W jaki sposób zmieni się system "pozytywów, neutrali i negatywów"? Przede wszystkim środkowa ocena zostanie wyeliminowana – dzięki temu cała struktura ma zyskać na przejrzystości w oczach kupujących. Drugą istotną modyfikacją jest to, że od 25 stycznia tylko użytkownicy, którzy kupują dany towar, będą mogli wystawiać oceny. Do teraz mogły robić to obie strony transakcji. Teraz jednak, kiedy 85 proc. handlu na Allegro dotyczy nowych produktów od profesjonalnych sprzedawców, takie rozwiązanie przestało mieć sens.
– Dla nas ważne jest, że kupujący oceni sprzedawcę tak jak w tradycyjnych sklepach stacjonarnych. Handel realny i wirtualny rządzi się tymi samymi prawami. To niby proste, ale jednak ważne, bo sporo zmienia w postrzeganiu przez rynek stron transakcji – mówi INN:Poland Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro.
Dalej będzie jednak możliwa odpowiedź na negatywny komentarz ze strony sprzedawcy. Allegro zapowiedziało też wprowadzenie mechanizmu, który będzie go chronił przed ocenami, które ze stanem faktycznym mają niewiele wspólnego.
Zostanie skrócony czas oceny danej transakcji. Te będą widoczne tylko przez 12 miesięcy, dzięki czemu potencjalni klienci będą mieli wgląd do aktualnego poziomu usług sprzedawcy. Czas na wystawienie oceny będzie wynosić 90 dni.
Na jakość usług mają również wpłynąć zmiany dotyczące ocen cząstkowych. Dotychczas nie były one widoczne dla sprzedawców, teraz jednak będą mieli w nie wgląd, aby zobaczyć, który aspekt ich biznesu, np. zgodność przedmiotu z opisem czy kontakt ze sprzedającym wymaga poprawy.
– Zdecydowaliśmy się wprowadzić tak daleko idące zmiany, ponieważ wierzymy, że dzięki temu serwis Allegro będzie jeszcze bardziej przyjaznym miejscem dla 16 milionów Polaków, którzy każdego miesiąca odwiedzają Allegro – tłumaczy Klimiuk. – Nowe zasady przyniosą korzyści zarówno kupującym jak i sprzedającym. Chcemy, by kupujący na pierwszy rzut oka wiedzieli, jaką jakość obsługi oferuje im dany sprzedający, czy szybko realizuje wysyłkę, czy rzetelnie opisuje oferty i czy jest uprzejmy. Nowy system komentarzy pokaże, jaka jest jakość obsługi sprzedawcy tu i teraz, a nie na przestrzeni ubiegłych lat. Jest to rozwiązanie lepsze, niż obecne, ponieważ jakość obsługi zmienia się w czasie. Wyeliminuje to także tych sprzedających, którzy w przeszłości uzyskali dobre oceny, a obecnie obniżyli jakość – dodaje.