Najważniejsze 3 pytania
Kiedy pracuję nad prezentacja – własną lub cudzą – zawsze zaczynam pracę od zadania trzech ważnych pytań. Co mają zrozumieć; co mają zapamiętać i; co mają poczuć odbiorcy po wysłuchaniu (lub ewentualnym przeczytaniu) prezentacji. Jeśli chodzi o to, co mają zapamiętać to staram się stawiać na trzy, góra cztery elementy. Nie dlatego, że tylko tyle mam do powiedzenia, ale dlatego, że tylko tyle są w stanie zapamiętać słuchacze. To nie kwestia intelektu, ale naturalnych procesów poznawczych i możliwości pamięci krótkotrwałej. Wiara w to, że słuchacze zapamiętaj z naszego wystąpienia czy prezentacji biznesowej wszystko jest być możne i piękna, ale zupełnie złudna. Dlatego zamiast skupić się na tym, by przekazać wszystko (nie da się i to bez sensu), skupmy się na tym, jak przekazać dobrze, to co najważniejsze. I tę decyzję powinno ułatwić pytanie „co mają zapamiętać”. Pytanie „co mają zrozumieć” ma uporządkować nasze myślenie o głównej tezie, która stawiamy w prezentacji. Kiedy ostatnio pracowałem z Agnieszką Osytek z
Migam nad jej prezentacją na finał konkursu
Chivas Venture, usłyszałem bardzo mądrą odpowiedź na tak postawione pytanie. Jej zależało na tym, by po wysłuchaniu jej prezentacji słuchacze zrozumieli, że osoby głuche nie chcą być naprawiane bo nie czują się zepsute, a chcą jedynie by technologia ułatwiała im funkcjonowanie i bycie częścią społeczności. Traktują one bowiem głuchotę jako część swojej tożsamości. I taki był cel prezentacji. Tak zrealizować tę tezę, żeby wszyscy, to zrozumieli. Jak się ma cel, łatwiej dobrać środki projektując prezentację. Podkreślam – prezentację, a nie slajdy. Bo do slajdów jeszcze klika kroków.