Ludzka kreatywność objawia się pomysłami, a rozwija poprzez działanie. Pomysł wymaga twórcy, działanie potrzebuje wykonawcy. Zarówno pomysł, jak i działanie powstaje wskutek bodźca - impulsu, czyli naszej motywacji. Motywacja to działania wokół realizacji wizji. Motywacja to zaspokajanie potrzeb ludzkich i nasza samo-realizacja. Podstawa funkcjonowania każdej organizacji.
Kreatywność i zapał do pracy przypisuje się jako charakterystyczne przymioty twórców innowacyjnych rozwiązań. Co ich łączy – motywacja, wewnętrzna potrzeba lub pragnienie (świadome, półświadome lub nieświadome), która wpływa na wolę działania.
Motywacja kluczem do kreatywności
Motywacja do stworzenia nowego przedsięwzięcia biznesowego wymaga pewnych założeń ramowych. Warunkami sine qua non tworzenia przedsięwzięć biznesowych czy startupów są:
- bycie kreatywnym
- posiadanie wizji
- zbudowanie zespołu i wspólne
- stworzenie produktu.
Podstawowe pobudki ludzkiego działania ilustruje hierarchia potrzeb Maslowa, stworzona pod koniec pierwszej połowy XXw. Kreatywność pojawia się zdaniem Maslowa w momencie, kiedy potrzeby z pozostałych grup piramidy Maslowa zostały zaspokojone. Teoria potrzeb Maslowa systematyzuje podstawowe pragnienia człowieka, nie uwzględnia jednak różnic osobowościowych.
Źródła motywacji według Maslowa wynikają z zaspokajania kilku grup potrzeb: Poziom 1: Fizjologicznych – czyli najbardziej prymarnych, takich jak głód czy pragnienie; na załączonej ilustracji – Food/Shelter Poziom 2: Bezpieczeństwa – czyli przebywania w otoczeniu znanym i uporządkowanym; Safety/Security Poziom 3: Socjalnych – czyli miłości, przynależności i przywiązania do innych; Love/Belongings Poziom 4: Szacunku – czyli pragnienie wysokiej oceny własnej osoby przez innych; Esteem/Reputation Poziom 5: Samorealizacji – czyli dążenie do samospełnienia; Self-Actualization
Człowiek w swoim życiu motywowany jest dążeniem do zbudowania swego bezpieczeństwa, przynależności, szacunku, a przede wszystkim samorealizacji.
Można przypuszczać, ze potrzeba samorealizacji leży u podstaw budowania nowych przedsięwzięć biznesowych.
W momencie, kiedy naukowiec opublikował swoją teorię w roku 1943 nie mógł przewidzieć rozwoju technologii i tego, jak będzie wyglądać świat za 70 lat: świat startupów i licznych aplikacji, które wspierają realizację ludzkich potrzeb, od tych podstawowych do najwyższych w hierarchii potrzeb Maslowa.
CBInsights pokazuje przykłady startupów w odniesieniu do zaspokajania ludzkich potrzeb według hierarchii Maslowa. Bardzo inspirująca doza wskazówek dla wschodzących startupów polskich:
Poziom 1: Fizjologicznych (Food/Shelter)
Technologie wspierają nasze dążenia do zaspokojenia podstawowych potrzeb związanych z jedzeniem i schronieniem. Zakup ulubionego jedzenia czy zakup a także zaprojektowanie wymarzonego domu – to jest możliwe przy wykorzystaniu aplikacji w naszych smartfonach. Serwisy sweetgreen, bento, airbnb Poziom 2: Bezpieczeństwa (Safety/Security)
Ochrona prywatności i mienia oto odpowiedź startupów takich, jak avast,illumio Poziom 3: Socjalnych (Love/Belongings)
Teoretycznie nigdy dotąd nie było tak łatwo poznać ludzi, jak i nawet zakochać się czy odkochać i zauroczyć na nowo. Bijący rekordy popularności tinder, czy badoo Poziom 4: Szacunku (Esteem/Reputation)
W jaki sposób poinformować otaczający nas świat o tym że jesteśmy, żyjemy, tworzymy i mamy dokonania, osiągnięcia, jakimi pragniemy się podzielić z innymi, aby zaspokoić naszą potrzebę szacunku. Startupy, które wspierają nas w realizacji tej potrzeby: pinterest czy BrandYourself, foursquare. Poziom 5: Samorealizacji (Self-Actualization), startupy, które swój model biznesowy oparły na ludzkiej potrzebie samorealizacji, jak trening mózgu poprzez lumosity, czy BrainHQ. Obydwa gorąco polecam.
Według Maslowa, samorealizacja to rodzaj psychologicznego zdrowia, czyli postępowania zgodnie z mniej lub bardziej świadomymi dążeniami do wykorzystywania wrodzonych talentów i zdolności. Każdy z nas posiada talenty, warto je odkryć. Wydobyć na rzecz kreacji siebie, tworzenia wizji na rzecz innych i budowania gospodarki opartej na innowacjach, które tworzą nowe miejsca pracy. Kluczowym jest znalezienie motywacji.