
Czy o nowych inwestycjach miejskich w Spocie mogą decydować również turyści? Czy może uprawnienia do udziału w konsultacjach powinni mieć wyłącznie mieszkańcy? A co z tymi, którzy w Sopocie pracują, ale mieszkają w Gdańsku? Dyskusji o dobrych praktykach i wyzwaniach związanych z prowadzeniem konsultacji społecznych poświęcona była popołudniowa część odbywającego się w czwartek 11 lutego II Forum Praktyków Konsultacji. Standardy prowadzenia konsultacji to temat, który tylko z pozoru dotyczy relacji między organami administracji publicznej a obywatelami. Coraz częściej bowiem po mechanizm konsultacji sięgają również firmy, które planują rozwijać swoje inwestycje i chcą zgromadzić opinie lokalnej społeczności oraz zdobyć jej przychylność.
2. POWSZECHNOŚĆ - Każdy zainteresowany tematem powinien móc dowiedzieć się o konsultacjach i wyrazić w nich swój pogląd.
3. PRZEJRZYSTOŚĆ - Informacje o celu, regułach, przebiegu i wyniku konsultacji muszą być powszechnie dostępne. Jasne musi być, kto reprezentuje jaki pogląd.
4. RESPONSYWNOŚĆ - Każdemu, kto zgłosi opinię, należy się merytoryczna odpowiedź w rozsądnym terminie, co nie wyklucza odpowiedzi zbiorczych.
5. KOORDYNACJA - Konsultacje powinny mieć gospodarza odpowiedzialnego za konsultacje tak politycznie jak organizacyjnie. Powinny one być odpowiednio umocowane w strukturze administracji.
6. PRZEWIDYWALNOŚĆ - Konsultacje powinny być prowadzone od początku procesu legislacyjnego. Powinny być prowadzone w zaplanowany sposób i w oparciu o czytelne reguły.
7. POSZANOWANIE INTERESU OGÓLNEGO - Choć poszczególni uczestnicy konsultacji mają prawo przedstawiać swój partykularny interes, to ostateczne decyzje podejmowane w wyniku przeprowadzonych konsultacji powinny reprezentować interes publiczny i dobro ogólne.*
