
Reklama.
1. Szczerość, otwartość, asertywność.
Lider powinien być szczery i prawdziwy. Powinien budować zaufanie w zespole, a nie generować konflikty i wzbudzać antagonizmy i nieufność pomiędzy pracownikami. Powinien jasno, precyzyjnie, asertywnie komunikować się z innymi. Spójny lider to taki, który wyznaje określone wartości i swoim zachowaniem daje przykład ich realizacji. Ma wizję swoich działań i potrafi skutecznie przekonać zespół do jej wspólnej realizacji. Widzi więcej i dalej niż inni i potrafi podzielić się tą wizją. Potrafi otwarcie mówić o swoich emocjach.
2. Samokontrola
Lider nie powinien przenosić swoich wewnętrznych stanów emocjonalnych na innych. Zdarzają się sytuacje gdzie wchodząc do gabinetu prezesa pytamy pani sekretarki: „W jakim humorze jest dzisiaj pan prezes?”. „Dzisiaj nic pan nie załatwi, jest po kłótni z żoną.”…mając taką wiedzę powoli wycofujemy się do swoich obowiązków. Prawdziwy, skuteczny lider opanowuje emocje i impulsy rozpraszające. Nawet w sytuacjach stresowych stara się jak najbardziej obiektywnie spojrzeć na swoje zadanie.
3. Dobry przykład
3. Dobry przykład
Lider powinien być wzorem do naśladowania dla innych. Wysokie wymagania w stosunku do samego siebie pozwalają na skierowanie uwagi na ciągłe doskonalenie siebie i innych. Liderzy, którzy kładą silny nacisk na osiągnięcia są pragmatyczni, wyznaczają mierzalne, realne ale ambitne cele, a przy tym potrafią skalkulować ryzyko.
4. Optymizm
4. Optymizm
Dużo efektywniej i zdrowiej pracuje się w firmie gdzie dominuje uśmiech i radosne podejście do życia, niż w organizacji gdzie „wieje chłodem” i dominuje nastrój „jak na pogrzebie”. Optymistyczny lider widzi zwykle szansę a nie zagrożenie. W taki właśnie sposób patrzy na swoich podwładnych i wymaga od nich realizowania się w tym, w czym naprawdę się sprawdzają.
5. Elastyczność
Skuteczny lider powinien mieć wysoce rozwiniętą zdolność adaptacji. Ludzie, którzy mają wysoką zdolność przystosowania się mogą z powodzeniem żąglować swoimi wymaganiami nie tracąc przy tym koncentracji i energii. Takie osoby czują się dobrze w klimacie organizacyjnym, gdzie nic nie jest jednoznaczne. Dzięki elastyczności potrafią zdiagnozować zmiany potrzebne, aby ciągle dostosowywać się do zmieniających się warunków.
6. Empatia
6. Empatia
Empatia bardzo ułatwia komunikację. Liderzy, którzy kierują się empatią potrafią rozpoznać szerokie spektrum emocji swoich współpracowników nie tyle na poziomie rozumu, co własnych emocji. Pozwala im to dobrze się rozumieć bez względu na różnice kulturowe czy doświadczenie życiowe. Lider kierujący się empatią potrafi słuchać innych i zwykle rozumie ich motywacje.
7. Siła rażenia
Skuteczny lider powinien posiadać wysoką umiejętność oddziaływania, począwszy od umiejętności dostosowania swojego przekazu do konkretnego odbiorcy, a skończywszy na zdolności do zbudowania wspierającej koalicji wokół nowych pomysłów. Lider powinien inspirować swoimi emocjami innych. To sprawi, że pracownicy będą podążać za jego wizją, mając jednocześnie poczucie realizowania „wspólnej misji”.
8. Nauczyciel i uczeń
Dobry lider potrafi rozwijać zdolności swoich podwładnych. Szczerze zależy mu na tym, aby jego podopieczni rozumieli cele, swoje słabe i mocne strony. Pomaga im się rozwijać, wspiera ich w działaniach, potrafi przekazać konstruktywny feedback, dzięki temu staje się naturalnym nauczycielem i trenerem. Przy tym nie jest arogancki i nie „zadziera nosa wysoko”. Jeżeli jemu przytrafi się porażka potrafi przyznać się do błędu i podziękować za naukę, której doświadczył.
9. Rozwiązywanie konfliktów
Najlepszy przywódca najpierw wysłucha wszystkich stron i zrozumie różne perspektywy i motywy działań, następnie znajdzie wspólne rozwiązanie, które będzie zadowalające dla stron konfliktu oraz dla organizacji, którą reprezentuje. W ten sposób energia skierowana w różne strony zaczyna płynąć w jednym kierunku i służy wspólnemu celowi.
10. Zespół
Wybitni gracze zespołowi tworzą atmosferę przyjaznej wspólnoty, budzą szacunek, są otwarci na pomoc innym i współpracę. Szef, który wyróżnia się tą cechą potrafi zachęcić innych do aktywności i pracy w imię wspólnego celu oraz budować ducha zespołu i poczucie przynależności, samemu dając dobry przykład.