
Wojskowi chcą kupić dla swoich przyszłych pilotów symulator katapultowania z samolotu Orlik TC – II. Ma on trafić w październiku przyszłego roku do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Wcześniej, bo już we wrześniu tego roku, pojawi się tam nowy szkolno-treningowy śmigłowiec Cabri G2.
REKLAMA
Lotnicy zacierają ręce na wieści o symulatorze katapultowania z turbośmigłowego samolotu szkolno-treningowego Orlik TC II. Studenci będą mogli ćwiczyć wszystkie procedury i czynności związane z awaryjnym opuszczeniem samolotu.
Fotel dostarczy wojsko
W skład systemu ma wejść: kabina z układem wyrzutu fotela, stanowisko instruktora, systemy: łączności, informatyczny i zasilania. – Dostawca wykona montaż i uruchomienie symulatora we wskazanym miejscu. Fotel katapultowy Martin-Baker Mk PL11B zostanie dostarczony przez wojsko – napisano w oficjalnych dokumentach przetargowych.
W skład systemu ma wejść: kabina z układem wyrzutu fotela, stanowisko instruktora, systemy: łączności, informatyczny i zasilania. – Dostawca wykona montaż i uruchomienie symulatora we wskazanym miejscu. Fotel katapultowy Martin-Baker Mk PL11B zostanie dostarczony przez wojsko – napisano w oficjalnych dokumentach przetargowych.
To drugie podejście Inspektoratu Uzbrojenia do zakupu symulatora, pierwsze miała miejsce dwa lata temu. Zgłoszono trzy oferty, ale wojsko marudziło i skończyło się na unieważnieniu przetargu. Teraz zainteresowane firmy mają czas do 14 kwietnia na złożenie oferty.
Dodatkowy helikopter
Wojskowi chcą również kupić kolejny śmigłowiec szkolno-treningowy: Cabri G2. Trafi on do hangarów Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie we wrześniu tego roku. To nie nowość. Przyszli piloci mają już do swojej dyspozycji w szkole pięć tego typu maszyn oraz wyszkoloną kadrę instruktorów i techników. Cabri G2 jest lekkim, dwumiejscowym helikopterem z trójłopatowym wirnikiem głównym.
Wojskowi chcą również kupić kolejny śmigłowiec szkolno-treningowy: Cabri G2. Trafi on do hangarów Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie we wrześniu tego roku. To nie nowość. Przyszli piloci mają już do swojej dyspozycji w szkole pięć tego typu maszyn oraz wyszkoloną kadrę instruktorów i techników. Cabri G2 jest lekkim, dwumiejscowym helikopterem z trójłopatowym wirnikiem głównym.
W miejsce konwencjonalnego wirnika ogonowego konstruktorzy zastosowali wirnik wentylatorowy, który zwiększa wydajność i bezpieczeństwo oraz poprawia sterowność śmigłowca. Śmigłowce mają znakomite właściwości autorotacyjne, dzięki czemu są uznawane za jedne z najbezpieczniejszych na świecie.
Maszyna ta ustanowiła trzy rekordy świata w klasie poniżej 500 kg: maksymalnej wysokości bez ładunku - 6658 m; czasu wznoszenia na wysokość 3000 m – 6 minut i 42 sekundy; czasu wznoszenia na wysokość 6000 m – 22 minuty 6 sekund. Dwumiejscowy Cabri G2 wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii i Nowej Zelandii. Może przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów.
Napisz do autora: dariusz.rembelski@innpoland.pl
