Prace nad powstaniem pojazdu trwały 2 lata. Tramwaj ma umożliwić zmniejszenie ilości smogu w miastach Państwa Środka, który w wielu tamtejszych metropoliach stanowi istną plagę. Jedynym produktem ubocznym takiego paliwa będzie bowiem... woda.
Na zasilaniu wodorem można przejechać 100 km Tramwaj powstał w fabryce Sifang Company, która jest częścią koncernu China South Rail Corporation. Projekt jest efektem współpracy biznesu oraz wielu instytutów badawczych z całych Chin. Efektem dwuletnich prac jest powstanie pierwszego egzemplarza pojazdu, który zjechał z linii produkcyjnej w mieście Quingado.
Wehikuł jest zasilany wodorem i wyposażony w jeden duży zbiornik. Zawartość paliwa ma wystarczyć na pokonanie dystansu 100 kilometrów z maksymalną prędkością 70 kilometrów na godzinę. Tramwajem będzie mogło poruszać się 380 pasażerów.
Do powietrza trafi tylko woda
Pojazd zaprojektowany przez Chińczyków można z całą pewnością określić jako ekologiczny i przyjazny dla środowiska. Jedynym produktem spalania paliwa będzie woda. Konstruktorzy twierdzą, że kontrola temperatury w ogniwach paliwowych ma zapobiec powstawaniu tlenków azotu. Oznacza to, że w powietrzu nie znajdą się żadne szkodliwe substancje.
Umieszczenie paliwa w zbiorniku ma zająć zaledwie 3 minuty. W Chinach podróżni, którzy korzystają z komunikacji miejskiej, pokonują trasy na krótkich odcinkach. W takim przypadku motorniczy będzie musiał zatankować paliwo do tramwaju jedynie kilka razy dziennie. Co więcej, eksploatacja tramwaju według naukowców ma być o wiele tańsza w stosunku do konwencjonalnych środków transportu.
Przez smog umiera pół miliona Chińczyków rocznie
Chińskie władze zdecydowały się stworzyć nowy pojazd z powodu smogu, który nęka tamtejsze miasta. Z szacunków wynika, że z powodu zanieczyszczonego powietrza rocznie umiera ponad 500 tys. mieszkańców Państwa Środka.
Co więcej, miejscowe ministerstwo ochrony środowiska w 2014 r. poinformowało, że w 90 proc. metropolii dopuszczalne normy zostały przekroczone. Dlatego nic dziwnego, że tramwaj zasilany wodorem ma trafić do powszechnego użytku jeszcze w 2015 r. Dla rządu w Pekinie smog stał się wrogiem publicznym nr 1. Powszechnym widokiem w stolicy Chin jest poruszanie się na ulicach ludzi w maskach.
Smog przeszkadza nie tylko mieszkańcom Chin, ale także zagranicznym inwestorom. Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Amerykańską Izbę Handlową w Pekinie, niemal połowa spośród 365 działających na północy kraju zagranicznych przedsiębiorstw uznało zanieczyszczenie powietrza za czynnik odstraszający wysoko wykwalifikowanych pracowników szczebla kierowniczego przed podjęciem zatrudnienia w Państwie Środka.
Liang Jianying, główny inżynier w Sifang Company w rozmowie z agencją Xinhua
Średnia długość linii tramwajowych w Chinach wynosi około 15 km, co oznacza, że po jednym tankowaniu tramwaj będzie mógł trzykrotnie pokonać trasę w obu kierunkach.