
Reklama.
Temat hostingu jest bardzo ważny dla każdej osoby, która prowadzi swoją stronę internetową. Przy wyborze serwera nie możesz kierować się wyłącznie informacjami od znajomych Twoich znajomych. Istnieją pewne mity na temat hostingów, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością, a mimo to niekiedy naprawdę mają moc oddziaływania.
Poniżej zaprezentuję wybór kilku najbardziej popularnych mitów na temat hostingu. Poznaj je i pamiętaj, aby nigdy się nimi nie kierować podczas myślenia na temat serwera.
Mit numer 1: Możesz mieć hosting bez limitów
Niektóre oferty firm hostingowych przedstawiane są jako “hosting bez limitów”. Brzmi to naprawdę zachęcająco, ale czy faktycznie jest tak w rzeczywistości? Czy możliwy jest brak limitów w usługach hostingowych?Prawda jest taka, że decydując się na hosting, musisz liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Pierwszy z nich odnosi się do kwestii pojemności - w końcu zawsze płacisz za określoną przestrzeń dyskową. Ograniczona może być także np.:
Mit numer 2: Hosting za kilkanaście złotych się opłaca
“Hostingi już od 10 zł” - tego typu hasła możesz znaleźć w ofercie wielu firm oferujących usługi serwerowe. Jednak nie ma się co oszukiwać - w przypadku takich najtańszych pakietów, musisz liczyć się ze sporymi ograniczeniami.Taki tani hosting może uprzykrzyć Ci życie na kilka sposobów, m.in.:
Mit numer 3: Domena za złotówkę to świetny pomysł
Kolejny problem wiąże się ze wspomnianym już wcześniej mitem tanich hostingów. Firmy hostingowe często oferują domenę za złotówkę (lub w innej promocyjnej cenie), ale…:Mit numer 4: Hosting zgodny z RODO to złota oferta
Może się wydawać, że hosting zgodny z RODO to recepta na wszystkie problemy związane z przetwarzaniem danych osobowych. Niektórzy mogą myśleć, że wystarczy wybrać serwer zgodny z RODO (jak to często jest przedstawiane w ofercie), a na właścicielu strony lub sklepu internetowego nie będą ciążyć już żadne obostrzenia.Niestety - to tak nie działa. To ciągle Ty jesteś administratorem powierzonych Ci danych osobowych i za nie odpowiadasz. Zatem - na czym polega hosting zgodny z RODO? W rzeczywistości może to oznaczać kilka rzeczy np.:
Mit numer 5: Obsługa hostingu to temat dla geeków
Wydaje Ci się, że obsługa hostingu musi być trudna? Absolutnie nie. Nie musisz znać zasad kodowania, administracji siecią czy programowania stron internetowych, aby wykonywać najbardziej podstawowe i niezbędne czynności związane z administrowaniem swoim hostingiem.Programy do obsługi FTP/SFTP są wyjątkowo proste - wystarczy zainstalować np. klienta takiego jak FileZilla, SmartFTP czy FireFTP i skonfigurować połączenie. Gdy to zrobisz, będziesz już w stanie samodzielnie transferować pliki pomiędzy Twoim komputerem a serwerem.
Ogrom czynności wykonasz także za pośrednictwem panelu zarządzania hostingiem, takiego jak np. cPanel czy Direct Admin. W ten sposób skonfigurujesz swoją skrzynkę e-mailową czy nawet dokonasz autoinstalacji systemów, takich jak WordPress, Joomla czy Drupal. Brzmi intuicyjnie, prawda? Bo takie faktycznie może być!
Mit numer 6: Hosting a szybkość strony to dwie różne rzeczy
“Nie ma co przepłacać za parametry hostingu, bo przecież i tak najważniejsza jest dobra strona. Zaoszczędzone pieniądze przeniosę do budżetu na stronę.” - brzmi sensownie? Mam dla Ciebie dobrą radę - porzuć takie myślenie jak najszybciej. Wybór hostingu ma ogromny wpływ na szybkość strony.W zależności od parametrów serwera, możesz zauważyć spore różnice w czasie ładowania swojej strony. Niekiedy zmiana hostingu może przyspieszyć wyświetlanie strony nawet o kilka sekund. Do najważniejszych parametrów wpływających na szybkość hostingu należą m.in.:
Z drugiej strony nie daj się spławić webmasterowi, który winę za źle działającą stronę zwali na kiepski hosting. Kluczowy wciąż pozostaje dobry kod źródłowy serwisu - i to on za niego odpowiada.
Mit numer 7: Firmy hostingowe oferują praktycznie to samo
Wydaje Ci się, że nie ma co tracić czasu na porównywanie ofert firm hostingowych? Sądzisz, że oferowane pakiety są na podobnym poziomie? Absolutnie nie! Tak naprawdę każda firma hostingowa ma zupełnie inną politykę dotyczącą pakietów hostingowych. 100 zł wydane u jednego dostawcy może zapewnić zupełnie inne parametry serwera niż u innego. Nie chodzi tylko o pojemność dysków czy limity transferu danych. Różnice mogą odnosić się do np. parametrów CPU/RAM, zastosowanych dysków twardych, limitów procesów itd.Pamiętaj także, że firmy hostingowe mają zupełnie inne polityki dotyczące np. SLA (Service Level Agreement), czyli zobowiązania do utrzymywania usługi na określonym poziomie. Istotny jest także standard obsługi klienta (niektóre firmy oferują możliwość kontaktu w wymiarze 24/7). Musisz określić, czy ważniejsze są dla Ciebie np. dodatkowe gigabajty czy możliwość szybkiego rozwiązania problemu przez kontakt z BOK.
Wierz mi - czas przeznaczony na wybór firmy hostingowej to nie jest czas stracony. Musisz tylko mniej więcej określić, na czym najbardziej Ci zależy.
Mit numer 8: Lokalizacja hostingu nie ma znaczenia
Czy będzie mieć jakiekolwiek znaczenie, czy zdecydujesz się na hosting w Polsce czy w USA? Okazuje się, że tak. Może to mieć wpływ m.in. na szybkość wyświetlania strony.Hostingi rozmieszczone w Europie będą miały bardzo podobny czas reakcji, co te zlokalizowane w Polsce. Dopuszczalne różnice mogą oscylować w okolicach kilku milisekund. Jeżeli jednak zastanawiasz się nad serwerem umieszczonym nieco dalej, to opóźnienia mogą być nieco większe. W praktyce czas odpowiedzi serwera może być nawet kilka razy dłuższy.
Co więcej - zarówno lokalizacja adresu IP, jak i szybkość ładowania strony, mają wpływ na pozycjonowanie. Jeżeli zależy Ci na dobrych wynikach w wyszukiwarce, lepiej zdecydować się na serwer ulokowany w niedalekiej odległości od użytkowników odwiedzających Twój serwis.
Mit numer 9: Darmowy hosting na początek wystarczy
Wydaje Ci się, że podczas rozkręcania działalności wystarczy Ci darmowy hosting “byle gdzie”? Albo, że dobrze zdecydować się na pakiet hostingowy za kilka złotych rocznie - a potem... jakoś to będzie? Unikaj takiego myślenia.Mit numer 10: Drogi hosting to dobry hosting
Jeżeli już dowiesz się tego, jak bardzo istotnym tematem jest hosting, pewnie stwierdzisz, że nie ma co na nim oszczędzać. Pełna zgoda. Jednak chciałbym Cię uczulić - nie licz na to, że im więcej zapłacisz, tym lepszy będzie Twój hosting. Podczas wyboru serwera musisz się kierować swoimi indywidualnymi wymaganiami. Nie jest tak, że płacąc więcej, automatycznie dostaniesz coś lepszego.Niektóre firmy hostingowe tak konstruują swoje oferty, że w ogólnym rozrachunku, za wiele rzeczy się przepłaca. Tak będzie np. w przypadku:
Widzisz, że temat hostingów obrósł w pewne mity. Nie ma się co jednak oszukiwać - serwery, to nie jest czarna magia. Wystarczy, że poważnie podejdziesz do analizy oferty oraz umowy i będziesz w stanie z powodzeniem dopasować serwer do charakterystyki Twojej działalności.
Pamiętaj, że ważna jest optymalizacja - a nie wybieranie tego, co najmocniejsze, największe i najdroższe. Z drugiej strony, pamiętaj także o tym, że nie ma nic za darmo.
Wybór serwera jest jak zakup komputera - musisz określić, które cechy lub funkcjonalności będą dla Ciebie najbardziej istotne. W skrócie: postaw na analizę, a unikaj mitów i niesprawdzonych informacji.
Autorem artykułu jest Mateusz Mazurek. Przedsiębiorca internetowy. Twórca rankingu hostingów Jak Wybrać Hosting? w ramach którego pomaga wybrać najlepszy hosting dla stron WWW, testując i recenzując sprawdzone usługi hostingowe.