Reklama.
Zatem co kobiety mogą wnieść do firmy rodzinnej? Według badań kobiety “humanizują” środowisko pracy. Stają się “przekaźnikami” kultury rodziny do przedsiębiorstwa co może wynikać z ich naturalnej skłonności do dzielenia się, okazywania szacunku oraz dążenia do współpracy. Życie kobiet jest zorganizowane „dookoła” życia rodziny podczas gdy życie mężczyzn toczy się dookoła pracy. Kobiety pracując w przedsiębiorstwie rodzinnym, okazują lojalność zarówno dla rodziny jak i dla firmy, koncentrując się na indywidualnych potrzebach wszystkich członków obu podsystemów firmy rodzinnej. Z punktu widzenia powodzenia biznesu rodzinnego taka dwoistość może okazać się kluczowa. Charakterystyki te pozwalają na stwierdzenie, że kobiety w przedsiębiorstwach rodzinnych wspierają, rozwiązują problem, łagodzą konflikty, dążą do utrzymania jedności rodziny oraz harmonii pomiędzy firmą a rodziną. Pomimo, iż kobiety często nadal pełnią nieformalne role to mają władzę oraz wpływ na to co dzieje się w przedsiębiorstwie rodzinnym. Niektórzy badacze zauważają, że obecność kobiet w biznesie może przynieść wiele korzyści. Dzięki ich odmiennej pespektywnie może okazać się, że dostrzeżeni zostaną pracownicy, którzy wcześniej mogli zostać pominięci. Kobiety mają również szczególną zdolność do robienia “więcej z mniej.”
logo
Instytut Biznesu Rodzinnego

Tradycyjnie, kobiety w przedsiębiorstwach rodzinnych pełniły rolę „suflera”. Matki, żony czy córki najczęściej określane były jako „zarządzające emocjami”, które zarządzały bardziej rodzinami jako strażniczki wartości rodzinnych a także wychowawczynie przyszłych potencjalnych sukcesorów, niż przedsiębiorstwami. Jednakże czasy się zmieniają. Założyciele przedsiębiorstw rodzinnych zaczynają dostrzegać a tym samym doceniać kompetencje kobiet. Coraz częściej również sami zachęcają ich zaangażowanie w przedsiębiorstwa rodzinne, również jako przyszłych liderów. Takie podejście jest również wynikiem innych zmian społecznych związanych z rosnącą liczbą kobiet absolwentów wyższych uczelni, które są znacznie lepiej wykształcone i przygotowane do pełnienia ról przywódczych niż poprzednia generacja kobiet.
logo
pixabay.com

O aktywnej roli kobiet w firmach rodzinnych będziemy rozmawiać już podczas III Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych.
dr Alicja Hadryś-Nowak
Ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego
ahadrys@ibrpolska.pl