
„Włączamy niskie ceny” – ten komunikat wywołuje u niektórych silne emocje. W większości negatywne. Większość zapytanych powie, że ta reklama jest po prostu zła, właśnie dlatego że drażni lub wywołuje wręcz gniew. Oceniając jednak reklamę nie można myśleć tak zero-jedynkowo. I na pewno nie warto brać pod uwagę tylko deklaracji. Trzeba skupić się na czymś, nad czym trudno nam zapanować. Zbadać ekspresje. W tym pomaga Ellen. Bardzo inteligentna i zupełnie obiektywna badaczka.
REKLAMA
Na pierwszych zajęciach z psychologii reklamy zawsze pytam studentów, która reklama im się podoba, a której nienawidzą. Padają różne typy, oczywiście w dużej mierze w zależności od tego, jaka reklama jest w ich polu poznawczym i jaka atakuje ich najbardziej. Był Stodal, był Media Expert. Pytanie, które zadaje jest jednak podchwytliwe. Miarą skuteczności reklamy nie jest to czy nam się podoba, czy nie. Miarą skuteczności jest to jakie (i czy w ogóle) wywoła emocje i jak wpłynie na nasze zachowanie. Kiedy bowiem pytam jaki studenci znają środek na kaszel albo jaki mogą wskazać market z elektroniką, to często padają właśnie marki ze znienawidzonych reklam.
Oczywiście sam fakt przywołania marki nie oznacza do niej sentymentu. Pokazuje jednak, że emocja – nawet negatywna może się przydać. Najgorsze bowiem są reklamy, które emocji nie wzbudzają, albo wzbudzają na tyle nikłe, że nie mogą być one podstawą do budowania relacji. Radość sprawia, że się chętniej treściami dzielimy, lęk, że szukamy oparcia i stajemy się lojalni, a gniew sprawia, że się radykalizujemy w naszych poglądach.
Aby lepiej i skuteczniej oceniać, czy reklama jest dobra trzeba badać. Nieustannie poszerzając spektrum narzędzi badawczych. Do tej pory, wiele badań polegało na metodzie deklaratywnych wyborów (mało precyzyjne), albo na badaniu fMRI (bardzo drogie i mało opłacalne). Jednak dzięki Quantum Lab i ich technologii Ellen, mamy do dyspozycji naprawdę dobre narzędzie, które pozwala zbadać, czy i jaką emocję wywołuje dany materiał. Nie wiem jak wy, ale ja się jaram. I wspólnie z Quantum Lab zapraszam was do badania, w którym będziecie jurorami. Bezwzględnie szczerymi, bo podczas gdy deklaracje papierowe mogą być obarczone błędem (kłamstwem), to Ellen nie oszukasz. I dobrze, bo po co. Jeśli reklamodawca przygotował dobrą reklamę, to chwała mu za to. Jeśli zaś jego reklama to chała, to niech się o tym dowie. Od Ciebie.
Badanie jest proste i wszystkie instrukcje znajdziesz na stronie. Jest też badaniem anonimowym i twoje reakcje, złe lub dobre nie będą wykorzystywane poza obrębem tego badania. Wyniki opublikujemy na stronie, którą współtworzysz swoim udziałem. Stronie, która będzie pokazywała, jakie reklamy warto robić i jakie wywierają pożądany wpływ.
Good Ad, Bad Ad – You tell me
Emocjonalna analiza treści reklam za pomocą pionierskiej technologii rozpoznawania emocji z mimiki
Pod tą nazwą kryje się właśnie pionierskie badanie, które jest podstawą to stworzenia w przyszłości katalogu dobrych praktyk dla reklamodawców. Każdy, kto weźmie udział, niejako kładzie podwaliny pod rynek lepszych reklam. Skuteczniejszych i być może takich, które będą wzruszały, rozśmieszały czy… budowały lęk jak najlepsze horrory.
Emocjonalna analiza treści reklam za pomocą pionierskiej technologii rozpoznawania emocji z mimiki
Pod tą nazwą kryje się właśnie pionierskie badanie, które jest podstawą to stworzenia w przyszłości katalogu dobrych praktyk dla reklamodawców. Każdy, kto weźmie udział, niejako kładzie podwaliny pod rynek lepszych reklam. Skuteczniejszych i być może takich, które będą wzruszały, rozśmieszały czy… budowały lęk jak najlepsze horrory.
Aby wziąć udział w badaniu, po prostu kliknij tutaj i postępuj zgodnie z instrukcją. Jeśli masz jakieś wątpliwości, albo chciałbyś abyśmy w przyszłości zbadali jakieś reklamy, napisz w komentarzu. Aby wziąć udział w badaniu musisz zgodzić się na nagrywanie twarzy, umożliwajać programowi ELLEN tymczasowy dostęp do kamery. Program obsługuje następujące przeglądarki: Google Chrome, FireFox, Opera, Edge.
Pamiętaj jednak, że dane w postaci nagrań twarzy będą analizowane wyłącznie zbiorczo i posłużą do analizy statystycznej. Więcej informacji o bezpieczeństwie oraz prywatności naszych badań możesz znaleźć w naszej polityce prywatności. Zapoznaj się z nią, by w pełni świadomie i ze spokojem zasiąść do badania i wspomóc naukę! #scienceROCKS my friend! Z góry dziękuję Ci, że ją wspierasz!
