O czym należy pamiętać organizując konkurs?
Marek Porzeżyński
17 września 2015, 11:33·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 17 września 2015, 11:33Nie od dzisiaj wiadomo, że organizowanie konkursów jest jednym z najpotężniejszych narzędzi marketingowych pozwalających na przyciągnięcie nowych klientów (lub fanów w przypadku konkursu organizowanego w portalu społecznościowym), oraz na zwiększenie rozpoznawalności marki lub konkretnego produktu.
Lubimy brać udział w konkursach, a w szczególności lubimy wygrywać dlatego odpowiedni dobór rodzaju konkursu, czy zadania do wykonania, oraz nagród jest bardzo ważny dla oceny spełnienia przez konkurs postawionych wymagań. Nie należy przy tym jednak zapominać o odpowiednich podstawach organizacji konkursu, które zabezpieczą jego organizatora przed niepowodzeniem przedsięwzięcia. W szczególności należy zapoznać się wcześniej z mającymi zastosowanie przepisami prawa, od których zależą wymagania stawiane przed organizatorem.
Na samym początku należy zatem określić, czy chcemy zorganizować loterię, czy też konkurs. Loteria opiera się na losowości, co oznacza, że zwycięzcy są wybierani na podstawie losowania. Organizując loterię należy jednak liczyć się z dodatkowymi obowiązkami wynikającymi bezpośrednio ustawy o grach hazardowych. Aby móc zorganizować taką formę promocyjną należy w szczególności:
1) Zgłosić wniosek do Izby Celnej w celu zdobycia zezwolenia na prowadzenie loterii.
2) Opłacić zezwolenie na organizację loterii promocyjnej lub audiotekstowej w wysokości 10% wartości puli nagród (nie mniej niż 50% kwoty bazowej).
3) Stworzyć komisję konkursową, w której skład obowiązkowo musi wchodzi osoba z uprawnieniami do nadzoru nad taką formą konkursu.
Organizacja loterii wiąże się zatem z wieloma dodatkowymi obowiązkami i kosztami. Warto się zatem zastanowić czy ta forma będzie najbardziej odpowiednia dla osiągnięcia zakładanych celów.
W rzeczywistości wybór pomiędzy konkursem a loterią dla osób czytających niniejszy wpis nie jest taki trudny. Start up’om, małym i średnim firmom zależy na zwiększeniu rozpoznawalności swojej marki/produktu lub zwiększeniu swojego zasięgu. Efekt ten można osiągnąć za pomocą zwykłego konkursu nie zawierającego żadnego elementu losowości. Loterie są raczej zarezerwowane dla dużych podmiotów, które stawiają na osiągnięcie korzyści finansowej, gdyż ich rozpoznawalność jest już na bardzo wysokim poziomie.
Konkursy opierają się na przepisach Kodeksu Cywilnego, które w tym zakresie nie są zbyt szczegółowe, co jak się wydaje, jest spowodowane faktem chęci zapewnienia pewnej dowolności w kreowaniu i konstrukcji konkursów. Należy jednak zwrócić uwagę, że konkursy i system przydzielania nagród mają się opierać na wykazaniu się przez uczestników określonymi umiejętnościami, wiedzą lub kreatywnością.
Jednym z najważniejszych elementów każdego konkursu jest regulamin, który powinien rozwiewać wszelkie wątpliwości uczestników i zabezpieczać organizatora. W szczególności w regulaminie konkursu powinno się znaleźć:
1) Oznaczenie organizatora
2) Oznaczenie fundatora nagród (jeśli jest to inny podmiot niż organizator)
3) Termin konkursu
4) Zasady konkursu (jakie zadanie jest do wykonania)
5) Grupa docelowa (kto może wziąć w nim udział)
6) Wskazanie co podlega ocenie w zadaniu konkursowym
7) Wymagania techniczne do wzięcia udziału w konkursie
8) Dokładne wskazanie nagród
9) Formę odbioru/dostarczenia nagród
10)Formę ogłoszenia zwycięzców
11)Zasady reklamacji
Bardzo ważnym elementem konkursów związanych z elementami artystycznymi – stworzeniem hasła reklamowego, opisu, zdjęcia lub innych elementów kreatywnych są postanowienia dotyczące praw autorskich, w przypadku chęci dalszego wykorzystania zgłoszeń uczestników. W szczególności w tym przypadku warto pamiętać, że przeniesienie majątkowych praw autorskich możliwe jest jedynie na mocy umowy pisemnej. W związku z powyższym w regulaminie można jedynie zamieścić postanowienia o udzieleniu licencji niewyłącznej, która również pozwoli organizatorowi na użycie wybranych prac w określonym zakresie.
Należy również pamiętać o tym, że regulamin nie może być skomponowany w sposób dowolny przez organizatora. Nie mogą się w nim znajdować w szczególności klauzule niedozwolone, o których pisałem również we wpisie dotyczącym regulaminów stron internetowych. Zawarcie klauzul niedozwolonych w regulaminie naraża jego organizatora na istotne, negatywne konsekwencje prawne i finansowe.
W przypadku organizacji konkursu w portalu społecznościowym należy zwrócić szczególną uwagę na wymagania i zasady organizacji konkursów w tej przestrzeni. Częstokroć regulaminy organizacji konkursów nakładają na organizatorów dodatkowe obowiązki lub inne obostrzenia, co trzeba mieć na uwadze aby nie zdziwić się zniknięciem wydarzenia konkursowego. Ten temat zostanie szczegółowiej poruszony w jednym z kolejnych wpisów.