
Niektórzy początkujący przedsiębiorcy boją się przedstawiać swój pomysł na biznes nawet przed inwestorami. Z jednej strony wydaje się to logiczne: masz świetny pomysł i boisz się, że ktoś ci go ukradnie. Z drugiej – to kompletnie bez sensu. O swoim pomyśle powinieneś opowiadać niemal wszystkim: inwestorom, przedsiębiorcom, znajomym, barmanom. Dlaczego?
Jest problem braku zaufania, podejrzliwości. Podczas rozmów o inwestowaniu w start-up zdarza się, że ktoś nie chce opowiedzieć o swoim pomyśle na biznes. Chociaż jest u inwestora, którzy przecież nie chce mu ukraść pomysłu ani zrobić tego samego, bo nie po to inwestuje. Niektórzy oczekują podpisania dokumentów o nieujawnianiu informacji, inaczej nie powiedzą. Czytaj więcej
Autorzy pomysłów często uważają, że są one tak wyjątkowe, że nie należy się nimi dzielić z kimkolwiek. Jednak to właśnie pomysłów jest w świecie biznesu najwięcej i trzeba być naiwnym, by sądzić, że nikt inny nie wpadł na to samo. Nie powinno to jednak kogokolwiek powstrzymywać.
Pomysłów jest bez liku. To wykonanie pomysłu oddziela cię od reszty. Istnieje szansa, że ktoś pracuje już nad taką samą rzeczą co ty. ONE ma tysiące konkurentów, a my z radością witamy rywalizację. Planujemy konkurować nie trzymając naszych pomysłów w tajemnicy, ale budując najlepszy możliwy zespół i tworząc najlepsze rozwiązanie problemu, na którym się skupiamy. Czytaj więcej
Milcząc, odgradzasz się od potencjalnych mentorów i inwestorów. Chodzi nie tylko o tych, których poznaje się osobiście, ale też tych, którym wiadomość o danym pomyśle może zostać przekazana dalej. Bardzo możliwe, że inwestorzy słyszeli już podobny pomysł, ale to właśnie twoja realizacja ich interesuje.
Żaden inwestor nie zdecyduje się na zaangażowanie swoich aktywów w pomysł którego nie pozna. Tylko jasna i szczera komunikacja umożliwi zbudowanie reguł zaufania pomiędzy stronami, a to konieczny warunek współpracy. I nawet jeśli po przedstawieniu swojego pomysłu finalnie partner nie zaangażuje się we wdrożenie rozwiązania, to autor zostanie wzbogacony o wiedzę w jakich obszarach jego pomysł powinien zostać ulepszony tak aby spełniał kryteria biznesowej wykonalności.
Napisz do autora: adam.turek@innpoland.pl
