Guru marketingu Jack Trout przed wieloma laty wypowiedział swoje sztandarowe hasło – „Wyróżnij się lub zgiń”. Po latach zapytany o to, czy według niego hasło się nie zdewaluowało zauważył, że jego znaczenie raczej nabrało na sile. Jeśli nie dostarczasz wyjątkowych wrażeń w kontaktach z marką i nie wyróżniasz się na tle konkurencji, lepiej by było gdybyś zaproponował niskie ceny. Dziś w świecie marketingu internetowego i dynamicznego przenoszenia się konsumentów do sieci jeszcze mocniej trzeba walczyć o uwagę i prowadzić konsekwentną strategię w każdym możliwym obszarze. Dlatego tak ważny jest fundament – nowoczesna strona WWW z unikatowym designem. Nawet najlepiej zaplanowane działania marketingowe „spalą” każdy budżet, jeśli e-konsument trafi na stronę, która nie budzi zaufania.
Jakie elementy powinna w takim razie zawierać budowa nowoczesnej strony internetowej? Zobacz jak tworzy się unikatowy i skuteczny design:
Droga do świadomości potencjalnych klientów wiedzie przeważnie przez czytelny obraz. Nasza natura jest taka, że najpierw przyglądamy się graficznym przekazom, nawet na poziomie podświadomości. Dopiero wówczas, kiedy wizualna warstwa wystarczająco nas zainteresuje chętniej sięgamy głębiej, zapoznajemy się z treścią. Dlatego tak ważne jest, by identyfikacja wizualna marki była odpowiednio skomponowana, odpowiadała na potrzeby potencjalnych klientów, identyfikowała je już przy pierwszym kontakcie. Jeśli nie zadbamy o pozytywne emocje, wysoką jakość oraz przyjazną i miłą obsługę może powstać bariera, która źle wpłynie na cały biznes.
Projektowanie graficzne – dopasowujemy grafikę do potrzeb marki
Do każdego projektu należy podejść indywidualnie. Każda marka prezentuje nieco inne wartości, które trzeba odpowiednio wyeksponować. Projektowanie graficzne musi spotkać się z zaangażowaniem klienta. Tylko odpowiednie konsultacje z firmą mogą zaowocować najlepiej dopasowanym projektem. Należy pamiętać, by korzystając ze schematów, które pomagają przy projektowaniu nie wpaść w koleiny i nie budować taśmowo podobnych do siebie witryn. Schemat jest potrzebny do optymalnej organizacji pracy, ale nie może zabić kreatywności. Tę jednak też warto trzymać w ryzach, a w tym pomoże klient, którego zaangażowanie powinno wpłynąć na wydobycie najlepszych pomysłów, które złożą się na graficzną całość.
Projektowanie UI (User interface) – eliminujemy chaos i idealnie "układamy" stronę
Interfejs użytkownika, choć brzmi dość enigmatycznie, jest niczym innym niż dobrze zaprojektowane poszczególne elementy strony. Co to oznacza? Każdy element strony, taki jak formularz kontaktowy, zapis na newsletter, wyszukiwarka, menu, stopka, przyciski call to action, etc. muszą znaleźć się w optymalnym miejscu na stronie. Przypadkowość, czy też nasze widzimisię nie wchodzi w tym przypadku w grę. Badania eyetrackingowe niejednokrotnie udowodniły, że drobna zmiana, np.: przemieszczenie zapisu na subskrypjcę z lewej na prawą stronę, może znacznie poprawić współczynnik konwersji. Dlatego też projektowania interfejsu użytkownika jest jednym z podstawowych elementów tworzenia unikatowego i skutecznego designu.
Innymi słowy projektowanie pozytywnych doświadczeń. Wchodząc w interakcje z interaktywną stroną WWW użytkownik doświadcza pozytywnych lub negatywnych wrażeń. Oczywiście jest to spore uproszczenie. Jednak dobrze obrazuje pracę jaką wykonują specjaliści od usability (użyteczności), projektanci interakcji i interfejsów. Projektowanie UX ściśle wiąże się z ergonomią pracy. Jest to dyscyplina dążąca do wytwarzania takich systemów, produktów lub projektów, które będą wywoływać pozytywne emocje u użytkowników wchodzących z nimi w interakcję. Do projektowania UX powinien zostać zaproszony klient. Z jego pomocą o wiele łatwiej i precyzyjniej określić kluczowe elementy koncepcji. To on zna specyfikę branży, jej tajniki i klienta. W oparciu o doświadczenie specjalistów i ekspercką wiedzę klienta powstaje idealna strona WWW, która nie będzie przeładowana funkcjonalnością, wyróżni się intuicyjnością i prostotą, jednym słowem będzie skuteczna.
Front-End development – publikujemy stronę w sieci
Finalny efekt, który zostanie opublikowany w sieci to wynik perfekcyjnej identyfikacji wizualnej, projektowania graficznego, UI oraz UX. Użytkownik wchodząc na stronę firmy widzi to co przez parę tygodni było przedmiotem intensywnych rozmów, poddawane testom i na bieżąco doskonalone. Front-end to ostatni etap, który kończy dynamiczną współpracę na linii agencja – klient.
Wzbudź zaufanie, zachęć do zagłębienia się w świat Twojej marki, łam sprzedażowe bariery, buduj pozytywne emocje, dostarcz unikatowych wrażeń, w końcu "wyróżnij się lub zgiń". Można by rzec, że ten swoisty dekalog powinien przyświecać każdej nowej lub powstającej na nowo marce. Jednak to tylko, a może aż, fundament do tego, by odnieść sukces. A jak wiemy bez solidnej podstawy nie da się budować długoterminowych strategii. Chociażby z tego powodu warto budować markę nowoczesną, opartą na unikatowej wizualizacji i designie, nie zapominając o technlogicznych aspektach.