Planujesz kampanię i chcesz pozyskać kapitał przez crowdfunding udziałowy? 10 rzeczy, które musisz wiedzieć
Przemysław Róziecki
21 maja 2015, 14:14·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 21 maja 2015, 14:14Aspekty techniczne i prawne w przygotowywaniu kampanii crowdfundingu udziałowego.
1. Biznes plan
Jeżeli planujesz biznes, bez tego dokumentu daleko nie zajedziesz. Po sukcesie kampanii musisz wiedzieć, na co zbierałeś środki i jaki był cel twojej akcji. Mało tego, biznes plan jest nieodzownym dokumentem w każdej kampanii crowdfundingu udziałowego i brak tego dokumentu załączonego do projektu dyskryminuje cię jako projektodawcę. Biznes plan pozwoli twoim potencjalnym inwestorom zorientować się o co w biznesie chodzi, i to na jego podstawie podejmą oni decyzję o ewentualnej inwestycji w twój projekt.
Nasza rada: chcesz pozyskać kapitał na start – przygotuj solidny biznes plan.
2. Projekcje finansowe
Jest to kolejny nieodzowny dokument pożądany przez inwestorów. Ten dokument pozwoli ci zrozumieć skąd twój biznes będzie czerpał dochody, ile musi ich osiągnąć aby być rentownym oraz jakie będą jego koszty. Bez tego dokumentu twoja propozycja biznesowa nie ma szans na publikację w serwisie crowdfundingowym. Niektóre platformy oferują bezpłatne wzory, proste w edycji. Warto z nich korzystać.
Nasza rada: przygotuj projekcje odpowiadające rzeczywistości. Bądź umiarkowany w swoich prognozach.
3. Formalności związane z powołaniem i rejestracją spółki
Planując kampanię, musisz wziąć pod uwagę wszystkie sprawy formalne, w szczególności jaką formę prawną będzie miała twoja spółka (tutaj wybór jest jeden: sp. z o. o.), wysokość podatku, jaki zapłacisz po sprzedaży udziałów oraz powinieneś mieć gotową umowę spółki. Zalecamy jest również wybór banku, gdzie będzie prowadzony rachunek spółki. Nie możesz zapominać o takich kwestiach jak księgowość i jej koszty. Istotną kwestia są również wysokość kapitału zakładowego waszej spółki, procent udziałów który oddacie inwestorom oraz cena sprzedaży udziału w spółce na platformie crowdfundingowej.
Nasza rada: skontaktuj się z platformą, spytaj o poradę i o przedstawienie możliwych scenariuszy. Platformy życzliwiej patrzą na biznesy, które mają już trakcję i pierwszych klientów.
4. Wybór platformy
Przed startem kampanii crowdfundingu udziałowego wybierz platformę na której będziesz promować swój projekt. Masz do wyboru kilka platform w kraju, ale możesz również rozważyć platformy zagraniczne, jeżeli nie odrzucasz możliwości powołania spółki za granicą. W Polsce jedną z polecanych platform i najbardziej aktywnych jest
Crowdangels.pl 5. Badania
Zrób badania rynku. Zorientuj się, czy będzie zapotrzebowanie na projekt lub usługę na której chcesz oprzeć twój biznes. Choć platformy crowdfundingowe są idealnym narzędziem, które mogą dać ci odpowiedź na to pytanie, to lepiej być przygotowanym, tak aby nie było niespodzianek.
Nasza rada: przeprowadź ankiety, dowiedz się czy będzie zapotrzebowanie na twój produkt/usługę. Pozwoli ci to zaoszczędzić czasu i kosztów.
Aspekty kreatywne twojej kampanii. Zanim zaczniesz przygodę z crowdfundingiem udziałowym wykaż się kreatywnością.
1. Nagrody za wsparcie
Każdemu projektodawcy zaleca się przygotowanie ciekawych i nawiązujących do waszego biznesu nagród za wsparcie. Mogą to być np. zniżki na wasze produkty czy usługi. Nagrody powinny być ustalane za progi konkretnej inwestycji, będącej wielokrotnością ceny za jaką sprzedajecie udział.
Nasza rada: kup inwestorów bonusami, nie bądź nudny.
2. Materiał wideo promujący projekt
Jest to jeden z istotniejszych punktów, któremu musisz poświęcić uwagę. Wg danych zebranych z platform parających się crowdfundingiem udziałowym, materiał wideo jest pierwszym elementem, na który inwestorzy, twoi potencjalni inwestorzy, zwracają uwagę. I jeżeli chcesz pozyskać kapitał na start lub rozwój twojego biznesu powinieneś materiałowi wideo poświęcić dużo uwagi. Postaraj się, aby był przyciągający uwagę, nie był za długi i w dosłownie trzech minutach przekazał inwestorowi wszystkie potrzebne informacje na temat ciebie, produktu/usługi oraz jak wykorzystasz pozyskane środki. Pamiętaj, wideo promujące twój projekt to pierwsza informacja na jaką trafi potencjalny inwestor. Jak go zainteresujesz to jest wielce prawdopodobne, że go zmusisz do dalszej interakcji, czyli zapoznania się z biznes planem i ew. rozważenia inwestycji w twój projekt. Potraktuj wideo jako elevators pitch – w krótkim czasie przekonaj inwestora, że warto.
Nasza rada: zanim zaczniesz, przemyśl scenariusz. Zrób wideo tak, aby już w pierwszych 10 sekundach przyciągnęło uwagę.
3. Twoja historia
Przygotuj historię, opowieść, jak znalazłeś się ze swoim projektem w punkcie w którym jesteś teraz. Dlaczego zdecydowałeś się właśnie na taki a nie inny biznes. Co jest powodem, że chcesz wystartować z tym właśnie biznesem i poszukujesz do niego inwestorów (i ich kapitału). Opowiedz o swoich doświadczeniach i problemie jaki będzie rozwiązywał twój biznes.
Nasza rada: bądź szczery i jasno sprecyzuj jaki problem twój biznes rozwiązuje.
4. Przygotuj stronę projektu w serwisie crowdfundingowym
To bardzo istotny aczkolwiek ignorowany punkt. Strona twojego projektu powinna być estetyczna i przyciągać uwagę. Zamieść dobrej jakości zdjęcia, przygotuj infografiki. Skup się na stworzeniu dobrej jakości contentu. Pisząc, pamiętaj o interpunkcji i ortografii. Wstawiaj śródtytuły i formatuj tekst. Inwestorzy, jak większość z nas są wzrokowcami. Dobre zdjęcia i grafiki przyciągną ich uwagę, dobrze sformatowany tekst pozwoli im przeczytać opis twego projektu bez tzw. bólu oka. Strona twojego projektu powie inwestorowi również wiele o tobie, przedsiębiorcy w którego może zainwestować. Schludnie przygotowany projekt to plus dla ciebie.
Nasza rada: Kontent jest kluczowy. Postaraj się.
5. Zbuduj społeczność
Przygotuj ciekawe i przyciągające profile w mediach społecznościowych. Zaangażuj przyjaciół, rodzinę i znajomych. Dziel się informacjami o twoim projekcie ze światem. Nie zapominaj, że crowdfunding udziałowy to finansowanie społecznościowe – to tłum, zdecyduje, czy twój projekt się powiedzie. Przekonaj ich do inwestycji oraz do pozostania z tobą jako twoi klienci. Promuj projekt jeszcze przed jego publikacją w portalu crowdfundingowym. Dobrą metodą na promocję twojego przedsięwzięcia jest pozyskanie blogerów do współpracy. Zaoferuj im coś w zamian za artykuł lub wzmiankę o twojej inicjatywie. Przygotuj bazę artykułów do rozesłania mediom w chwili startu projektu.