Reklama.
Konflikty pojawiają się na wielu polach - w relacjach pracownik - manager, ale także wewnątrz zespołu. W firmach, gdzie spotykają się w tym samym zespole osoby w różnym wieku może nastąpić konflikt pokoleń. Łatwo można go rozwiązać, wystarczy pamiętać o wzajemnym szacunku i tym, że obie strony mogą się wiele od siebie nauczyć. Osoby młodsze powinny korzystać z doświadczenia osób starszych, te z kolei nie powinny się bać nowych technologii, a jeśli napotkają problem, mogą poprosić o pomoc osoby młodsze, które bardziej intuicyjnie posługują się nowoczesnymi metodami.
W pracy często też dochodzi do konfliktu interesów. System podwyżek i premii jest skutecznym narzędziem motywacyjnym dla pracowników i zwiększa ich zaangażowanie w pracę, ale warto pamiętać, że rywalizacja o wyższą płacę może stać się niezdrowa. Ze względu na różne charaktery w zespole może też dojść do konfliktu osobowościowego. Jeśli jednak drażliwy temat nie dotyczy pracy należy zachować uprzejmość w relacji i po prostu unikać dyskusji na ten temat.
Najważniejsze w rozwiązywaniu konfliktów jest szukanie przyczyny. Tylko w ten sposób kłótnię można rozwiązać w pełni i z chociaż częściowym zadowoleniem obu stron konfliktu.
Każdą niezgodność poglądów można rozwiązać dzięki komunikacji, użyciu logicznych argumentów i opanowaniu emocji. Czasem niezbędne będzie użycie mediatora, czyli osoby trzeciej, która bezstronnie podejdzie do konfliktu. To rozwiązanie ostateczne, ale przy pewnych sporach niezbędne.
Co ciekawe, z psychologicznego punktu widzenia ze względu na naszą osobowość podczas rozwiązywania konfliktu przyjmujemy jedną z opisanych poniżej strategii:
- Walka - silne osobowości traktują konflikt jako rywalizację. Postawienie na swoim oznacza sukces, przegrana - porażkę. Konsekwentne dążenie do swojego celu jest dla takich osób nieraz ważniejsze od relacji z drugą osobą.
- Unikanie - niektórzy po prostu unikają konfliktu i konfrontacji. Nie jest to idealne rozwiązanie, ponieważ w ten sposób pozbawiają się możliwości zbudowania zdrowej relacji i naprawienia obecnej sytuacji.
- Uleganie - często, gdy relacja jest dla jednej ze stron konfliktu ważniejsza niż zaspokojenie własnych potrzeb, decyduje się ona na zaspokojenie potrzeb drugiej strony kosztem własnych. Ciągłe uleganie może powodować frustrację, co z kolei może prowadzić do nieoczekiwanego wybuchu.
- Kompromis - według wielu osób najlepszym rozwiązaniem jest częściowe zaspokojenie interesów obu stron. Jednak w sytuacji, gdy każdy coś traci trudno o całkowite porozumienie.
-Współpraca - jeśli relacja zbudowana jest na zaangażowaniu i zaufaniu, oraz w sytuacji gdy mamy wiele czasu na znalezienie rozwiązania, warto podjąć współpracę i wspólnie poszukać wyjścia z konfliktu.
Aby jak najlepiej rozwiązywać konflikty powinniśmy mieć wysoko rozwinięte soft skills, takie jak: komunikatywność, asertywność czy umiejętność współpracy. Ale co zrobić w sytuacji, gdy nigdy wcześniej nie trenowaliśmy naszych miękkich umiejętności? Pomocą mogą być elektroniczne gry symulacyjne. Łączą one rozrywkę z edukacją, wyrabiają w nas właściwe nawyki postępowania w określonych sytuacjach. Tego typu symulacje opracowywane są przez ekspertów, przez co mamy pewność, że dzięki nim uda nam się rozwinąć kompetencje. Dodatkowo otrzymujemy raport po ukończeniu gry, co pozwala nam jeszcze lepiej zorientować się w naszych mocnych i słabych stronach.
Warto też pamiętać, że każdy konflikt to sygnał, że należy coś zmienić. W grupach, w których występują kłótnie obniża się motywacja do pracy, co z kolei prowadzi do spadku efektywności działań. Często przymusowa próba rozwiązania konfliktu wewnątrz zespołu skutkuje odejściem z pracy jednego z jego członków. A średni koszt zatrudnienia pracownika z pewnością kosztuje firmę więcej niż czas poświęcony na rozwiązanie sporu.