Branding: 7 korzyści jakie da Ci jasno określona misja
Michał Zwierz
27 stycznia 2016, 15:28·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 27 stycznia 2016, 15:28Jeśli trafiłeś na odpowiednią agencję brandingową lub ogarniętego stratega budowania marki, to jedną z pierwszych rzeczy o których rozmawialiście była misja życiowa. Niezależnie od tego czy jesteś osobą publiczną, prowadzisz wielki, międzynarodowy biznes, czy właśnie otwierasz startup, który podbije serca klientów - mocny brand jest wyjątkowo dobrą inwestycją.
Kreator marek, biznesu, rozwiązań
Solidne ustalenie misji życiowej pomoże Ci czerpać z wewnętrznego źródła motywacji w ciężkich momentach i lecieć jeszcze wyżej na skrzydłach sukcesu. Nawet jeśli masz już jasno określoną misję, to warto jest ją ubrać w jedno, dwa zdania, które będą dudniły na każdym kroku, budując Twój brand. Zdania, które będą przesiąkały w struktury Twojego biznesu, a jest do dopiero pierwszy krok w budowaniu mocnej marki (nie tylko) osobistej. To jest jak posianie zdrowego nasiona Twoich działań. Jakie korzyści da Ci określenie misji życiowej?
1. Znajdziesz wewnętrzny ogień motywacji
Słyszałeś już pewnie jak ludzie sukcesu (niezależnie od branży) mówią, że to co robią jest ich pasją, że robili by to nawet za darmo, że to jest to co nadaje ich życiu sens. To są Ci szczęśliwcy, którzy spotkali na swojej drodze mentora lub stratega, który pomógł im odnaleźć to źródło frajdy, lub (co zdarza się nawet częściej) metodą prób i błędów, przez serię upadków i wzlotów wreszcie znaleźli coś, co sprawiło, że ich "dusza śpiewa". Jeśli określisz precyzyjnie co jest Twoim powołaniem, co sprawiłoby, że Twoje życie jest codziennym świętem, wtedy nie ma takiej przeszkody, która jest w stanie Cię zatrzymać. Każdego dnia będziesz wyskakiwać z łóżka z radością. Stajesz się niepokonany.
2. Poznasz siłę laserowego skupienia
Jeśli budujesz startup lub jesteś właścicielem biznesu, to jest duża szansa, że masz głowę pełną pomysłów, tworzysz, wymyślasz, rozwiązujesz problemy. To jest Twój wielki zasób! Jak każdy zasób ma dwie strony. Z jednej strony błyskawicznie odpowiadasz na potrzeby, generujesz rozwiązania i zaskakujesz innowacyjnością, z drugiej strony... łatwo się rozpraszasz :) A co by było, gdyby większość Twoich rozproszeń pojawiała się mimo wszystko wokół Twojej misji? Twojego najważniejszego celu? Wtedy każdy nowy pomysł, innowacja, szaleństwo, będzie działało w zgodzie z Twoim powołaniem, wzmacniając Twoją firmę, markę i radość z życia.
3. Uzyskasz spójność i autentyczność
Aby zrobić wrażenie na rozmówcy, ubierz się tak... Aby uzyskać to czego potrzebujesz, mów tak... Aby ludzie Cię słuchali, poruszaj się tak... wiesz co jest najbardziej trwałe, prawdziwe, skuteczne? To że emanujesz SOBĄ. Swoją niepowtarzalnością, oryginalnością, wyjątkowością. Ta jedyna w swoim rodzaju energia przyciągnie osoby, które będą Cię autentycznie uzupełniać, osoby z którymi będziesz się dogadywać i robić wielkie, wspaniałe rzeczy. Odkryj jak wygląda Twój idealny dzień, kim jesteś, kim jesteś tak naprawdę. Gdybyś nie musiał niczego udawać, o nic się starać, tylko mógł włożyć całą swoją energię w realizację Twojej misji życiowej, to jak by wyglądał Twój dzień? Spójność zbuduje Ci lojalność, spójność zbuduje Ci społeczność, spójność i misja życiowa da Ci "wyznawców".
4. Osiągniesz spokój ducha
Rynek bardzo szybko się zmienia, otwierają się nowe możliwości, przypomina to trochę grę, w której ważne jest to jak kontrolujesz swoje nerwy. Czy działasz impulsywnie, czy strategicznie? Płyniesz za większością i zmieniasz kierunek jak tylko zajdzie taka potrzeba? Odpowiadanie na rynek, to jest dobra strategia :) szybkie reagowanie na potrzeby klientów - również. To co daje Ci jasno określona misja życiowa i wartości, to łatwość podejmowania decyzji. Czy to jest zgodne z moją misją? Czy to jest zgodne z moimi wartościami i wartościami firmy? Odpowiedź na te pytania upraszcza wprowadzanie zmian, a każda zmiana będzie dla Twoich klientów czytelna i zrozumiała.
5. Otrzymasz wolność wyboru
Dobrze określona misja życiowa daje Ci uczucie niesamowitej wolności. Nie jesteś przywiązany do jednej branży czy biznesu, do jednego sposobu działania. Jesteś przywiązany do tego jaki wpływ na świat chcesz wywrzeć. Zwróć uwagę na jeden z najsilniejszy brandów na świecie: Apple. Czy to jest firma robiąca komputery? Tak. Czy to jest firma robiąca telefony? Tak, też. Zegarki? Sklep muzyczny? TV? Podobno zaraz również samochody? Jak to się dzieje, że mogą robić tak różne rzeczy i utrzymać, a nawet wzmacniać swoją spójność? "Think different" - to jest misja zapoczątkowana przez Steva Jobsa. Podważaj status quo. Nie idź za tłumem. Siła jednostki, iProdukty. Trzymając się swojej misji, swojego "WHY?" mogą wprowadzić produkt w dowolnej branży z dużym prawdopodobieństwem sukcesu. Jasno określona misja życiowa da Ci wolność wyboru!
6. Zbudujesz imperium
Jeśli masz taką ambicję, aby Twoje nazwisko, lub Twoja firma zmieniła świat na lepsze, to co będzie jak już odejdziesz z tego świata? W książce "Built to last" Wizjonerskie organizacje. Praktyki zarządzania najlepszych firm autorstwa Jamesa C. Collinsa oraz jego partnera Jerrego I. Porrasa znajdziesz dogłębną analizę tego, dlaczego firmy stają się wielkie, podziwiane i uznawane za ikony biznesu. Wiesz co jest pierwszą i najważniejszą zasadą? Zachowaj rdzeń. Wielokrotnie powtarzane jest to jak ważne jest jasne określenie rdzenia, misji, kluczowych wartości i jak ważne jest to, żeby to komunikować, przekazywać dalej i zatrudniać osoby, które są z tym rdzeniem spójne. Dzięki temu zbudujesz biznes, który rozkwitnie za Twojego życia, a potem stanie się jeszcze piękniejszy.
7. Wygenerujesz szczęście
nie tylko swoje ale i ludzi, którzy będą z Tobą pracować i Twoich klientów! Zostawisz bardzo mało miejsca na nieporozumienia, niedopasowanie, niejasności. Twoi klienci przyjdą do Ciebie w odpowiedzi na misję życiową. Twoi współpracownicy polubią prawdziwego Ciebie i zakochają się w firmie, bo nadasz jej duszę, osobowość, charakter, a Ci, którzy przy Tobie zostaną, to ludzie, których misja życiowa jest spójna z Twoją. Będą wiedzieli dlaczego przychodzą do pracy, w jakli sposób mogą pomóc klientom. Twoi klienci kupią od Ciebie nie tylko produkt ale przede wszystkim kupią Twoją markę, brand, który jest spójny z ich sposobem myślenia, aspiracjami i potrzebami.
Zbudowanie mocnej marki, to piękny, satysfakcjonujący i pełen przygód proces, który daje długofalowe korzyści dla Ciebie i ludzi na których masz wpływ. Określenie misji życiowej, wartości, kodeksu, archetypu, koloru... to pierwszy i najważniejszy krok do dobrego brandingu. Pierwszy z dziewięciu kroków, które nazwałem "efektem drzewa", chętnie opowiem o pozostałych 8 krokach, jeśli czujesz, że wniosłem tym tekstem wartość do Twojego biznesu, że jakoś Cię zainspirowałem, podeślij go dalej, dzięki temu być może zainspirujesz kogoś jeszcze i będziemy mieli na naszym rynku więcej autentycznych, mocnych marek osobistych, startupowych i biznesowych.
Jeśli ten tekst dał Ci wartość, lub chociaż zainspirował, to udostępnij go dalej, dzięki temu będziemy mieli na naszym rynku więcej spójnych, mocnych marek.