
Reklama.
Anna Kicińska, partner firmy Ernst & Young oznajmiła, że w Polsce ten sektor jest stosunkowo młody – pierwsze nieruchomości tego typu pojawiły się 10-15 lat temu. Zauważyła, że do tej kategorii może przykładowo należeć ostatnie piętro w domu o podwyższonym standardzie.
Kicińska dokonała również dokładnej definicji nieruchomości luksusowej. W Polsce należą do nich apartamenty kosztujące powyżej 1 mln złotych oraz rezydencje warte więcej niż półtora miliona złotych. W skali globalnej ich koszt zaczyna od 1 mln dolarów.
Prelegenci podkreślili duże, ich zdaniem, zalety tego sektora – nieruchomości te nie tracą bowiem na wartości i są odporne na wahania koniunkturalne, a stopa zwrotu może wynieść nawet 6-8 proc netto. To lepiej niż w przypadku nieruchomości komercyjnych (typu wynajem przestrzeni biurowej), których stopa zwrotu oscyluje wokół 5,5 proc.
Zaprezentowano również średnie ceny za metr kwadratowy w wybranych miastach. Za luksusowe nieruchomości w Warszawie płaci się 22 tys. zł, a maksymalna cena wynosi 50 tys. zł. W Krakowie ten poziom plasuje się odpowiednio na poziomie 18 i 40 tys. zł. w Trójmieście natomiast – 17,8 i 31 tys. zł. Fenomenem na rynku okazuje się nadmorska Jurata – maksymalne ceny osiągają poziom między 20 a 30 tysiącami złotych.
Jak wygląda zatem rynek pierwotny luksusowych mieszkań? W Polsce stanowi on tylko 1 proc. podaży (średnia światowa wynosi 5 proc.). Na chwilę obecną to około 600 jednostek. Rocznie, w tej branży jest zawieranych 200 transakcji na łączną kwotę 600 milionów złotych. To tylko dotyczy sektora apartamentów – na rezydencje wydaje się od 30 do 60 milionów złotych w analogicznym okresie.
Na czym koncentruje się klient, kupujący luksusowe nieruchomości? Karolina Kaim, prezes firmy Tacit Investment, tłumaczy, że zależy mu przede wszystkim na czasie i miejscu. – Klienci potrafią podjąć decyzję o zakupie szybciej, niż w przypadku torebki – tłumaczy. Nierzadko zdarzają się sytuacje, gdy od momentu podjęcia decyzji, poprzez transakcje, do przeprowadzki mija tylko 7 dni. Ci ludzie zazwyczaj mają już kilka mieszkań, wybierają raczej styl życia, miejsce, atmosferę, gdy dochodzi do zakupu – podsumowuje.
Polish Luxury Market Summit to konferencja poświęcona rynkowi dóbr luksusowych w Polsce. To pierwsze takie wydarzenie, które gromadzi biznesowych sektora premium z naszego kraju oraz Europy. Na konferencji poruszone zostaną zagadnienia dotyczące zarządzania markami luksusowymi, sprzedaży, a także działań marketingowych, mających na celu zwiększenie ich unikalnej wartości.
Napisz do autora: grzegorz.burtan@innpoland.pl