Przy zakładaniu sklepu internetowego, trzeba pamiętać o ogromnej ilości elementów. Musisz się także liczyć ze sporymi kosztami. Są jednak rzeczy, na których absolutnie nie warto oszczędzać.
Szukanie oszczędności wydaje się rozsądnym podejściem. Jednak niekiedy cięcie kosztów może się wiązać z niepokojącymi konsekwencjami w szerokiej perspektywie.
Kiepsko wyglądająca i wolno działająca strona może odstraszać klientów. Brak podstawowych zabezpieczeń na pewno nie przyczyni się do zwiększenia liczby zamówień. Z kolei słabe opisy produktów mogą zaszkodzić Twojej pozycji w Google.
Chcesz wiedzieć, w jakich obszarach nie warto szukać oszczędności? Koniecznie czytaj dalej!
1. Layout sklepu
Wygląd sklepu internetowego ma bardzo duże znaczenie dla odwiedzającego. W końcu - wrażenia wizualne mogą przesądzić o tym, czy dana strona jest warta dłuższej wizyty, czy raczej lepiej ją opuścić. Archaiczny layout to dla każdego odwiedzającego sygnał ostrzegawczy. Ponoć aż 38 proc. odwiedzających opuści stronę, jeżeli jej wygląd nie będzie atrakcyjny.
Layout strony sklepu internetowego powinien być opracowany w zgodzie z UX (user experience), czyli doświadczeniem użytkownika. Odwiedzający musi w krótkim czasie znaleźć wszystkie potrzebne informacje i mieć możliwość szybkiego przejścia przez proces zakupowy.
W związku z tym, jeżeli chcesz oprzeć swój sklep na gotowym szablonie, zadbaj o to, by był on atrakcyjny dla oka. Nawet jeżeli będzie się to wiązać z dodatkowymi kosztami. Podejście typu: “na razie uruchomię sklep, a wygląd będę dopieszczać w kolejnych krokach” nie będzie tutaj najlepszym wyjściem.
2. Szybkość strony
Dla dobrego doświadczenia użytkownika, musisz zadbać także o szybkość i użyteczność strony sklepu. To istotne nie tylko dla doświadczenia zakupowego użytkownika, ale także dla Google. Core Web Vitals, czyli kluczowe wskaźniki internetowe, wskazują, że poszczególne elementy muszą ładować się jak najszybciej, aby zapewnić użytkownikowi możliwość jak najszybszego wejścia w interakcję ze stroną.
Na szybkości nie warto oszczędzać - tutaj liczą się wszystkie milisekundy. Jeżeli chcesz liczyć na wysokie konwersje w swoim sklepie internetowym, pamiętaj m.in. o tym, że:
nowe technologie faktycznie działają - stawiając sklep na hostingu wykorzystującym silniki pamięci podręcznej Redis oraz oprogramowanie LiteSpeed możesz zapewnić większą wydajność sklepu nawet podczas wzmożonego zainteresowania. A szybszy proces zakupowy zawsze zostanie doceniony przez zabieganego klienta.
3. Dobre opisy produktów
Kolejną podstawą skutecznego sklepu internetowego są dobre opisy produktów. Muszą one być z jednej strony zwięzłe, a z drugiej - przekonywujące. Oprócz tego powinny być przygotowane w zgodzie z zasadami SEO. Pozwoli to na to, aby Twoje strony produktowe pojawiały się w wynikach wyszukiwania w Google - dzięki czemu, będziesz w stanie pozyskiwać klientów do swojego sklepu.
Jeżeli nie postawisz na dobre opisy produktów już na pierwszym etapie funkcjonowania sklepu, to możesz sobie zaszkodzić. Musisz wiedzieć, że zanim strony zaindeksują się w wynikach wyszukiwania, minie trochę czasu - nawet kilka tygodni.
A najgorsze, co możesz zrobić, to... skopiować opisy produktów od konkurencji. W takiej sytuacji nie dość, że naruszasz prawa autorskie, to jeszcze od razu szkodzisz swojej pozycji w Google. Algorytmy wyszukiwarki, widząc, że treści są zdublowane, nie potraktują Twojej strony jako wartej polecenia.
4. Transfer danych
Każde wyświetlenie strony internetowej, przesyłanie lub pobieranie plików czy też prace serwisowe w sklepie wiążą się z transferem danych. Transfer ten bardzo często jest limitowany. Jest tak zarówno wtedy, gdy korzystasz ze sklepu w modelu SaaS, jak i w sytuacji, gdy to Ty na własną rękę utrzymujesz sklep na hostingu.
A co w sytuacji, gdy przekroczysz limit transferu? Najczęściej będzie się to wiązać, z... wyłączeniem sklepu - przynajmniej dopóki nie opłacisz faktury za zwiększenie limitu transferu.
Oczywiście nie możesz sobie pozwolić na taką sytuację. Niedostępność sklepu oznacza dla Ciebie realne straty. Gdy strona Amazona jest nieosiągalną przez jedną godzinę, może to oznaczać ok. 100 milionów dolarów strat dla firmy. Domyślam się, że w Twoim przypadku ewentualne straty będą pewnie “trochę” mniejsze, ale i tak mogą być odczuwalne. :)
Co możesz zrobić? Najlepiej jeżeli zadbasz o to, aby na Twoim hostingu (lub w planie sklepowym w modelu SaaS) zapewnić sobie przynajmniej 200 GB transferu miesięcznie. Warto też dowiedzieć się, jak wygląda możliwość monitorowania zużytego transferu, czy istnieją alerty informujące Cię o zbliżeniu do górnej granicy oraz co dokładnie stanie się, w momencie przekroczenia limitu.
Jednak i tak zawsze najlepszym rozwiązaniem będzie... brak limitów transferowych.
5. Regularne kopie zapasowe
Mówi się, że ludzie dzielą się na tych, co robią kopie zapasowe oraz na tych, którzy i tak będą robić kopie zapasowe. Coś faktycznie w tym jest. :)
W przypadku sklepu internetowego, kopia zapasowa pozwala Ci na szybkie pozbycie się awarii - poprzez przywrócenie serwisu do wcześniejszego stanu. Niezależnie od tego, czy sklep padł ofiarą cyberataku, czy po prostu jeden z pracowników popełnił błąd - możliwość wgrania backupu sprawia, że szybko jesteś w stanie przywrócić e-sklep do stanu używalności.
Niezależnie od tego, czy samodzielnie utrzymujesz e-sklep na serwerze, czy też płacisz wyłącznie abonament za utrzymywanie takiego sklepu:
zobacz, jak często wykonywana jest kopia zapasowa - najlepiej, żeby było to przynajmniej raz dziennie;
sprawdź, jak długo przechowywana jest kopia zapasowa - niech będzie to przynajmniej tydzień;
dowiedz się, w jaki sposób możesz przywrócić kopię zapasową - taka wiedza może Ci się przydać w sytuacji awaryjnej. Zobacz, czy możesz zrobić to samodzielnie z poziomu panelu, czy też konieczny jest kontakt z obsługą klienta;
raz na jakiś czas (np. po uruchomieniu sklepu lub po aktualizacji dużej liczby produktów) pobierz kopię zapasową na swój dysk - to dodatkowe zabezpieczenie np. w przypadku większej awarii serwerów.
Jeżeli masz wybór między hostingiem, który oferuje częste backupy, a tym, który podchodzi do tego tematu nieco pobłażliwie - decyzja powinna być jednoznaczna. Wybierz ofertę firmy, która wykonuje backupy częściej i dłużej je przechowuje.
W sklepie internetowym klient musi podać swoje dane osobowe w celu dokonania zakupu. Brak zielonej kłódki - a często także i czerwony monit wskazujący na brak certyfikatu - to dla klienta sygnał ostrzegawczy. W takim wypadku może on pomyśleć: "w tym sklepie jest coś nie tak - być może lepiej pójść do konkurencji?"
To zaskakujące, jak wiele sklepów internetowych w dalszym ciągu nie ma certyfikatu SSL. A przecież podmioty obsługujące płatności elektroniczne wymagają go, aby dało się włączyć taką opcję na stronie sklepu internetowego.
Przeważnie brak protokołu SSL jest spowodowany... niewiedzą. Konieczność wykupienia certyfikatu może się bowiem kojarzyć z kosztami, których - zwłaszcza na pierwszym etapie prowadzenia sklepu - chce się przecież unikać. Owszem - niektóre wersje SSL mogą kosztować nawet kilkaset złotych rocznie. Możesz jednak zainstalować taki protokół całkowicie za darmo.
Bezpłatny SSL oferuje tę samą funkcjonalność, co jego droższe odmiany. Najważniejsza różnica odnosi się do konieczności jego regularnego odnawiania. Prawda jest jednak taka, że jest to niewielki koszt, w porównaniu z oferowanym przez niego poczuciem bezpieczeństwa.
Żeby móc skorzystać z takiego certyfikatu - konieczny jest hosting, który pozwala na instalację takiej wersji. W związku z tym, wybierając serwer - upewnij się, że umożliwia on włączenie bezpłatnego SSL. Może się bowiem okazać, że hosting, który wydaje się nieco tańszy, będzie się wiązać z dużymi kosztami związanymi z certyfikatem. A wierz mi - bez niego trudno będzie Ci osiągnąć dobre wyniki w e-commerce.
7. Super promocje i podejrzanie tanie oferty
Niezależnie od tego, czy decydujesz się na sklep w modelu SaaS, czy też na samodzielną instalację CMS'a na hostingu - musisz pamiętać, że super promocje często wiążą się z haczykami.
Szczególnie dobrze widać to w przypadku zakupu hostingu oraz domen. Możesz spotkać się z różnymi ofertami, w których da się kupić hosting za np. 1 zł miesięcznie. W podobnej cenie mogą być oferowane domeny. Problem polega na tym, że po zdecydowaniu się na takie oferty, musisz liczyć się z bardzo wysokimi kosztami w przypadku ich przedłużenia czy odnowienia.
Często po pierwszym roku będzie trzeba liczyć się z kosztami znacznie wyższymi niż u konkurencji. A w sytuacji, w której skusisz się na zakup np. najlepszego planu hostingowego oraz kilku domen w pakiecie - nagle pojawi się konieczność poniesienia dodatkowych kosztów sięgających nawet kilkuset złotych.
W związku z tym - zastanów się dwa razy, zanim zdecydujesz się na taką promocję. Nie zawsze musi ona okazać się dobrym wyborem.
8. RODO i regulamin
Wśród obszarów, na których nie należy oszczędzać, nie może zabraknąć tematów związanych z polityką prywatności oraz regulaminem. Sprzedając w Internecie stajesz się administratorem danych osobowych, które są Ci powierzone przez klientów. W związku z przepisami RODO, ciąży na Ciebie obowiązek zachowania należytej staranności w celu ich zabezpieczenia.
Jeżeli zatem przechowujesz te dane na serwerze - to koniecznie musisz zadbać o podpisanie umowy o przekazanie danych osobowych z firmą hostingową. W tej umowie musisz określić m.in zakres i cel przetwarzania danych osobowych.
To jednak nie wszystko - w sklepie internetowym konieczne muszą znaleźć się informacje dotyczące polityki prywatności. To właśnie w niej przedstawiony jest zakres przetwarzania danych osobowych, które są Ci powierzane przez użytkowników strony. Zadbaj także o to, aby na stronie sklepu znajdował się regulamin, w którym ujęte są wszystkie najważniejsze informacje dotyczące dokonywania zakupu w Twoim sklepie.
Dlaczego to takie ważne? Otóż w momencie uruchamiania sklepu masz na głowie sporo rzeczy - tak podstawowe kwestie prawne mogą umknąć Twojej uwadze. A nie ma co z nimi zwlekać - jeżeli ich nie dopilnujesz, mogą na Ciebie spaść rozmaite nieprzyjemne konsekwencje. W związku z tym na pewno jest to jeden z elementów, na którym nie warto oszczędzać - zrób to raz, a dobrze.
Widzisz, że podczas prowadzenia sklepu internetowego istnieją liczne obszary, w których nie warto szukać oszczędności. Zauważ, jak wiele z nich odnosi się do kwestii hostingu.
Szybkie działanie strony, bezpieczeństwo oraz pozytywne doświadczenie użytkownika? Serwer ma tu naprawdę sporo do powiedzenia. Jeżeli chcesz ciąć koszty - to na pewno nie w tych obszarach. :)
Autorem artykułu jest Mateusz Mazurek. Przedsiębiorca internetowy. Twórca rankingu hostingów Jak Wybrać Hosting? w ramach którego pomaga wybrać najlepszy hosting dla stron WWW, testując i recenzując sprawdzone usługi hostingowe.