-księgowy, w którym kiedyś outsourcowało się głównie proste czynności w postaci wprowadzania faktur i danych z dokumentów księgowych do systemu finansowego. Obecnie można „oddać na zewnątrz” między innymi zarządzanie księgą główną, zakupy, obsługę wystawiania faktur, sprawozdania, a także analizy finansowe. Podobnie dzieje się z innymi dziedzinami outsourcingu.
MIT 3. Outsourcing zawsze się opłaca i umożliwia redukcję kosztów
I tutaj niestety nie jest tak kolorowo. Outsourcing to narzędzie biznesowe dające ogromne możliwości, jednak należy je stosować wtedy, gdy przyniesie ono realne korzyści. Dlatego najpierw zaleca się rzetelną analizę opłacalności projektu. Należy pamiętać, że outsourcing przynosi korzyści rozłożone w czasie w postaci zarówno wygenerowanych oszczędności, jak i mniejszych kosztów (np. związanych z zakupem drogiej infrastruktury teleinformatycznej), a także zaoszczędzonego czasu. Nie należy się kierować tylko kosztem usług - bo jak pokazuje to wiele przykładów z rynku, że „tanio” na dłuższą metę wychodzi znacznie drożej.
MIT 4. Outsourcing zawsze wiąże się z ryzykiem, m.in. utraty danych czy kontroli nad procesami
Oczywiście, outsourcing jak każda współpraca biznesowa wiąże się z pewnym ryzykiem jednak odpowiednio przygotowany proces przetargowy i prawidłowo zbudowana umowa współpracy z pewnością pozwoli je zminimalizować. Warto zapoznać się z terminami SLA (Service Level Agreement) i KPI (Key Performance Indicators). Prawidłowe wdrożenie mechanizmów i struktur zarządzania kontraktem wymaga również kompetentnych uczestników tego procesu. Najlepiej jest by osoby te posiadały odpowiednią wiedzę i informacje dotyczące procesu outsoursowania.
MIT 5. Outsourcując dany proces, tracisz nad nim kontrolę
To tylko stereotyp! By mieć całkowite przekonanie, że zlecone na zewnątrz procesy przebiegają poprawnie najlepiej, aby w kontakt z firmą outsourcingową były zaangażowane najważniejsze osoby w firmie. Bardzo ważne jest również zachowanie wiedzy z outsourcowanego obszaru, aby po jego oddaniu na zewnątrz, nadal rozumieć, jak dany proces funkcjonuje. Zaufanie jest bardzo ważne w relacjach outsourcingowych, ale kontrola także jest niezbędna i wręcz pożądana.