
Reklama.
Dziewięć typów osobowości według enneagramu, to: Perfekcjonista, Dawca, Wykonawca, Romantyk, Obserwator, Adwokat, Epikurejczyk, Szef i Mediator. Każdy z typów ma swoje źródła w dzieciństwie, okresie dojrzewania oraz w wejściu w dorosłość. Typ enneagramu ma przełożenie na każdy aspekt naszego życia. W tym artykule skupię się na podstawowych cechach każdego z nich, ale tylko w życiu zawodowym i głównie w pozytywnych aspektach. Myślę, że to dobry wstęp do samodzielnego zagłębienia się w temat. Zaznaczam, że moje spostrzeżenia są bardzo subiektywne i mają genezę czysto empiryczną.
W niektórych krajach anglosaskich enneagram jest narzędziem w procesach rekrutacji, zarządzania i formowania zespołów. Opracowane przez Uniwersytet Stanforda rozwiązanie oparte o enneagram wykorzystuje m.inn.: Marriott, Motorola czy United States Postal Service (Poczta w Stanach Zjednoczonych), która zatrudnia obecnie ponad pół miliona osób.
Aby lepiej zobrazować konkretny typ osobowości, do każdego z nich dodałem kilka przykładów znanych ludzi. Są to osoby, których w zdecydowanej większości nie znamy osobiście, ale ich sposób bycia wyraźnie przejawia (lub przejawiał) cechy danego numeru. Dla przykładu: Hilary Clinton jest Jedynką. W prawyborach do kampanii prezydenckiej w 2008 roku nikt nie podważał jej kompetencji i wiedzy. Dużo uwagi poświęcano jednak jej dość oschłej naturze i niechęci do wyrażania emocji. Co zrobiła Clinton? Zaplanowała spotkanie z dziećmi, na którym wszyscy mieli piec ciastka. Pomyślała w kategorii: problem - rozwiązanie - realizacja - rezultat.
Jedynka - Perfekcjonista, Reformator
Jedynki posiadają wysokie standardy postępowania, są sumienne i mają rozbudowany system wartości. Konsekwentnie bronią swoich poglądów. Jeśli w coś wierzą, potrafią przenosić góry i zawsze zrealizują założone zadanie - nawet kosztem swojego czasu, potrzeb czy dobrych relacji z innymi współpracownikami. Lubią porządek i jasne procedury. Potrafią nieustanie je polepszać, tak by zbliżały się do ideału. W pracy potrafią być świetnymi nauczycielami, ale tylko wtedy, gdy widzą chęć i wole nauki po drugiej stronie. Ciężko im zaakceptować u innych brak zaangażowania i lenistwo. Najbardziej cenią pracę i sprawiedliwość.
Pracując z Jedynką warto pamiętać o tym, że posiada ona silny, wewnętrzny głos krytyczny w stosunku do siebie. Dodatkową krytykę traktuje bardzo osobiście i emocjonalnie.
Sławne Jedynki: Hilary Clinton, Margaret Thatcher, Czesław Miłosz, Zbigniew Herbert, Wisława Szymborska, Jodie Foster, Joanna d’Arc.
Dwójka - Dawca, Pomocny
Dwójki to dusze towarzystwa. Łatwo i szybko nawiązują kontakty z innymi. Doskonale potrafią zdiagnozować ludzkie potrzeby i emocje. Są bardzo pomocne - z pomagania czerpią ogromną satysfakcję. Często satysfakcja z wykonywanej pracy i pomocy innym są ważniejsze niż pieniądze. Są świetnymi pomocnikami w pracy, ale lubią też, aby ich praca, zaangażowanie i oddanie było dostrzegane - zwłaszcza przez przełożonych. Potrafią motywować ludzi. Świat postrzegają przez pryzmat relacji międzyludzkich i w nich odnajdują się najlepiej.
Pracując z Dwójką warto pamiętać o tym, że ma ona problemy z asertywnością. Nigdy nie odmówi przyjęcia kolejnego zadania, mimo że zdaje sobie sprawę z braku czasu lub środków.
Sławne Dwójki: Bill Cosby, Matka Teresa, Yoko Ono, Księżna Diana, Eva Peron, Celine Dion, Luciano Pavarotti.
Trójka - Wykonawca, Motywator
Trójka to typ osobowości, który łatwo można poznać po samym zachowaniu. Są energiczne, pewne siebie, mocno zmotywowane. Dla nich najważniejsze są osiągnięcia - na siebie i na innych patrzą poprzez ich pryzmat. Dla osiągnięć potrafią pójść na skróty lub ominąć niewygodne dla nich procedury. Szybko dostosowują się do nowych zadań, obowiązków czy oczekiwań - stąd często porównuje się Trójki do kameleonów. Zależy im na prestiżowych stanowiskach, choćby tylko z nazwy. Potrafią szybko nowe pomysły przekuć na konkretne działania, czasami nawet bez koniecznego zastanowienia. Są zaangażowane w prace oraz ambitne i tego samego wymagają od innych.
Pracując z Trójką warto pamiętać o tym, że pochłonięta przez pracę nie lubi jak się jej bezcelowo przerywa.
Sławne Trójki: Elvis Presley, Paul McCartney, Whitney Huston, Arnold Schwarzenegger, Jean-Claude Van Damme, Sylvester Stallone, Sting.
Czwórka - Romantyk, Artysta
Czwórka to artystyczna dusza. Jest bardzo wrażliwa, czuła i spostrzegawcza. Przywiązuje dużą wagę do wyjątkowych relacji i do głębszego sensu wykonywanej pracy. Relacje i uczucia są dla niej tak ważne, że nie potrafi skupić się na pracy mając problemy w życiu osobistym. Lubi, gdy praca jest miejscem rozwoju wszystkich osób i całej firmy. Charakteryzuje się kreatywnością, upodobaniem do muzyki i sztuki. Często ma wyjątkowe hobby. W pracy przywiązuje się do autorytetów, ale nie ze względu na posiadaną przez nich popularność, ale ze względu na wyższe wartości, które autorytet przejawia. Potrafi dobrze badać potrzeby słuchaczy.
Pracując z Czwórką warto pamiętać o tym, że ceni ona swój melancholijny nastrój. Pozwólmy jej przeżyć słabszy czas w samotności i nie uszczęśliwiajmy jej na siłę.
Sławne Czwórki: Jeremy Irons, Julio Iglesias, John Malkovich, Michael Jackson, Kurt Cobain, Johnny Depp, Bob Dylan.
Piątka - Obserwator, Myśliciel
Piątki to najczęściej introwertycy, którzy lubią zostać sam na sam ze swoimi myślami. W kontaktach z innymi osobami często są małomówne i lakoniczne. Cenią wiedzę i chętnie będą ją wciąż pogłębiać, nawet w bardzo wąskiej dziedzinie. W relacjach międzyludzkich wyczuwalny jest dystans jaki tworzą wokół siebie. Dzięki temu mają przestrzeń do pracy w spokoju. Doskonale sprawdzają się w przygotowywaniu szczegółowych analiz. Potrafią dojść do sedna problemu i odkryć istotne fakty, na które przeciętny człowiek nie zwróciłby uwagi. Nie przeszkadza im praca „w drugim szeregu”.
Pracując z Piątką warto pamiętać o tym, że lubi pracować w ciszy i spokoju. Brak zainteresowania ze strony współpracowników i przełożonych nie będzie odczytywać negatywnie.
Sławne Piątki: Agatha Christie, George Lucas, John Lennon, Vincent van Gogh, Stanisław Lem, Bill Gates, Kevin Spacey.
Szóstka - Adwokat, Lojalny
Szóstki w zdecydowanej większości mają analityczny umysł. Lubią zadawać pytania i patrzeć na zadania z różnych punktów widzenia. Są niezwykle oddane i lojalne dla osób i instytucji, którym wierzą. Potrafią ciężko pracować w imię obowiązku lub dla zapewnienia dobrobytu innym. Co ciekawe, nie ukrywają że oczekują wzajemności w poświęcaniu się dla nich. Na co dzień są bardzo ostrożne w podejmowaniu decyzji, co może spowalniać pracę całych zespołów. W pracy lubią porządek i jasne zdefiniowane obowiązki. Ich potencjał ujawnia się w pracy zespołowej.
Pracując z Szóstką warto pamiętać o tym, że lubi ona analizować rzeczy pod każdym aspektem. Warto określić jasny deadline - inaczej analiz ze strony Szóstki może nie być końca.
Sławne Szóstki: George Bush, Tommy Lee Jones, Chuck Norris, Bruce Springsteen, Kim Basinger, Mel Gibson, Julia Roberts.
Siódemka - Epikurejczyk, Wszechstronny
Siódemki są bardzo energiczne i optymistycznie nastawione do świata. Chcą czerpać z życia pełnymi garściami. W pracy uwielbiają wymyślać nowe rozwiązania. Gdy przyjdzie do realizacji pomysłu, Siódemki szybko tracą zainteresowanie tematem i zaczynaja szukać innych zajęć. Są świetnymi pomysłodawcami, ale słabymi realizatorami. Część z tych pomysłów przez innych mogą być oceniane jako niepraktycznie i nie warte zachodu - Siódemki nie lubią status quo. Dobrze odnajdują się w poziomej hierarchii zarządzania. Potrafią dodawać otuchy i wiary w czasach zmiany.
Pracując z Siódemką warto pamiętać o tym, że ich największy potencjał ujawnia się podczas mówienia (właściwie podczas monologu). Pozwólmy im się wygadać i tylko co jakiś czas przywracajmy rozmowę na właściwe tory.
Sławne Siódemki: Jim Carrey, Eddie Murphy, Brad Pitt, Chevy Chase, Jack Nicholson, Michael Caine, Federico Fellini.
Ósemka - Szef, Lider
Ten typ osobowości jest bardzo bezpośredni i odważny. Ufa swoim możliwościom. Potrafi szybko podejmować trudne decyzje. Nie boi się ryzyka, a w niektórych sytuacjach wręcz go szuka. Hierarchie w pracy traktuje jako formę kontroli. Ósemki wolą pracować na stanowiskach kierowniczych, ale gdy są podległymi pracownikami są bardzo pomocni i inspirujący dla współpracowników. Zdarza się im testować przełożonych pod względem kompetencji i wizji zarządzania firmą. Ósemki cenią ludzi, którzy mają swoje granice i potrafią ich bronić.
Pracując z Ósemką warto pamiętać o tym, że podnoszenie głosu i zdenerwowanie bardzo rzadko ma bezpośredni związek z rozmówcą. Ósemki maja taką naturę.
Sławne Ósemki: Michaił Gorbaczow, Donald Trump, Sean Connery, Danny DeVito, Mickey Rourke, Marlon Brando, Fidel Castro.
Dziewiątka - Mediator, Pogodny
Dziewiątka jest z natury dobra i wrażliwa. Lubi pomagać innym, a z jedności grupy czerpie dużo energii dla siebie. Nie lubi niespodzianek - woli, żeby procedury, polecenia i ścieżki awansu były jasno sprecyzowane. Tym samym unika ryzyka i najbardziej ceni stabilne sytuacje. Ceni także przyjacielską atmosferę w pracy, spokój i harmonię. Jest dobrym mediatorem i potrafi łączyć ludzi. Ma tendencję do odkładania trudnych spraw na póżniej. Warto wtedy z wyczuciem przypomnieć o zadaniach. Jeśli poczuje zbytnią presję, może zareagować biernym oporem.
Pracując z Dziewiątką warto pamiętać o tym, że nie lubi być „stawiana do tablicy”. Dajmy jej trochę czasu na przygotowanie się do wypowiedzi lub do zajęcia stanowiska.
Sławne Dziewiątki: Ronald Reagan, Dwight Eisenhower, Geena Davis, Whoopi Goldberg, Keanu Reeves, Elżbieta II, Walt Disney.
Enneagram to rozbudowany system określania rodzaju osobowości. Każdy typ ma swoje skrzydła, może przywierać formę dojrzałą i niedojrzałą oraz posiada kierunki integracji i dezintegracji. W internecie znalazłem kilkanaście testów, dzięki którym możemy sprawdzić swój enneagram. Czas trwania testu to od kilkunastu do trzydziestu minut. Pamiętajmy, że testy online mogą mieć swoje wady. Wypełniłem jednak dziesiątki z nich i za każdym razem wynik zgadzał się z w pełni profesjonalnym testem, który przeszedłem jakiś czas temu. Zachęcam do sprawdzenia swojego enneagramu, a wyniki radzę traktować jako wyjście do dalszego poznania siebie i osób, z którymi współpracujemy.