Rozwój przedsiębiorczości w Polsce
Przemysław Grzywa
31 maja 2015, 16:22·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 31 maja 2015, 16:22Według badań prowadzonych przez GUS w Polsce pierwszy rok działalności przeżywają trzy na cztery firmy, w kolejnych latach prowadzenia działalności gospodarczej przeżywalność wyraźnie spada – do 54,1% w drugim i 33% w piątym roku działalności. Czemu tak się dzieje? Według różnych badań przedsiębiorca potrzebuje od 15 do 21 kompetencji, które determinują jego sukces na rynku. Polskie szkolnictwo nie kształci przedsiębiorców. Przedsiębiorczości nie uczą praktycy. Młodzi ludzie ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych nie mają szans świadomego rozwoju zawodowego, a wybory dalszej ścieżki nauki są często przypadkowe lub co gorsza podyktowane modą, a nie potrzebami rynku i wiedzą o własnych kompetencjach oraz predyspozycjach.
Edukacja przedsiębiorczości
Uczelnie wyższe w Polsce nastawione są na kształcenie pracowników, a nie przedsiębiorców i pracodawców. Brak praktycznych kierunków uczących, jak prowadzić małą firmę powoduje, że przeżywalność młodych firm w Polsce jest dlatego tak bardzo niska. Niezbędna jest zmiana mentalności i podejścia do kształcenia młodych ludzi. Przedsiębiorczość powinna nauczana być już w szkołach gimnazjalnych. Uczelnie wyższe powinny położyć większy nacisk na praktyczną naukę przedsiębiorczości i wiedzy z zakresu prowadzenia małej firmy. Przedsiębiorczości powinny uczyć praktycy.
Według badania GfK Polonia przedsiębiorcy w Polsce, pomimo ogromnego zaangażowania w rozwój kraju, mają niekorzystny wizerunek w kraju. Badania pokazują, że zaledwie niecała połowa Polaków odczuwa sympatię do przedsiębiorców, uważa ich za osoby uczciwe wobec państwa i które troszczą się o swoich pracowników. Pokutuje kilkadziesiąt lat indoktrynacji czasów PRL-u, podczas których własność prywatna była niedopuszczalna, a negatywny wizerunek „prywaciarza” umacniany był w oficjalnym języku mediów i antykapitalistycznej propagandzie. Negatywne nastawienie do przedsiębiorców powoduje, że przyjmują oni postawę zachowawczą i nie są skłonni angażować się lub inicjować działań na rzecz społeczności lokalnej. Negatywny wizerunek przedsiębiorców jest jednym z powodów, dla którego młodzi ludzie nie podejmują się otwierania własnej działalności i działania na własny rachunek. Należy konsekwentnie i z uporem „odczarowywać” obraz przedsiębiorcy w Polsce, jako ludzi ciężko pracujących i wpływających na rozwój gospodarczy kraju. Badania – ale również praktyka - pokazują również, że przedsiębiorcy z sektora MŚP (szczególnie właściciele mikro i małych przedsiębiorstw) są jedną z najbardziej zapracowanych grup zawodowych w Polsce (m.in. nie przeznaczają odpowiednio dużo czasu na urlopy i odpoczynek).
Reprezentacja Młodych Przedsiębiorców
Młodzi Przedsiębiorcy, którzy w 99% reprezentują sektor MŚP nie są właściwie reprezentowani wobec władz centralnych i samorządowych. Spośród działających organizacji przedsiębiorców tylko nieliczne biorą czynny udział w procesie legislacyjnym. Większość z nich nie posiada wystarczających środków koniecznych na poniesienie wydatków związanych ze sporządzaniem analiz, czy ekspertyz. Słaby samorząd gospodarczy nie jest w stanie dobrze reprezentować przedsiębiorców. Silny samorząd gospodarczy to silni przedsiębiorcy, również młodzi przedsiębiorcy, działający na rzecz rozwiązania problemów przedsiębiorców, wpływającego na kształt polityki gospodarczej i uczestniczącego w jej realizacji. Samorząd gospodarczy powinien reprezentować interesy zrzeszonych podmiotów. Najważniejszymi założeniami silnego samorządu gospodarczego powinny być: zapewnienie pełnej, publicznej reprezentacji przedsiębiorcom, utworzenie organów samorządu jako instytucji publicznej realizującej, obok własnych, zadania publiczne zlecone i powierzone, stworzenie możliwości wyrażania wspólnych stanowisk w imieniu przedsiębiorców i ich organizacji w procesie legislacyjnym. Obecnie samorządy gospodarcze w Polsce funkcjonują w oparciu o ustawę z roku 1989.
Manifest Młodych Przedsiębiorców
Dlatego biorąc pod uwagę powyższe, jako Forum Młodych Przedsiębiorców przy Regionalnej Izbie Gospodarczej w Katowicach i czerpiąc doświadczenia z Programu „Młody Przedsiębiorca w nowoczesnym mieście”, który prowadzimy już od dwóch lat, czując odpowiedzialność za grupę Młodych Przedsiębiorców i dzięki wsparciu oraz zaangażowaniu Partnerów z całej Polski opracowaliśmy Manifest Młodych Przedsiębiorców, który skupiając się na pięciu obszarach tematycznych wskazuje sposoby i narzędzia wsparcia oraz rozwoju obecnych i przyszłych Młodych Przedsiębiorców. Wierzymy również, że Manifest jest odpowiedzią na rosnące bezrobocie wśród młodych ludzi, wiążącą się z tym emigracją i jednym ze sposobów uniknięcia pułapki średniego dochodu.
Publikując Manifest, przedstawiając go w Sejmie oraz w Kancelarii Prezydenta RP chcieliśmy, żeby Polska stała się Europejską Stolicą Młodej Przedsiębiorczości. Temat ten jest niezwykle istotny szczególnie teraz w kontekście prac nad projektem ustawy Prawo Działalności Gospodarczej, której założenia przyjęła w maju Rada Ministrów. Złożyliśmy również swoje propozycje do tej ustawy, proponując m.in. wprowadzenie do ustawy terminu „Młody Przedsiębiorca” oraz „startup” – świadomie wprowadzając takie właśnie rozróżnienie.
Wiedząc jak ważny jest rozwój przedsiębiorczości dla każdego kraju, będę chciał przybliżyć w kolejnych materiałach perspektywę i wizję młodych ludzi zawartą w 25 rekomendacjach Manifestu. Całą treść dokumentu można poznać, poprzeć i pobrać ze strony
www.manifestmlodychprzedsiebiorcow.pl. Skontaktuj się z autorem: pgrzywa@rig.katowice.pl