
Dokładniej: 82 proc. dużych firm. Z czego 92 proc. z nich twierdzi do tego, że informatyzacja zwiększa efektywność biznesu, co bezpośrednio przedkłada się na konkurencyjność. Warto jednak podkreślić, że taką deklarację złożyły firmy głównie z sektorów usług i produkcji.
REKLAMA
Pojawienie się komputerów, a szczególnie internetu, diametralnie zmieniło sposób funkcjonowania firm. Jeszcze kilka lat temu „informatyzacja przedsiębiorstwa” mogła być uznawana za duży krok w przód, dzisiaj to już po prostu konieczność, by móc konkurować nawet na wewnętrznych rynkach. Wyniki raportu Orange Insights na temat informatyzacji firm w Polsce tę teorię potwierdzają.
W badaniach, przeprowadzonych przez instytut ICAN Research, przepytano zarządzających 310 dużych firm w Polsce. Z ankiety wynika, że na budowanie konkurencyjności poprzez informatyzację są dwa sposoby. Pierwszy to „orientacja na klienta”, czyli po prostu możliwość lepszego poznania jego potrzeb i oczekiwań, a w efekcie – lepiej sformatowana oferta. Druga metoda to zwiększanie efektywności w samej firmie – komputery pozwalają część procesów automatyzować, inne w ogóle wyeliminować albo uczynić znacznie tańszymi.
Według znakomitej większości firm informatyzacja faktycznie pozwala na budowanie przewagi nad konkurencją. Według respondentów jest to proces szczególnie ważny w: produkcji (24 proc. wskazań), finansach (18 proc.) i sprzedaży (15 proc.). W tych dwóch ostatnich branżach zresztą firmy z informatyzacją radzą sobie najlepiej – przynajmniej według własnych szefów. Informatyzacja zarówno produkcji, jak i marketingu, wciąż sprawia problemy.
Duże przedsiębiorstwa najczęściej finansują te modernizacje z własnych środków (98 proc.), tylko co piąta firma sięga po fundusze unijne, zaś po kredyty – co dziesiąta. Prawie połowa (47 proc.) płaci za informatyzację zewnętrznym kontrahentom. Z outsourcingu informatycznego korzysta najwięcej korporacji – 89 proc..
