Badacze przedsiębiorstw rodzinnych sugerują, że specyfika biznesu rodzinnego sprzyja obecności kobiet w biznesie oferując im niezależność oraz dostęp do potencjalnie lepszych posad włącznie ze stanowiskami zarządczymi oraz przywódczymi. Co więcej, praca w przedsiębiorstwie rodzinnym może łączyć się również z bardziej elastycznymi godzinami oraz grafikiem pracy, większym bezpieczeństwem pracy oraz możliwościami rozwoju czy awansu.
REKLAMA
Zatem co kobiety mogą wnieść do firmy rodzinnej? Według badań kobiety “humanizują” środowisko pracy. Stają się “przekaźnikami” kultury rodziny do przedsiębiorstwa co może wynikać z ich naturalnej skłonności do dzielenia się, okazywania szacunku oraz dążenia do współpracy. Życie kobiet jest zorganizowane „dookoła” życia rodziny podczas gdy życie mężczyzn toczy się dookoła pracy. Kobiety pracując w przedsiębiorstwie rodzinnym, okazują lojalność zarówno dla rodziny jak i dla firmy, koncentrując się na indywidualnych potrzebach wszystkich członków obu podsystemów firmy rodzinnej. Z punktu widzenia powodzenia biznesu rodzinnego taka dwoistość może okazać się kluczowa. Charakterystyki te pozwalają na stwierdzenie, że kobiety w przedsiębiorstwach rodzinnych wspierają, rozwiązują problem, łagodzą konflikty, dążą do utrzymania jedności rodziny oraz harmonii pomiędzy firmą a rodziną. Pomimo, iż kobiety często nadal pełnią nieformalne role to mają władzę oraz wpływ na to co dzieje się w przedsiębiorstwie rodzinnym. Niektórzy badacze zauważają, że obecność kobiet w biznesie może przynieść wiele korzyści. Dzięki ich odmiennej pespektywnie może okazać się, że dostrzeżeni zostaną pracownicy, którzy wcześniej mogli zostać pominięci. Kobiety mają również szczególną zdolność do robienia “więcej z mniej.”
Tradycyjnie, kobiety w przedsiębiorstwach rodzinnych pełniły rolę „suflera”. Matki, żony czy córki najczęściej określane były jako „zarządzające emocjami”, które zarządzały bardziej rodzinami jako strażniczki wartości rodzinnych a także wychowawczynie przyszłych potencjalnych sukcesorów, niż przedsiębiorstwami. Jednakże czasy się zmieniają. Założyciele przedsiębiorstw rodzinnych zaczynają dostrzegać a tym samym doceniać kompetencje kobiet. Coraz częściej również sami zachęcają ich zaangażowanie w przedsiębiorstwa rodzinne, również jako przyszłych liderów. Takie podejście jest również wynikiem innych zmian społecznych związanych z rosnącą liczbą kobiet absolwentów wyższych uczelni, które są znacznie lepiej wykształcone i przygotowane do pełnienia ról przywódczych niż poprzednia generacja kobiet.
O aktywnej roli kobiet w firmach rodzinnych będziemy rozmawiać już podczas III Międzynarodowego Kongresu Firm Rodzinnych.
dr Alicja Hadryś-Nowak
Ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego
ahadrys@ibrpolska.pl
Ekspert Instytutu Biznesu Rodzinnego
ahadrys@ibrpolska.pl
