Usługi prawnicze za grosze. Jak zadbać o interes firmy i nie zbankrutować

Fot. 123rf.com / dotshock
Etatowy prawnik na utrzymaniu niewielkiego przedsiębiorstwa to utopia. Z drugiej strony fakt, że większość właścicieli firm konstruując biznesplany konsultacji prawniczych nie przewiduje w ogóle, powinien zastanawiać. Niezależnie bowiem od rodzaju prowadzonej działalności, z problemami natury prawnej, prędzej czy później, przyjdzie nam się zmierzyć. Pytanie, czy przeciętny przedsiębiorca będzie umiał samodzielnie znaleźć rozwiązanie?

Przed specjalistyczną konsultacją przedsiębiorcy bronią się zwykle przywołując brak zaufania do prawników lub wysokie koszty tego typu konsultacji. Na starcie nowego przedsięwzięcia biznesowego warto jednak zastanowić się, czy w ogólnym rozrachunku drożej niż usługa prawnika, nie będą nas kosztować tego typu uprzedzenia. Zwłaszcza, że rynek usług prawniczych oferuje obecnie znacznie więcej, niż tylko klasyczne konsultacje w stacjonarnych kancelariach. Coraz większą część rynku stanowią usługi świadczone zdalnie - przez telefon lub drogą mailową. Eliminacja kosztów związanych z prowadzeniem biura sprawia, że cena tego typu usług jest znacznie niższa.



Jeszcze tańszym rozwiązaniem są porady zdalne świadczone na zasadach abonamentu. W ramach stałej miesięcznej opłaty otrzymujemy prawną ochronę w postaci określonej liczby porad w miesiącu czy roku. O wygodzie i skuteczności tego typu rozwiązań może świadczyć ich popularność na tynku amerykańskim - w USA z abonamentów prawnych korzysta około 115 mln osób.

W Polsce z usług tego typu mogą skorzystać biznesowi klienci sieci Plus w ramach pakietu Ja + Firma. Ta konkretna oferta partnera sieci Plus uprawnia nas do jednej telefonicznej porady miesięcznie, a niewykorzystana konsultacja przechodzi na 1 kolejny okres rozliczeniowy. Dodatkowo, przysługuje nam opracowanie 1 dokumentu raz na 6 miesięcy np. umowy, pisma urzędowego, pisma procesowego. Cena usługi, do której przypisany jest pakiet to 11,90 zł (14,64 zł z VAT) za miesiąc.

Można zadawać sobie pytanie o opłacalność takiej oferty: czy rzeczywiście z pomocy prawnika będziemy korzystać na tyle często, aby opłata nam się “zwróciła”. Aby to sprawdzić, poprosiliśmy prawników z Availo, firmy organizującej usługi prawne w ramach pakietu Plusa, o sporządzenie listy najczęstszych problemów, z jakimi zwracają się do nich właściciele małych i średnich przedsiębiorstw. Pytanie, czy warto rozwiązywać je samodzielnie - bazując na domysłach i wątpliwej jakości źródłach internetowych, czy też konsultować ze specjalistą pozostawiamy do waszej weryfikacji.

Problem z dłużnikami

Kwestie związane ze ściągnięciem należności od dłużników wielu przedsiębiorcom spędzają sen z powiek. Często nie wiedzą, jak wyegzekwować należne pieniądze, tym bardziej kiedy prośby już nie pomagają.

Jak pomoże prawnik? Kiedy jedynym rozwiązaniem pozostaje dochodzenie należności na drodze sądowej, adwokat lub radca prawny podpowie, jak zabrać się do napisania pozwu. Wytłumaczy, jak sformułować żądanie, jakie środki dowodowe powołać oraz jak określić wszystkie niezbędne informacje, aby pozew nie miał braków formalnych. Prawnik pomoże również obliczyć wysokość obowiązkowej opłaty od pozwu oraz wskaże właściwość sądu.

Umowy z kontrahentami

Kiedy firma wkracza w fazę rozwoju - pojawiają się nowi kontrahenci, co oprócz korzyści, może generować problemy. Przedsiębiorcy nie zawsze potrafią zadbać o to, żeby umowy z nowymi współpracownikami w dostatecznym stopniu zabezpieczały interesy firmy.

Jak pomoże prawnik? Przedsiębiorcy mogą skonsultować zawiłości umowne, których nie rozumieją, a które, potencjalnie, mogą stanowić dla ich biznesu zagrożenie. Dowiedzą się czy mogą zastrzec karę umowną, a jeśli to już zrobią - czy nie narażą się na zarzut miarkowania kary umownej. Otrzymają informację w jakich przypadkach mogą wypowiedzieć umowę bez negatywnych konsekwencji dla swojej firmy, albo w jakich okolicznościach mają zastrzec, że przekazywane informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.

Wady pojazdów samochodu w leasingu

Zawarcie umowy leasingu na samochód, który po pewnym czasie okazuje się niezdatny do użytku, często generuje wątpliwości. Rodzi się bowiem pytanie, do kogo należy kierować roszczenia - właścicielem leasingowanego samochodu jest firma leasingowa, zaś Leasingobiorca jest jedynie uprawniony do korzystania z niego w zamian za płacone raty leasingowe.

Jak pomoże prawnik? Przedsiębiorca dowie się, czy przysługują mu jakiekolwiek uprawnienia z tytułu uprawnień z rękojmi za wady sprzedanej rzeczy. Dowie się również, czy jako Leasingobiorca może domagać się od sprzedającego nieodpłatnej naprawy lub wymiany wadliwego pojazdu.

Obowiązki jako pracodawcy

Przedsiębiorcy często mają wątpliwości związane z obowiązkami ciążącymi na nich jako na pracodawcach. Zatrudniając po kilkanaście osób rodzą się na przykład pytania o obowiązek utworzenia wewnątrzzakładowych regulaminów pracy,

Jak pomoże prawnik? Skonsultować warto nie tylko sam fakt ustanowienia, ale również zakres regulaminu. Prawnik wytłumaczy, w jaki sposób należy pracownika zawiadomić o obowiązywaniu regulaminu oraz czy raz ustanowiony regulamin można zmieniać.

Ochrona danych osobowych

Właściciele firm często zadają sobie pytanie, czy ich - jako pracodawców również obowiązuje ustawa o ochronie danych osobowych i jakie nakłada na nich obowiązki.

Jak pomoże prawnik? Przedsiębiorca może dowiedzieć się, co grozi za niewywiązanie się z obowiązku ochrony danych osobowych. Czy na przetwarzanie danych osobowych pracownika potrzebuje jego zgody? Warto również dowiedzieć się, czy posiadanie polityki bezpieczeństwa danych osobowych jest w świetle prawa obowiązkowe.

Spór konsument kontra przedsiębiorca

Spory z konsumentami można rozstrzygać polubownie. Jednak mechanizmy ich pozasądowego rozstrzygania nie dla wszystkich przedsiębiorców są jasne.

Jak pomoże prawnik? Prawnik wyjaśni przede wszystkim, czy o istnieniu takiego mechanizmu należy konsumenta obligatoryjnie poinformować, oraz czy w danym przypadku na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek korzystania ze wspomnianej instytucji. Jeśli tak, to czy to przedsiębiorca powinien jako pierwszy wystąpić z wnioskiem o rozwiązanie sporu oraz gdzie taki dokument złożyć.

Z dylematami, podobnymi do powyższych, prędzej czy później, przyjdzie zmierzyć się każdemu przedsiębiorcy. Warto zastanowić się więc, co łatwiej jest nam wrzucić w koszta: stracony czas, spędzony na samodzielnym poszukiwaniu rozwiązania, czy opłatę za abonament prawny.

Artykuł powstał we współpracy z Plus.

POLUB NAS NA FACEBOOKU
Trwa ładowanie komentarzy...