O autorze
Zintegrowana komunikacja marketingowa | Strategie w biznesie | Branding i komunikacja wizualna | Inbound Marketing

Jestem strategiem, researcherem i badaczem trendów oddanym ideii copyleft i kulturze remiksu. Doświadczenie i wiedzę zdobywam realizując projekty marketingowe m.in. w Grupie Nokaut, Gdańskim Wydawnictwie Psychologicznym, Wydawnictwie Pedagogicznym OPERON, Travel World Passport, NextData, This Is Paper i wielu innych. Tworzę strategie marketingowe i komunikacyjne dla krajowych i zagranicznych klientów.

Jestem zwolennikiem szkoleń opartych na głębokiej i szczerej analizie zasobów i kompetencji. Wierzę w programy treningowe, które skutkują realną zmianą nawyków i w rozwój oparty na uczeniu się na błędach popełnianych na drodze do osiągnięcia mierzalnych celów. I myślę, że nie ma skuteczniejszej metody działania niż… po prostu działać.

Jestem certyfikowanym coachem w obszarze Business and Executive Coaching oraz trener kompetencji społecznych. Tworzę autorskie programy szkoleniowe w obszarze zintegrowanej komunikacji marketingowej, wystąpień publicznych, komunikacji interpersonalnej oraz motywacji. Prowadzę szkolenia oraz coachingi dla liderów i menedżerów w zakresie technik wzmacniania przekazu oraz perswazji w wystąpieniach publicznych. Specjalizuję się w zagadnieniach tworzenia efektywnych prezentacji biznesowych z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi komunikacji wizualnej opartych na psychologii poznawczej.

Jako wykładowca i opiekun merytoryczny współpracuję z Wyższą Szkołą Bankową, Polsko-Japońską Wyższą Szkołą Technik Komputerowych oraz Uniwersytetem Gdańskim. Jako doradca jestem związany z Inkubatorem Starter oraz Strefą Startup PPNT i Exea Smart Space.

SO WHAT? Czyli najważniejsze pytanie przy przygotowaniu prezentacji

Jednym z ważniejszych pytań, które sobie zadaję pracując nad występieniami (własnymi i cudzymi), jest, …i co z tego? (So what?). Brutalnie stawiam słowa i zdania przed lingwistycznym trybunałem stanu i pytam, „co z tego?”.
Jednym z ważniejszych pytań, które sobie zadaję pracując nad występieniami (własnymi i cudzymi), jest, …i co z tego? (So what?). Brutalnie stawiam słowa i zdania przed lingwistycznym trybunałem stanu i pytam, „co z tego?”. Unsplash.com
„Powiedz mi coś, czego nie wiem” – to jedno z moich ulubionych ćwiczeń, którymi rozpoczynam szkolenia z wystąpień publicznych i komunikacji. Każdy z uczestników ma chwilę by przygotować soczystą ciekawostkę, która wzbogaci pozostałych. Ta informacja ma być nowa, zaskakująca i przydatna. Niekoniecznie tak przydatna jak porady Adama Słodowego czy recepty McGyvera jak zrobić z długopisu helikopter. Ta informacja ma być czymś, co Jonah Berger – badacz wirusowych treści – nazywa „walutą społeczną”.


Waluta społeczna (social currency) to informacja, którą ktoś „sprzedaje nam”, a my jesteśmy zmotywowani, by ją przekazać dalej. Dlaczego? Bo dobrze skonstruowana „waluta społeczna” sprawi, że będziemy się wydawać ciekawsi, mądrzejsi, zabawniejsi, bardziej wtajemniczeni.


Informację taką przekazujemy dalej motywowani na dwójnasób – altruizmem i narcyzmem. Altruizmem bo „dajemy informacje”. Narcyzmem, bo obdarowana osoba pozytywnie nas postrzega.

To ćwiczenie jest ważne, bo prezentacje, wystąpienia i informacje powinny wzbogacać odbiorcę. Stephen Hawking zapytany kiedyś o swoje IQ odpowiedział, I don't know. People who boast about their IQs are loosers. Co oznacza, Ludzie, którzy chwalą się swoim IQ to nieudacznicy. Wystąpienia i prezentacje nie powinny być o NAS. Powinny być o odbiorcy. I powinny być zgodne z jego Intencją Dowódcy, czyli z tzw. commender's intent.


Intencja dowódcy to główne pragnienie, cel i motywacją, którą kierują się nasi słuchacze. Dla inwestora główną intencją dowódcy będzie tzw. return on investment, czyli znaleźć biznes, który przyniesie największy zwrot z inwestycji. Dla kogoś, kto marzy o tym by schudnąć, intencją dowódcy będzie znalezienie najlepszych (zgodnych z jego przekonaniami) sposobów by zrzucić to, co planuje zrzucić. Czasem intencje dowódcy są mocno uświadomione, czasem niepełnie. Zazwyczaj jednak uniwersalną intencją dowódcy jest dowiedzieć się czegoś, czego jeszcze nie wiem, w temacie, który jest dla mnie ważny.


Dlatego jednym z ważniejszych pytań, które sobie zadaję pracując nad występieniami (własnymi i cudzymi), jest, …i co z tego? (So what?). Brutalnie stawiam słowa i zdania przed lingwistycznym trybunałem stanu i pytam, „co z tego?”.

Przede wszystkim, co z tej informacji ma odbiorca. Czy ta informacja zmienia, wzbogaca jego świat? Czy jest tkosycznym banałem i zbiorem ładnie brzmiących słów z rodzaju, „zespół z pasją przygotował szeroki wahlarz rozwiązań, które pomogą zdobyć przewagę na globalnych rynkach i umocnić stabilną pozycję lidera”.

Wspomniany Jonah Beger wskazuje, że lubimy i podajemy dalej informacje, które mają dla nas wartość praktyczną. Takie, które budzą ciekawość i takie, które sprawiają, że chcemy je przekazać dalej. Bo mają tzw. pass along value, czyli mogą być wartościowym „prezentem”. To tłumaczy wirusowość niektórych treści.

Prezentacja nie jest o tobie i twoim IQ. Ona jest o odbiorcy. Odbiorca słucha jej przez pryzmat swojej intencji dowódcy. Dlatego przygotowanie każdej prezentacji zaczynaj od myślenia o tym, co on z tego wyniesie. Przyjemnym skutkiem ubocznym takiego działania będzie to, że uzna ciebie za wartego słuchania.

Gdy już stalisz wartość prezentacji. Popracuj nad narracją. Wskazuj na anomalie i ciekawostki takim zdaniami jak te:

[…] Większość osób kojarzy Netflix z platformą stremingową, na której można obejrzeć House of Cards, dokumenty o Tedzie Bundy i wiele innych filmów. Jednak niewiele osób wie, że Netflix to także potężna firma technologiczna, która swego czasu stworzyła bibliotekę Hystrix, używaną przez wielu programistów na całym świecie. […]

[…] Na stronie TED jest obecnie ponad tysiąc wykładów. Większość z was zgodzi się, że to wspaniale. Poza mną. Ja uważam, że mamy problem. […]

[…] 1987 brought us the first cell phone, the boombox, the Apple personal computer and the at home pregnancy test. It's been 30 years since 1987 and all of these revolutionary innovations have advanced significantly, except for one. The at home pregnancy test. […]

[…] Na całym świecie kobiety żyją dłużej niż mężczyźni (informacja powszechnie znana). Na całym świecie, poza jednym miejscem (zderzenie z nowa informacją [anomalią]). W tym miejscu nie tylko mężczyźni żyją tak samo długo jak kobiety, ale jest 10 razy więcej stulatków niż w USA (pierwsza podpowiedź) i 6 razy więcej stulatków niż w pobliskich Włoszech (druga podpowiedź). To miejsce to mała wioska w górzystych regionach Sardynii. […]

Wartość, narracja i podanie, czyli najważniejsze 3 elementy każdej prezentacji. Na pewno pamiętasz prezentacje, po których wychodziłeś/aś ubogacony/a. Zachwycony/a. Serwuj to samo swoim obdiorcom. Nie „gadaj o swoim IQ”. Mów o odbiorcy. I mów w zgodzie z jego intencją dowódcy.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Igor IluninIgor Ilunin

Większość ludzi już jest przyzwyczajona do przyswajania danych i multimediów na wielu ekranach. Stąd oczekiwana, że samochody zapewnią podobne możliwości, są naturalne.

Piotr BuckiPiotr Bucki

Czasem na szkoleniach przeprowadzam pewien eksperyment. Proszę uczestników, żeby wskazali lewą i prawą stronę. Nic trudnego. Dla przeważającej większości. To jednak nie koniec eksperymentu.

Tomasz SwiebodaTomasz Swieboda

Polski rynek venture capital z roku na rok staje się coraz dojrzalszy i powoli zaczyna przypominać zachodnie ekosystemy. Tak w ostatnich dwóch latach wyglądała lokalna scena startupowa.