10 czynników wpływających na ocenę projektu przez inwestora
Paweł Przybyszewski
18 maja 2015, 17:04·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 18 maja 2015, 17:04Fundusze VC oraz firmy które prowadzą działy badawczo-rozwojowe ciągle zmagają się z podejmowaniem decyzji, który z projektów rozwijać a który wygasić. Podjęcie odpowiedniej decyzji pozwala oszczędzić czas i pieniądze. Odpowiedni wybór to optymalizacja działań, która prowadzi do utrzymania lub zwiększenia przewagi konkurencyjnej. Jak zatem ocenić potencjał biznesowy projektu technologicznego? Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ firmy działają w rożnych branżach i sektorach. Jednak bez względu na te różnice zauważyłem cały szereg elementów wspólnych. Przed podjęciem decyzji podmiot finansujący projekt uwzględnia każdy z opisanych poniżej czynników.
1. Unikalność technologii
Jeśli masz tylko pomysł bez dowodów na unikalność technologii lub nie ma możliwości uzyskania ochrony prawnej to twoje szanse na otrzymanie finansowania są bliskie zeru. Inwestorzy chętnie poświęcają swoje zasoby na technologie trudne do skopiowania a najchętniej takie z patentem międzynarodowym
2. Gotowość technologii do uruchomienia produkcji
Niestety inwestorom często nie wystarcza samo potwierdzenie działania technologii w warunkach laboratoryjnych. Najbezpieczniej jest kiedy technologia jest wolna od wad a proces produkcji w skali przemysłowej potwierdził założenia.
3. Wartość rynku
To jeden w bardziej istotnych punktów. Przy komercjalizacji nowych technologii należy myśleć globalnie. Najlepiej aby wartość rynku rosła. Dla przykładu szacuje się ze globalny rynek biotechnologiczny osiągnie wartość 604,4 miliarda dolarów w 2020 roku. W tym samym czasie rynek e-booków wzrośnie do 16,7 miliarda. Zatem pomysłodawca projektu związanego z biotechnologią ma zdecydowanie większe szanse na pozyskanie finansowana niż startup sprzedający e-booki lub dostęp do nich.
4. Spodziewana marża zysku
Już dawno minęły czasy kiedy normą było wytwarzanie produktów po cenie kilkukrotnie niższej niż wartość sprzedaży. Jeśli chcemy sprzedawać produkty z niska marżą konieczne będzie uzyskanie dużego wolumenu sprzedaży. Często wiążę się to ze zwiększeniem kosztów logistyki, serwisu i obsługi klienta. Dlatego znacznie korzystniej jest sprzedawać produkty z wysoka marzą. Z moich obserwacji wynika że marża zysku brutto na sprzedaży powyżej 70% zadowoli większa cześć inwestorów.
5. Intensywność konkurencji na rynku
Jeśli rynek jest dojrzały i zdominowany przez kilka międzynarodowych korporacji które maja działy B+R i zasoby na reklamę i marketing zapomnij o pieniądzach od inwestora. Lepiej jeśli rynek jest nowy i nie istniej konkurencja. Z drugiej strony choć wydaje się, iż najkorzystniej byłoby znaleźć rynek nowy i bez istniejącej konkurencji, paradoksalnie brak konkurencji niesie za sobą ryzyko, ze nie ma potrzeby, która twój produkt ma zaspokajać. Inna bariera może być konieczność edukacji rynku.
6. Konkurencyjna przewaga produktu lub usługi
Jeśli usługa lub produkt jest lepszy niż konkurencyjny w jednym lub kilku kluczowych dla klienta obszarach bez straty w innych to znaczy ze masz spore szanse na pozyskanie finansowana. Im więcej przewag tym mniejsze ryzyko inwestycyjne. W przypadku niewielkich różnic w stosunku do istniejących na rynku produktów czy usług może się przecież zdarzyć że Apple, Google, Facebook czy Microsoft udostępni za darmo bliźniaczą usługę do tej na której zarabia startup.
7. Łatwość wejścia na rynek
Inwestorzy zwracają uwagę na to czy grupa docelowa jest określona lub czy można ja w łatwy sposób określić. Dobrze jeśli kanały sprzedaży można szybko zainicjować lub jeśli istnieją dobrze ugruntowane kanały dystrybucji. Łatwość wejścia na rynek może być postrzegana jako mocny atut produktu ponieważ można szybko rozpocząć sprzedaż. Z drugiej strony niewielka bariera wejścia to uchylone drzwi dla konkurencji która na pewno się pojawi w przypadku większego lub nawet mniejszego sukcesu.
8. Konserwatyzm klientów
Dobrze jeśli grupa docelowa jest otwarta na nowości i chętnie testuje nowe produkty. Konserwatyzm klientów może być poważną barierą. Jako przykład takiej bariery może posłużyć aplikacja monitorująca zdrowie starszych osób. Jeśli nie będzie preinstalowana na nowych użądleniach to prawdopodobnie niewiele starszych osób do niej dotrze a potem przebrnie przez zakup i instalacje.
9. Zaangażowanie zespołu
Im większe zaangażowanie zespołu w projekt tym lepiej. Nie zawracaj głowy inwestorowi jeśli warunkiem rozwijania projektu jeśli nie otrzymasz finansowania. Może to zostać odebrane jako brak zaangażowania lub determinacji. Inwestorzy chętniej wybierają projekty w które twórca jest zaangażowany w stu procentach. Jeśli chętnie zrezygnowałbyś z dotychczasowej pracy, zainwestowałeś życiowe oszczędności lub zastawiłeś dom aby sprawdzić możliwości komercyjne projektu to inwestor odczyta to jako bardzo duże zaangażowanie.
10. Doświadczenie biznesowe zespołu
Najlepiej jeśli w zespole są dwie lub trzy osoby które uzupełniają się kompetencjami. Lepiej jeśli zespół lub jego członkowie prowadzili już działania biznesowe związane branżą której dotyczy projekt, nawet jeśli ponieśli porażkę. Wiedza czego nie robić jest cenna ponieważ pomaga ograniczać ryzyka związane z realizacją projektu.