Funkcjonowanie firm rodzinnych w warunkach nieustannie zmieniających się czynników otoczenia wymaga od właścicieli ukierunkowania działań na wybranym celu, którego realizacja pozwoli określić tożsamość firmy. Cel ten powinien być zawarty w strategii firmy. Jednak ile firm rodzinnych ma strategię rozwoju? Jeżeli firma rodzinna posiada strategię rozwoju, napotyka zazwyczaj na duże problemy podczas etapu wdrożenia i usprawniania procesów, reguł i procedur postępowania.
Ciekawym przykładem, który pomoże zilustrować problem przełożenia celów strategicznych na działania, jest polska firma funkcjonująca na rynku od ponad 25 lat. Firma rodzinna została założona w celu produkcji ceramiki budowlanej oraz prowadzenia działalności handlowej. Założycielowi od momentu powstania firmy zależało przede wszystkim na dwóch elementach: sprzedawane wyroby ceramiczne miały charakteryzować się ponadprzeciętnymi walorami estetycznymi oraz wysoką jakością. Metodą gwarantującą produkcję wyrobów ceramicznych spełniającą wymogi właściciela była metoda ręcznego formowania i tradycyjnego wypalania. Metoda ta doceniana jest przez rynki zagraniczne, stąd też są one głównymi rynkami zbytu - klienci spoza Polski poszukują czegoś więcej niż seryjnych wyrobów ceramicznych.
Konsekwencją rozwoju przedsiębiorstwa przejawiającą się zwiększonym rynkiem zbytu, wzrostem sprzedaży oraz zatrudnienia, poszerzeniem asortymentu i doskonaleniem jakości wyrobów, była zmiana formy organizacyjno-prawnej. Założyciel utworzył spółkę, w której objął większościowy pakiet udziałów, a pozostałą część udziałów przekazał żonie i dzieciom. Obecnie założyciel wycofał się z zarządzania spółką, a firma prowadzona jest przez drugie pokolenie rodziny właścicielskiej.
Nowe kierownictwo firmy, podobnie jak założyciel, zorientowane było na długofalowy rozwój przedsiębiorstwa. Motywacją prezesa była z jednej strony konieczność utrzymania rodziny, a z drugiej chęć pozostawienia po sobie spuścizny i powodu do dumy dla przyszłych pokoleń. Mogłoby się wydawać, że firmy rodzinne, którym w największym stopniu zależy na rozwoju w długiej perspektywie czasowej, skupiają swoje działania na realizacji założeń strategicznych. Jednakże, podobnie jak w wielu wcześniejszych przypadkach firm rodzinnych, działania firmy były mocno zdeterminowane ówczesnymi problemami, a obszar strategiczny był mocno zaniedbany, co nie znaczy, że nie podejmowano żadnych działań o charakterze strategicznym. Po przeprowadzeniu audytu strategicznego spółki diagnoza była jedna – tworzymy strategię rozwoju.
Po cyklu warsztatów strategicznych, których głównym uczestnikiem był zarząd wraz z kluczowymi pracownikami firmy, została opracowana strategia rozwoju bazująca na metodzie Strategicznej Karty Wyników. Działania firmy zostały ujęte w czterech projektach strategicznych, które miały się zakończyć po trzech latach od momentu ukończenia prac nad strategią.
Po opracowaniu strategii rozwoju najczęstszym pytaniem stawianym przez właścicieli, prezesów i menedżerów firm rodzinnych, jest: jak ukierunkować działania pracowników na realizację strategii i równocześnie utrzymać elastyczność działań oraz wysoki poziom innowacyjności, który wymagany jest w branży?
Proces strategiczny składa się z trzech elementów: analizy, formułowania strategii i wdrożenia. Ostatni z wymienionych elementów stanowi zazwyczaj największe wyzwanie dla przedsiębiorców. Dlatego opracowując strategię rozwoju dla firm rodzinnych wykorzystujemy metodę Strategicznej Karty Wyników, która w znaczy sposób ułatwia kontrolowanie i monitorowanie wyników wdrażanej strategii.
Dodatkowo bardzo pomocnym narzędziem podczas prac z firmami rodzinnymi są wyniki badań Donalda Sull z London Business School oraz Kathleen M. Eisenhard ze Stanfordu. W swoim badaniu wykazali bowiem, że firmy działające w szybko zmieniających się warunkach osiągają lepsze wyniki, jeżeli stosują proste i konkretne reguły.
Pewnie jesteś teraz zainteresowany, jak stworzyć proste, a zarazem konkretne reguły postępowania? Wbrew pozorom, to nie jest trudne. Proces tworzenia takich reguł składa się z trzech elementów:
1) Wyznaczenie celów firmy
W omawianym przykładzie cele firmy zostały zawarte w strategii rozwoju. Firmy, które nie posiadają strategii, powinny zastanowić się, co chcą osiągnąć. Czy jest to określony poziom rentowności, wzrost wartości firmy, wysoki poziom innowacyjności, a może troska o społeczność lokalną?
2) Zidentyfikowanie barier, które uniemożliwiają realizację celów
Problemem do rozwiązania na tym etapie jest realizacja wyznaczonych celów, których spełnienie może być kłopotliwe, bądź nawet niemożliwe do zrealizowania dla niektórych pracowników. Rozwiązanie w tej sytuacji polega na zlokalizowaniu miejsca, w którym pojawiające się szanse bądź niezbędne inwestycje są blokowane przez niedobór zasobów takich jak ludzie, środki finansowe, czas, itd.
3) Stworzenie prostych reguły, które pozwolą sprawować kontrolę nad barierami
Po zlokalizowaniu barier należy opracować proste reguły. Doświadczenie pokazuje, że właściciele, prezesi i menedżerowie firm rodzinnych najczęściej chcą osobiście stworzyć reguły i przekazać wytyczne pracownikom. Takie podejście jest błędne! Bowiem to pracownicy, którzy dzień po dniu realizują dany proces, powinni opracowywać lub modyfikować reguły, które mają stosować. Zaletą tego podejścia jest możliwość testowania, oceny i poprawy reguł. Równocześnie, delegując część uprawnień na pracownika, zwiększamy poczucie jego odpowiedzialności, a tym samym zwiększa się motywacja.
Zaprezentowane podejście pomogło wielu firmom rodzinnym ukierunkować działania pracowników firmy na realizację celów strategicznych. Podobnie jak w omawianym przedsiębiorstwie połączenie strategii rozwoju opracowanej wspólnie z zarządem i kluczowymi pracownikami firmy przy wykorzystaniu Strategicznej Karty Wyników pozwoliło zrealizować wyznaczone cele w określonym czasie. Największą nagrodą dla doradców pracujących z firmami rodzinnymi jest możliwość obserwowania, jak zadania, które wcześniej uważane były za niemożliwe, we wdrożeniu stają się realne i są realizowane. Przedstawione podejście ma jeszcze jedną zaletę, mianowicie wspiera pracowników w procesie podejmowania decyzji i pozwala szybko odpowiedzieć na zmiany zachodzące w otoczeniu i jednocześnie pozwala utrzymać w polu widzenia ogólną perspektywę rozwoju firmy.