Pilotażowa edycja programu TopMinds trwała od marca do lipca 2017 r. TopMinds to pierwsza tego typu inicjatywa w Polsce, kierowana do ambitnych studentów i doktorantów, którzy stoją przed wyborem własnej ścieżki zawodowej i poszukują wsparcia lub inspiracji. Organizatorami są Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta oraz Stowarzyszenie Top 500 Innovators. Uczestnikom patronuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a także szereg partnerów, z Ambasadą Stanów Zjednoczonych w Warszawie na czele.
W dn. 7 lipca 2017 r. w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego odbyło się uroczyste zakończenie pilotażowej edycji Programu szkoleniowo-mentoringowego TopMinds. Organizatorami wydarzenia byli Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta oraz Stowarzyszenie Top 500 Innovators. Uroczystość uświetnił koncertem jeden z 40 laureatów programu Dominik Good.
Celem programu jest wspieranie młodych zdolnych osób w podejmowaniu wyzwań i odnajdywaniu własnej ścieżki dla realizacji celów zawodowych i osobistych. Program zakłada mentoring indywidualny, szkolenia z kompetencji interpersonalnych, spotkania z przedstawicielami świata biznesu, nauki i administracji oraz networking. TopMinds to odpowiedź na potrzeby studentów i doktorantów, wchodzących dopiero na rynek pracy. Na podstawie badania ankietowego, przeprowadzonego przed rozpoczęciem programu zdiagnozowano, że uczelnie nie zapewniają wystarczającego przygotowania do pracy. Studenci są ciekawi świata i szukają różnych możliwości, chcą dobrze wybrać ścieżkę kariery, nie tracąc czasu na przysłowiowe "parzenie kawy" podczas praktyk studenckich.
Do programu drogą konkursu przyjętych zostało 40 niezwykle uzdolnionych młodych ludzi, wybranych spośród 400 aplikujących. Mentorzy TopMinds, absolwenci Programu Fulbrighta oraz programu Top 500 Innovators, podobnie jak osoby z nimi współpracujące, udzielają mentorowanym wszelkiego wsparcia pro bono.
Przez kilka miesięcy intensywnej pracy w TopMinds uczestnicy programu osiągnęli liczne, wymierne sukcesy. Każdy z laureatów realizował w programie TopMinds swój własny cel, określony we współpracy z mentorem. Cele zdefiniowane były w różnych obszarach, nie tylko naukowym lub biznesowym, ale również w zakresie rozwoju osobistego czy artystycznego. O klasie laureatów świadczyć mogą ich dotychczasowe osiągnięcia, o których organizatorzy dowiedzieli się w czasie trwania edycji pilotażowej.
Magdalena Rutkowska z Uniwersytetu Warszawskiego i Marta Trzeciak z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu zakwalifikowały się na staże Visiting Research Graduate Traineeship administrowane przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta, Natalia Banasik z Uniwersytetu Warszawskiego otrzymała finansowanie projektu badawczego z Narodowego Centrum Nauki w konkursie Preludium, Małgorzata Zacheja z Uniwersytetu Warszawskiego będzie uczestniczyć w programie Leadership Summer School w Tsinghua University, natomiast Bartosz Postułka z Akademii Górniczo-Hutniczej wraz z AGH Space Systems buduje lądownik na konkurs CanSat Competition. Laureaci programu są aktywnymi uczestnikami życia akademickiego, angażują się w liczne inicjatywy – Karolina Wojtas z Akademii Górniczo-Hutniczej jest wiceprezesem ds. strategii w fundacji Kraków Miastem Startupów i rozwija ekosystem dla innowacyjnych młodych firm. Karolina została najlepszą studentką w Polsce w kategorii “Działacz” – otrzymała tzw. studenckiego Nobla w konkursie organizowanym co roku przez Niezależne Zrzeszenie Studentów. Tuż po otrzymaniu tej nagrody dołączyła do grona laureatów konkursu Droga na Harvard i wkrótce pojedzie na tydzień do Bostonu. W czasie trwania projektu Maciej Cieślak z Instytutu Chemii Organicznej Polskiej Akademii Nauk został członkiem Polskiego Towarzystwa Chemicznego, członkiem Zarządu Sekcji Studenckiej Polskiego Towarzystwa Chemicznego (SSPTChem) oraz przedstawicielem Sekcji Młodych Oddziału Warszawskiego. Wśród uzdolnionych mentorowanych znaleźli się inżynierowie, humaniści, jak również lekarze. We współpracy z mentorem Aleksandra Gąsecka z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego kończy przygotowywać wniosek projektowy, dzięki któremu ma nadzieję sfinansować zaplanowane badania, a Dominika Ogrodowczyk z Politechniki Łódzkiej będzie rozwijać startup.
Kariera jednego z mentorowanych przybrała w wyniku uczestnictwa w programie niespodziewany obrót. Dominik Good, student fizjoterapii na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie, uświetnił swoim koncertem galę zakończenia edycji pilotażowej programu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Od początku Programu mentor Dominika, doceniając jego talent, wspierał realizację celu, jaki postawił sobie Dominik odnośnie do rozwoju wokalnego. Działania mentoringowe objęły m.in., stworzenie strony internetowej oraz profili w mediach społecznościowych, dzięki którym Dominik zaistniał w świecie wirtualnym. Bezcenną dla Dominika okazała się doskonała sieć kontaktów mentora, dzięki którym możliwa była współpraca z osobami zajmującymi się zawodowo muzyką. Unikatowa barwa głosu, artystyczna wrażliwość i prawda, którą słychać w wykonaniach Dominika były wystarczające, aby przekonać profesjonalistów do zaangażowania się we wsparcie tego laureata. Dzięki udziałowi w Programie TopMinds Dominik mógł nie tylko zaszczycić swoim występem galę zakończenia edycji pilotażowej, ale i również dać swój pierwszy publiczny koncert w Warszawie gdzie zaśpiewał, m.in. swoje własne kompozycje.
Sukcesy, jakie odnoszą mentorowani TopMinds dzięki determinacji, pracowitości i otwartości na wyzwania pod kierunkiem doświadczonych mentorów są dowodem na to, że potencjał odkrywania i spełniania marzeń młodych talentów w tego typu programie jest olbrzymi. Zaangażowanie się w program mentorów pomocniczych z zewnątrz świadczy o tym, że wielu ludzi ma potrzebę dzielenia się swoimi umiejętnościami i doświadczeniem, a realizacja tej potrzeby daje wielką satysfakcję. TopMinds tworzą: Krystyna Malińska (Koordynator ze strony Stowarzyszenia Top 500 Innovators, Politechnika Częstochowska), Aleksandra Pawłowska (Koordynator ze strony Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta), Monika Rom (Stowarzyszenie Top 500 Innovators, Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej), Agata Żak (Stowarzyszenie Top 500 Innovators, Uniwersytet Warszawski) oraz Piotr Sulikowski (Stowarzyszenie Top 500 Innovators, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie).
Program został zrealizowany ze środków finansowych Polsko-Amerykańskiej Komisji Fullbrighta oraz Stowarzyszenia Top 500 Innovators. Realizacja programu możliwa była dzięki wsparciu merytorycznemu, organizacyjnemu i finansowemu wielu instytucji i firm, wśród których na szczególne podziękowania zasługują Alumni Association, Polska Agencja Kosmiczna, Bury&Bury Kancelaria Patentowa, Fundacja Perspektywy, Polskie Stowarzyszenie Stypendystów Fulbrighta, Fundacja Młodej Nauki, Collegium Wratislaviense, Krajowa Reprezentacja Doktorantów, Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej, TAK Innovation Agency, Brante Partners, Cemex, Mamzer.pl, Waw.ac Warsaw Accelerator, Rafał Malujda Kancelaria Prawno-Patentowa.
Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta i Stowarzyszenie Top 500 Innovators planują dalej wspierać aktywność laureatów pierwszej edycji, a także umożliwiać im udział w cyklicznych inicjatywach Stowarzyszenia Top 500 Innovators, takich jak Polsko-Amerykański Most Innowacji w Krakowie, Design Thinking Week czy Program Affiliates.
Następna edycja Programu TopMinds rusza na początku 2018 r., a szczegółowe informacje będą dostępne na stronie i fanpage’u. Na realizację edycji Programu TopMinds w 2018 i 2019 Stowarzyszenie Top 500 Innovators otrzymało dofinansowanie projektu Top500_4_DIALOG w ramach programu MNiSW DIALOG. Projekt Top500_4_DIALOG zakłada również realizację innych wiodących inicjatyw Stowarzyszenia Top 500 Innovators takich jak choćby corocznie organizowany Festiwal Myślenia Projektowego Design Thinking Week czy Top 500 Innovators Affiliate Program.
Laureaci o TopMinds:
Patrycja Grzyś (Uniwersytet Gdański): – Program TopMinds miło mnie zaskoczył. Liczyłam na zdobycie kilku kompetencji, informacji, może na poznanie kilku ciekawych osób. Tymczasem uczestnictwo w programie okazało się być jednym z tych zdarzeń w życiu, po których całkowicie może zmienić się sposób myślenia. Zyskałam wiedzę, zyskałam umiejętności, ale także wiarę w siebie. O wiele więcej rozumiem, o wiele więcej zauważam, łatwiej i szybciej podejmuję decyzje dotyczące bliższej i dalszej przyszłości.
Marta Piątek (Politechnika Częstochowska): – Rozmowy z mentorką i spotkania z ekspertami spowodowały otwarcie się nowych szufladek w moim umyśle, których istnienia nawet nie podejrzewałam, za czym idą nowe pomysły, nowe rozwiązania, nowe spojrzenie na wiele rzeczy. Niepokojące jest to, ile człowiek, będąc na studiach, nie wie o specyfice uczelni czy możliwościach zatrudnienia w różnych sektorach, o dostępnych stypendiach, wyjazdach, a w programie TopMinds właśnie miałam szansę się tego dowiedzieć.
Dominik Good (Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie): – Udział w programie przyspieszył mój rozwój w wielu obszarach – mówi Dominik. Łączenie pasji, którymi są śpiewanie, fizjoterapia i treningi kalisteniki wymaga dużo pracy, ale dzięki mentorowi wiem, że to kwestia wiary w siebie, silnej woli i dobrej organizacji. Dzięki TopMinds nawiązałem współpracę z profesjonalistami ze świata muzyki, nauki i mediów, nagrywam piosenki, oraz realizuję własne, muzyczne pomysły! Myślę, że gdyby nie udział w TopMinds potrzebowałbym wielu lat, żeby zdobyć taką wiedzę i umiejętności!
O organizatorach: Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta od 1990 r. administruje programem Fulbrighta w Polsce. Wyróżniającym się studentom i absolwentom polskich uczelni oferuje stypendia na rozpoczęcie studiów w USA, doktorantom na prowadzenia badań a pracownikom naukowym na prowadzenie badań i wykładów w wybranej uczelni amerykańskiej. Instytucjom szkolnictwa wyższego oferuje możliwość zaproszenia amerykańskich wykładowców, badaczy, studentów lub specjalistów na semestr lub rok akademicki, do współpracy przy krótkoterminowym projekcie lub do wygłoszenia wykładu. Komisja prowadzi centrum doradztwa edukacyjnego EducationUSA gdzie można uzyskać wiarygodne informacje na temat systemu szkolnictwa wyższego w USA. Komisja jest organizacją non profit, której działalność finansowana jest przez Departament Stanu USA oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w oparciu o umowę bilateralną. Pełna oferta stypendialna Komisji, prezentacja, warunki kwalifikowalności oraz aplikacji przedstawione zostały na stronie internetowej Komisji.
Stowarzyszenie Top 500 Innovators powstało w 2013 roku z inicjatywy absolwentów programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Top 500 Innovators (2011-2015). Zrzesza ono 443 członków, wśród których są naukowcy, przedsiębiorcy a także specjaliści z zakresu transferu technologii i komercjalizacji. Stowarzyszenie pełni funkcję interdyscyplinarnej platformy współpracy pomiędzy przedstawicielami środowisk naukowych i centrów transferu technologii w Polsce, wykorzystując doświadczenie członków Stowarzyszenia zdobyte na najlepszych uczelniach na świecie, tj. w Stanford University, University of California, Berkeley, University of Cambridge i University of Oxford. Działalność Stowarzyszenia obejmuje promocję postaw innowacyjnych, przedsiębiorczości akademickiej, propagowanie idei współpracy nauki i biznesu oraz komercjalizacji badań naukowych. Stowarzyszenie aktywnie angażuje się w działania i inicjatywy, szczególnie te, które dotyczą bezpośrednio społeczności akademickiej i kształcenia wyższego. W ramach tych działań funkcjonują dwa zespoły: zespół ekspercki – który zajmuje się wspieraniem działań MNiSW w zakresie polityki naukowej (m.in. konsultacje projektów aktów prawnych) oraz zespół mentoringowy – który został powołany w celu stworzenia wyjątkowego programu mentoringowo-szkoleniowego tj. programu TopMinds.
Relacja z uroczystego zakończenia programu TopMinds jest dostępna na stronie MNiSW