Wokół tematu hostingów narosło trochę mitów i nieprawdziwych informacji. Jednak nie ma co się nimi kierować - warto pokusić się o samodzielne dojście do wniosków na temat danej oferty serwerowej. Zobacz, z jakimi mitami musisz się mierzyć.
Temat hostingu jest bardzo ważny dla każdej osoby, która prowadzi swoją stronę internetową. Przy wyborze serwera nie możesz kierować się wyłącznie informacjami od znajomych Twoich znajomych. Istnieją pewne mity na temat hostingów, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością, a mimo to niekiedy naprawdę mają moc oddziaływania.
Poniżej zaprezentuję wybór kilku najbardziej popularnych mitów na temat hostingu. Poznaj je i pamiętaj, aby nigdy się nimi nie kierować podczas myślenia na temat serwera.
Mit numer 1: Możesz mieć hosting bez limitów
Niektóre oferty firm hostingowych przedstawiane są jako “hosting bez limitów”. Brzmi to naprawdę zachęcająco, ale czy faktycznie jest tak w rzeczywistości? Czy możliwy jest brak limitów w usługach hostingowych?
Prawda jest taka, że decydując się na hosting, musisz liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Pierwszy z nich odnosi się do kwestii pojemności - w końcu zawsze płacisz za określoną przestrzeń dyskową. Ograniczona może być także np.:
liczba baz danych
liczba kont e-mailowych
ilość plików na dysku
miesięczny transfer
ilość równoczesnych procesów PHP.
Dlatego też - nie daj się złapać na hasła marketingowe i dokładnie przeanalizuj ofertę i porównaj ją ze swoimi potrzebami. Być może uda Ci się znaleźć taki serwer, który w najbardziej interesujących Cię obszarach nie będzie oferować żadnych ograniczeń.
Mit numer 2: Hosting za kilkanaście złotych się opłaca
“Hostingi już od 10 zł” - tego typu hasła możesz znaleźć w ofercie wielu firm oferujących usługi serwerowe. Jednak nie ma się co oszukiwać - w przypadku takich najtańszych pakietów, musisz liczyć się ze sporymi ograniczeniami.
Taki tani hosting może uprzykrzyć Ci życie na kilka sposobów, m.in.:
mała pojemność dyskowa - utrudniająca przetrzymywanie rozbudowanej graficznie strony;
limit ilości plików - czyli co z tego, że będziesz mieć do dyspozycji kilka gigabajtów pojemności, jeżeli możesz przechowywać na serwerze (przykładowo) zaledwie 1000 plików;
wolne działanie - w przypadku takich pakietów hostingowych nie ma co liczyć na mocne parametry techniczne (np. CPU, RAM czy przepustowość łącza);
limit transferu uniemożliwiający wyświetlanie strony po osiągnięciu pewnego poziomu ruchu;
jedno konto e-mail - przez co nie będziesz w stanie prowadzić jednocześnie kilka adresów np. biuro@... lub serwis@...,
tylko jedna baza danych - przez co hosting pozwoli Ci na uruchomienie tylko jednej strony.
To tylko przykłady kwestii, na które musisz zwrócić uwagę przy wyborze hostingu. Co z tego, że hosting oferowany jest przez firmę cieszącą się dobrymi opiniami, skoro tak naprawdę wybrana przez Ciebie usługa okaże się dużym ograniczeniem dla Twojej strony.
Mit numer 3: Domena za złotówkę to świetny pomysł
Kolejny problem wiąże się ze wspomnianym już wcześniej mitem tanich hostingów. Firmy hostingowe często oferują domenę za złotówkę (lub w innej promocyjnej cenie), ale…:
może to być naprawdę kiepska domena (nie *.pl, *.eu czy *.com - z nieintuicyjnym adresem),
zakup domeny jest uzależniony od zakupu hostingu - który może być bardzo mocno ograniczony,
przedłużenie domeny przeważnie jest obarczone znacznym wzrostem ceny - w związku z tym to, co zaoszczędzisz, zostanie z Ciebie ściągnięte w kolejnych okresach rozliczeniowych (z nawiązką),
przeniesienie domeny do innego operatora może być niemożliwe lub przewidziana jest dodatkowa opłata za umożliwienie takiego transferu.
Niektóre firmy oferują nowym klientom zestawy domen - np. w cenie 10 zł otrzymujesz 20 domen na rok. Czy to ma sens? To na pewno magnes na klientów, jednak gdy po roku zapomnisz o zrezygnowaniu z nich, to Twoje konto na pewno to odczuje. Może się bowiem okazać, że w kolejnym roku taka przyjemność wyniesie Cię nie 10, a 2000 zł.
Mit numer 4: Hosting zgodny z RODO to złota oferta
Może się wydawać, że hosting zgodny z RODO to recepta na wszystkie problemy związane z przetwarzaniem danych osobowych. Niektórzy mogą myśleć, że wystarczy wybrać serwer zgodny z RODO (jak to często jest przedstawiane w ofercie), a na właścicielu strony lub sklepu internetowego nie będą ciążyć już żadne obostrzenia.
Niestety - to tak nie działa. To ciągle Ty jesteś administratorem powierzonych Ci danych osobowych i za nie odpowiadasz. Zatem - na czym polega hosting zgodny z RODO? W rzeczywistości może to oznaczać kilka rzeczy np.:
łatwość w podpisywaniu umowy o powierzenie przetwarzania danych osobowych,
zapewnienie infrastruktury umożliwiającej przetwarzanie danych osobowych,
wyjątkowa troska o bezpieczeństwo serwerów,
częste i długo przetrzymywane backupy umożliwiające przywrócenie przechowywanych danych osobowych.
Nie zrozum mnie źle - każda z tych rzeczy jest bardzo ważna dla prawidłowego przetwarzania danych osobowych zgodnych z RODO. Nie licz jednak, że firma hostingowa przejmie jakąkolwiek Twoją odpowiedzialność. Pamiętaj przy tym, że w praktyce każda firma hostingowa w Polsce (oraz w całej Unii Europejskiej) powinna być zgodna z RODO - bo taki wymóg nakładają na nią obowiązujące normy prawne.
Mit numer 5: Obsługa hostingu to temat dla geeków
Wydaje Ci się, że obsługa hostingu musi być trudna? Absolutnie nie. Nie musisz znać zasad kodowania, administracji siecią czy programowania stron internetowych, aby wykonywać najbardziej podstawowe i niezbędne czynności związane z administrowaniem swoim hostingiem.
Programy do obsługi FTP/SFTP są wyjątkowo proste - wystarczy zainstalować np. klienta takiego jak FileZilla, SmartFTP czy FireFTP i skonfigurować połączenie. Gdy to zrobisz, będziesz już w stanie samodzielnie transferować pliki pomiędzy Twoim komputerem a serwerem.
Ogrom czynności wykonasz także za pośrednictwem panelu zarządzania hostingiem, takiego jak np. cPanel czy Direct Admin. W ten sposób skonfigurujesz swoją skrzynkę e-mailową czy nawet dokonasz autoinstalacji systemów, takich jak WordPress, Joomla czy Drupal. Brzmi intuicyjnie, prawda? Bo takie faktycznie może być!
Mit numer 6: Hosting a szybkość strony to dwie różne rzeczy
“Nie ma co przepłacać za parametry hostingu, bo przecież i tak najważniejsza jest dobra strona. Zaoszczędzone pieniądze przeniosę do budżetu na stronę.” - brzmi sensownie? Mam dla Ciebie dobrą radę - porzuć takie myślenie jak najszybciej. Wybór hostingu ma ogromny wpływ na szybkość strony.
W zależności od parametrów serwera, możesz zauważyć spore różnice w czasie ładowania swojej strony. Niekiedy zmiana hostingu może przyspieszyć wyświetlanie strony nawet o kilka sekund. Do najważniejszych parametrów wpływających na szybkość hostingu należą m.in.:
procesor oraz pamięć RAM - zadbaj o to, by mieć do dyspozycji przynajmniej 1 GHz (1 rdzeń) CPU oraz 1 GB pamięci operacyjnej;
rodzaj dysków twardych - do dyspozycji masz HDD, SSD i SSD NVMe. Stare dyski talerzowe HDD są kilkanaście razy wolniejsze od SSD, a SSD NVMe są jeszcze szybsze. Im szybszy dostęp do plików na serwerze - tym lepiej dla Twojej strony.
obsługiwane technologie - istotne są zarówno obsługiwane technologie (np. aktualna wersja PHP), jak również silniki pamięci podręcznej (np. Redis/Memcached).
Z drugiej strony nie daj się spławić webmasterowi, który winę za źle działającą stronę zwali na kiepski hosting. Kluczowy wciąż pozostaje dobry kod źródłowy serwisu - i to on za niego odpowiada.
Mit numer 7: Firmy hostingowe oferują praktycznie to samo
Wydaje Ci się, że nie ma co tracić czasu na porównywanie ofert firm hostingowych? Sądzisz, że oferowane pakiety są na podobnym poziomie? Absolutnie nie! Tak naprawdę każda firma hostingowa ma zupełnie inną politykę dotyczącą pakietów hostingowych. 100 zł wydane u jednego dostawcy może zapewnić zupełnie inne parametry serwera niż u innego. Nie chodzi tylko o pojemność dysków czy limity transferu danych. Różnice mogą odnosić się do np. parametrów CPU/RAM, zastosowanych dysków twardych, limitów procesów itd.
Pamiętaj także, że firmy hostingowe mają zupełnie inne polityki dotyczące np. SLA (Service Level Agreement), czyli zobowiązania do utrzymywania usługi na określonym poziomie. Istotny jest także standard obsługi klienta (niektóre firmy oferują możliwość kontaktu w wymiarze 24/7). Musisz określić, czy ważniejsze są dla Ciebie np. dodatkowe gigabajty czy możliwość szybkiego rozwiązania problemu przez kontakt z BOK.
Wierz mi - czas przeznaczony na wybór firmy hostingowej to nie jest czas stracony. Musisz tylko mniej więcej określić, na czym najbardziej Ci zależy.
Mit numer 8: Lokalizacja hostingu nie ma znaczenia
Czy będzie mieć jakiekolwiek znaczenie, czy zdecydujesz się na hosting w Polsce czy w USA? Okazuje się, że tak. Może to mieć wpływ m.in. na szybkość wyświetlania strony.
Hostingi rozmieszczone w Europie będą miały bardzo podobny czas reakcji, co te zlokalizowane w Polsce. Dopuszczalne różnice mogą oscylować w okolicach kilku milisekund. Jeżeli jednak zastanawiasz się nad serwerem umieszczonym nieco dalej, to opóźnienia mogą być nieco większe. W praktyce czas odpowiedzi serwera może być nawet kilka razy dłuższy.
Co więcej - zarówno lokalizacja adresu IP, jak i szybkość ładowania strony, mają wpływ na pozycjonowanie. Jeżeli zależy Ci na dobrych wynikach w wyszukiwarce, lepiej zdecydować się na serwer ulokowany w niedalekiej odległości od użytkowników odwiedzających Twój serwis.
Mit numer 9: Darmowy hosting na początek wystarczy
Wydaje Ci się, że podczas rozkręcania działalności wystarczy Ci darmowy hosting “byle gdzie”? Albo, że dobrze zdecydować się na pakiet hostingowy za kilka złotych rocznie - a potem... jakoś to będzie? Unikaj takiego myślenia.
Po pierwsze - ograniczenia związane z pojemnością, transferem czy nawet trudnościami z dostępem do FTP mogą sprawić, że szybko będziesz żałować takiej decyzji.
Po drugie - wiedz o tym, że ucieczka do innego hostingu może okazać się niełatwa i czasochłonna.
Po trzecie - słabe parametry hostingu mogą odbić się na Twojej pozycji w Google.
Po czwarte - w przypadku korzystania z usług “niepewnych” firm, może się okazać, że Twoja strona po prostu… nagle zniknie.
I po piąte - jeżeli zdecydujesz się na ulokowanie serwisu na takim serwerze, na Twojej stronie mogą być wyświetlane reklamy, na które nie będziesz mieć wpływu (w tym także reklamy konkurencji).
Chyba przyznasz, że taki darmowy hosting, wcale nie musi się opłacać?
Mit numer 10: Drogi hosting to dobry hosting
Jeżeli już dowiesz się tego, jak bardzo istotnym tematem jest hosting, pewnie stwierdzisz, że nie ma co na nim oszczędzać. Pełna zgoda. Jednak chciałbym Cię uczulić - nie licz na to, że im więcej zapłacisz, tym lepszy będzie Twój hosting. Podczas wyboru serwera musisz się kierować swoimi indywidualnymi wymaganiami. Nie jest tak, że płacąc więcej, automatycznie dostaniesz coś lepszego.
Niektóre firmy hostingowe tak konstruują swoje oferty, że w ogólnym rozrachunku, za wiele rzeczy się przepłaca. Tak będzie np. w przypadku:
płatnego certyfikatu SSL - który może być darmowy;
zbyt dużej - niepotrzebnej - przestrzeni na dysku;
dodatkowych usług, takich jak np. CDN (Content Delivery Network - minimalizujący odległości między serwerami a użytkownikami), której potencjału nie wykorzystasz, gdy zależy Ci wyłącznie na odwiedzających z Polski.
Miej na względzie, że decydując się np. na mniejszego lub mniej znanego dostawcę, także możesz liczyć na bardzo dobrą obsługę i świetne parametry serwera. W związku z tym - nie idź na łatwiznę, nie przepłacaj i nie pomijaj tematu dokładnej analizy pakietów hostingowych.
Widzisz, że temat hostingów obrósł w pewne mity. Nie ma się co jednak oszukiwać - serwery, to nie jest czarna magia. Wystarczy, że poważnie podejdziesz do analizy oferty oraz umowy i będziesz w stanie z powodzeniem dopasować serwer do charakterystyki Twojej działalności.
Pamiętaj, że ważna jest optymalizacja - a nie wybieranie tego, co najmocniejsze, największe i najdroższe. Z drugiej strony, pamiętaj także o tym, że nie ma nic za darmo.
Wybór serwera jest jak zakup komputera - musisz określić, które cechy lub funkcjonalności będą dla Ciebie najbardziej istotne. W skrócie: postaw na analizę, a unikaj mitów i niesprawdzonych informacji.
Autorem artykułu jest Mateusz Mazurek. Przedsiębiorca internetowy. Twórca rankingu hostingów Jak Wybrać Hosting? w ramach którego pomaga wybrać najlepszy hosting dla stron WWW, testując i recenzując sprawdzone usługi hostingowe.