Przez ostatnie 15 lat eksploatowaliśmy w Polsce hasło innowacyjność, które przez nadmierne używanie mocno się zużyło, a nawet zdewaluowało. Inne popularne terminy, używane w kontekście zjawisk mających mieć dzisiaj zasadniczy wpływ na innowacyjność gospodarki w Polsce to startup, czy model otwartych innowacji w korporacjach. Innowacje w Polsce do tej pory dotyczyły głównie inwestycji, które pozwalały Polsce nadgonić lukę technologiczną. Teraz, gdy mamy do czynienia z ambicją bycia gospodarką napędzaną innowacjami, przestawiamy się już na inne tory, twórców innowacji. 1 stycznia 2016 weszła w życie „Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności”, która przewiduje możliwość odliczenia przez przedsiębiorców wydatków poniesionych na działalność badawczo-rozwojową (poziom ulgi może nie jest imponujący, ale jest to miejmy nadzieję wstęp do bardziej kompleksowych rozwiązań)*. Ma to motywować do „tworzenia” i kooperacji w działalności B+R z nauką.
• Dlaczego firmy mają się otwierać na innowacje z zewnątrz, czy mają inne alternatywy?
• Jakie zmiany globalne zmuszają do rewizji modelu działania w kierunku tworzenia sieci, kooperacji, koordynacji działań?
• Czy „kooperacja” to dzisiaj odpowiedź na to by zwiększyć skuteczność, zasięg, poziom dostosowania do zmian rynkowych i zmniejszyć koszty funkcjonowania firm?
• adaptację struktury organizacyjnej i modelu działania do zmian, w tym indywidualnych potrzeb klientów (pogodzenie potrzeby uzyskania ekonomii skali przy coraz bardziej zindywidualizowanej produkcji, zachowując przy tym bardzo krótki, coraz krótszy tzw. time to market)
• reagowanie na potrzeby (dostawców, klientów),
• przetwarzanie ogromnej liczby informacji i danych etc.
Przy takim podejściu, niewielu będzie stać na bycie innowacyjnym, większość będzie skazana na życie w cieniu lidera, a innowacje będą stanowić istotną barierę wejścia na dany rynek.
Co więcej, realizowane są nie tylko własne pomysły innowacyjne, ale również te pochodzące z zewnątrz. Przy realizacji projektów B+R wykorzystywane są zasoby tak własne, jak i zewnętrzne, dzięki czemu szansę na ujrzenie światła dziennego mają również te projekty, które byłyby niewykonalne w modelu zamkniętych innowacji. Otwarte innowacje z pewnością są panaceum na swego rodzaju rutynę w działalności innowacyjnej i B+R, o ile można mówić o rutynie w tym obszarze i dają firmom nieograniczony dostęp do najlepszych zasobów naukowców i innowatorów na świecie.
• tworzenie sektorowych platform współpracy, przykładem Axelera – stowarzyszenie skupiające 270 partnerów z branży chemicznej założone przez Solvay wspólnie z The French National Center for Scientific Research, GDF Suez, Arkemą i Francuskim Instytutem Naftowym, stowarzyszenie realizuje projekty B+R skupiających się w większości na rozwoju chemii zrównoważonej, członkowie finansują projekty o wartości blisko 550 mln EUR, http://www.axelera.org/
• wspólne przedsięwzięciach B+R z uniwersytetami, przykładem BASF, który współpracuje z uniwersytetami i instytutami badawczymi
• kooperacje wzdłuż łańcucha wartości, przykładem współpraca nad rozwojem innowacji przez OEM w sektorze motoryzacyjnym w Niemczech
• tworzenie tzw. innovation hub, przykładem Lufthansa Innovation Hub http://hub.lh.com/#
• współpraca z klientem, przykładem platforma Open Innovation firmy P&G „Connect + Develop” http://www.pgconnectdevelop.com/ poprzez którą zespół Global Development Team P&G poszukuje innowacyjne rozwiązania związane z działalnością firmy, pod warunkiem, że ich pomysłodawca zadbał o ich legalną ochronę np. uzyskując patent lub składając aplikację patentową
• realizowanie projektów B+R w joint-venture, czy jako co-development, przykładem kooperacja dwóch gigantów na rynku agro BASF i Monsanto, które zawarły porozumienie dotyczące realizacji wspólnych przedsięwzięć B+R w obszarze agro-biotechnologii
• inwestowanie w startupy poprzez korporacyjne VC, przykładem GM, który inwestuje w startupy rozwijające innowacje na rynku motoryzacyjnym
• licencjonowanie i nabywanie technologii, przykładem licencjonowanie przez BASF m.in. dla ARTS Energy, czy też Kawasaki Heavy Industries, praw do produkcji i sprzedaży akumulatora niklowo-wodorkowego NiMH (nickel metal – hydrid battery); Siemens Water Technologies licencja i umowa na wspólne prace B+R z Texas A&M AgriLife Research w zakresie technologii usuwania metali z wody i ścieków; umowy cross-licencyjne Microsoft i Canon, czy Microsoft i Dell na rozwój technologii i wspólne wykorzystanie innowacji.
Takie firmy jak BASF, Lufthansa, P&G, GM i wiele innych znanych marek na świecie realizuje strategię innowacji poprzez sprawną (odpowiednia struktura organizacyjna, grupa podmiotów, partnerów, procesy i narzędzia) kompozycję wszystkich tych elementów. Pozwala to firmom optymalnie wykorzystać wyniki własnych działań B+R i innowacyjnych, jak również wykorzystać potencjał tkwiący w szeroko rozumianych otoczeniu: nauki, partnerów biznesowych, klientów, a nawet konkurentów.
* Szczegóły dotyczące nowej ulgi zostały opisane w raporcie „Rozwiązania podatkowe na rzecz badań i rozwoju” dostępnym pod tym linkiem.
