50 tys. złotych. Tyle wynosi najwyższa cena za metr kwadratowy apartamentu w Warszawie.
50 tys. złotych. Tyle wynosi najwyższa cena za metr kwadratowy apartamentu w Warszawie. Wikipedia/Radek Kołakowski
Reklama.
Anna Kicińska, partner firmy Ernst & Young oznajmiła, że w Polsce ten sektor jest stosunkowo młody – pierwsze nieruchomości tego typu pojawiły się 10-15 lat temu. Zauważyła, że do tej kategorii może przykładowo należeć ostatnie piętro w domu o podwyższonym standardzie.
Kicińska dokonała również dokładnej definicji nieruchomości luksusowej. W Polsce należą do nich apartamenty kosztujące powyżej 1 mln złotych oraz rezydencje warte więcej niż półtora miliona złotych. W skali globalnej ich koszt zaczyna od 1 mln dolarów.
Prelegenci podkreślili duże, ich zdaniem, zalety tego sektora – nieruchomości te nie tracą bowiem na wartości i są odporne na wahania koniunkturalne, a stopa zwrotu może wynieść nawet 6-8 proc netto. To lepiej niż w przypadku nieruchomości komercyjnych (typu wynajem przestrzeni biurowej), których stopa zwrotu oscyluje wokół 5,5 proc.
logo
Karolina Kaim, Prezes Tacit Investment, podczas prelekcji na temat rynku luksusowych nieruchomości. Facebook
Zaprezentowano również średnie ceny za metr kwadratowy w wybranych miastach. Za luksusowe nieruchomości w Warszawie płaci się 22 tys. zł, a maksymalna cena wynosi 50 tys. zł. W Krakowie ten poziom plasuje się odpowiednio na poziomie 18 i 40 tys. zł. w Trójmieście natomiast – 17,8 i 31 tys. zł. Fenomenem na rynku okazuje się nadmorska Jurata – maksymalne ceny osiągają poziom między 20 a 30 tysiącami złotych.
Jak wygląda zatem rynek pierwotny luksusowych mieszkań? W Polsce stanowi on tylko 1 proc. podaży (średnia światowa wynosi 5 proc.). Na chwilę obecną to około 600 jednostek. Rocznie, w tej branży jest zawieranych 200 transakcji na łączną kwotę 600 milionów złotych. To tylko dotyczy sektora apartamentów – na rezydencje wydaje się od 30 do 60 milionów złotych w analogicznym okresie.
Na czym koncentruje się klient, kupujący luksusowe nieruchomości? Karolina Kaim, prezes firmy Tacit Investment, tłumaczy, że zależy mu przede wszystkim na czasie i miejscu. – Klienci potrafią podjąć decyzję o zakupie szybciej, niż w przypadku torebki – tłumaczy. Nierzadko zdarzają się sytuacje, gdy od momentu podjęcia decyzji, poprzez transakcje, do przeprowadzki mija tylko 7 dni. Ci ludzie zazwyczaj mają już kilka mieszkań, wybierają raczej styl życia, miejsce, atmosferę, gdy dochodzi do zakupu – podsumowuje.
Polish Luxury Market Summit to konferencja poświęcona rynkowi dóbr luksusowych w Polsce. To pierwsze takie wydarzenie, które gromadzi biznesowych sektora premium z naszego kraju oraz Europy. Na konferencji poruszone zostaną zagadnienia dotyczące zarządzania markami luksusowymi, sprzedaży, a także działań marketingowych, mających na celu zwiększenie ich unikalnej wartości.

Napisz do autora: grzegorz.burtan@innpoland.pl