Życie podsuwa najlepsze pomysły na firmę. Wystarczy własne problemy przekuć w biznes

Szukasz pomysłu na biznes? Spróbuj rozwiązać problemy swojego najbliższego otoczenia - może to być żyła złota
Szukasz pomysłu na biznes? Spróbuj rozwiązać problemy swojego najbliższego otoczenia - może to być żyła złota Fot. 123rf.com
Chociaż dobry pomysł to jedna z podstaw biznesu, to wciąż wielu młodych przedsiębiorców ma problem z wybraniem sobie odpowiedniej branży. A historia pokazuje, że to w naszym najbliższym otoczeniu mogą pojawić się najlepsze inspiracje do biznesu. Tak jak było w przypadku Bette Nesmith, która wynalazła korektor, bo... bała się, że błędy ortograficzne pozbawią ją pracy sekretarki. Po dwudziestu latach jej firma sprzedawała 500 buteleczek preparatu na minutę, a biznes w 1979 roku wykupił koncern Gilette za prawie 50 milionów dolarów.


Bette Nesmith była samotną matką, dlatego szczególnie potrzebowała zajęcia. W latach 50. pracowała jako sekretarka. Gdy jej mechaniczną maszynę do pisania zastąpiono modelem z elektrycznym napędem, Bette zaczęła martwić się, że przez częste błędy ortograficzne straci w końcu pracę. Błędy na starych arkuszach można było zetrzeć gumką, nowa maszyna to uniemożliwiła.
W efekcie Nesmith wymyśliła preparat na bazie białej farby, którym zamazywała błędy, a następnie pisała ponownie w poprawionych miejscach. Swój wynalazek nazwała „Mistake Out”, a o korektor pytały inne sekretarki. W 1958 roku sprzedawała 100 butelek miesięcznie. Dziesięć lat później było to już 40 tysięcy butelek „Mistake Out” tygodniowo, a w latach 70. fabryka produkowała 500 butelek na minutę. W 1979 roku Bette Nesmith Graham sprzedała swoją firmę za 47,5 miliona dolarów. A wszystko zaczeło się od tego, że nie szło jej najlepiej pisanie na maszynie.


Więcej miejsca
Życie i osobiste problemu podsunęły pomysł na biznes również Rafałowi Kołomańskiemu z Warszawy. W niedużym mieszkaniu z żoną i dwojgiem małych dzieci stale brakowało miejsca, a nowych rzeczy stale przybywało. – Nie dysponuję komórką lokatorską, nie mam strychu ani piwnicy. Wiele rzeczy trzymaliśmy u znajomych, ale z czasem straciliśmy nad tym kontrolę i nie wiedzieliśmy gdzie co jest – mówi.


Wiele rzeczy, jak np. zimowe ubrania przez trzy czwarte roku przechowuje się w szafach. Ubrania i zabawki starszego dziecka będą za jakiś czas dobre dla tego młodszego, ale przez jakiś czas trzeba je gdzieś przetrzymać. Kołomański myślał o wynajęciu przestrzeni w magazynie, ale w grę wchodziło wtedy regularne kursowanie do niego. Wpadł na pomysł usługi, która zajmuje się nie tylko magazynowaniem przedmiotów, ale również odbieraniem ich i przywożeniem bezpośrednio do klienta.


Wtedy Polak założył firmę Więcej Miejsca, a platforma ruszyła właśnie w Warszawie.
Gdy zamawiasz usługę Więcej Miejsca, pod wskazany przez ciebie adres przyjeżdża samochód z niebieskim pojemnikiem. Po włożeniu rzeczy do środka przygotowujesz spis. Pracownik Więcej Miejsca robi zdjęcie, które w systemie podpinane jest razem ze spisem do konkretnego pojemnika – w ten sposób łatwiej jest zlokalizować konkretną rzecz, którą miałby przywieźć ci z powrotem kierowca. Pojemniki są trwałe, wodoodporne i plombowane przy kliencie. Konkurencyjna cena to wynik tego, że w usłudze Więcej Miejsca płacisz za pojemnik, a nie za miejsce w magazynie.

Przewodnik w słuchawkach
Z kolei Aleksander Frankowicz, gdy wrócił z długiej, zagranicznej podróży, był zawiedziony tym, że jego nowoczesny smartfon jest tak toporny w podawaniu wiadomości na temat miejsc, które zwiedza. Czasami musiał korzystać z kilku aplikacji jednocześnie, co nie ułatwiało obsługi urządzenia. Postanowił zmienić tę sytuację i wraz z kolegą, Michałem Kępińskim, stworzył AudioTrip. Pierwsza wersja programu powstała dwa lata temu.
AudioTrip łączy geolokalizację z audioprzewodnikami. Ściągasz aplikację, wybierasz interesującą cię trasę z danego miasta, zakładasz słuchawki i idziesz na spacer wzdłuż wytyczonej na mapie drogi. Gdy zbliżysz się do jednego z miejsc zaznaczonego na trasie, przewodnik automatycznie zacznie ci o nim opowiadać. AudioTrip to również zdjęcia, filmy i interaktywne mapy. Wszystko działa offline.

W zeszłym roku Audiotrip osiągnął całkiem dużo sukcesów w programach i konkursach dla start-upów, m.in. w warszawskim Startup Gym czy praskim Startup Rally. Wzięli również udział w programie Startup Sauna w Helsinkach, do którego zakwalifikowali się jako jeden z 19 projektów. Zgłoszeń było prawie 800. – Trafiliśmy nawet do najlepszej piątki – mówił w rozmowie z INN Poland Frankowicz.

Twój problem, mój zarobek
Te przykłady pokazują, że o biznesie można myśleć w kategoriach "pomysłów", ale można też myśleć o problemach. I tym, jak je rozwiązać. Istnieje wszak cała kategoria "innowacji społecznych", czyli tych, które mogą rozwiązywać powszechne problemy społeczne. Światowe trendy idą w podobnym kierunku - i najlepiej świadczy o tym ostatnia książka Richarda Bransona. Miliarder przekonuje w niej, że to właśnie pomaganie innym jest najlepszym sposobem na biznes.
Richard Branson

Zbyt długo próbowałem rozwiązać problemy całego świata, pompując we wszelką pomoc biliony dolarów. Zawsze było i nadal jest koniecznie, żeby robić wszystko, co możliwe, aby powstrzymać ludzkie cierpienie w nagłych sytuacjach. Jednak powinniśmy też spojrzeć nieco szerzej i zaprzestać usiłowań, żeby ocalić świat, a zamiast tego zacząć zupełnie inaczej w nim żyć. Nie możemy już tylko przyklejać plastra na problem z nadzieją, że się zagoi. Powinniśmy tworzyć możliwości, dzięki którym ludzie będą mogli zbudować sobie życie, na jakie zasługują.

Napisz do autora: adam.turek@innpoland.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili