
– CSR jest częścią naszej strategii biznesowej – opowiada INN Poland Joanna Kwiatkowska z Kompanii Piwowarskiej. – Takie firmy jak nasza powinny rozwijać się w sposób zrównoważony, jednocześnie dbając o środowisko oraz lokalne społeczności. Ekologia często wiąże się z oszczędnościami dla firmy, przynosi korzyści wizerunkowe, a także przyciąga nowych klientów. W Kompani Piwowarskiej przy każdej okazji staramy się wprowadzać rozwiązania przyjazne naturze, zachęcając do tego nasz największy kapitał, czyli pracowników - podkreśla Kwiatkowska.
Dzięki wolontariatowi wzrasta również motywacja i zaangażowanie pracowników, którzy mają świadomość, że pracują w przyjaznym środowisku. W firmie powstaje kapitał społeczny, a idea wolontariatu rozszerza się na coraz większe grono – nie tylko naszych pracowników, ale także interesariuszy firmy. Dzięki zintegrowanemu programowi wolontariatu udaje się również pozyskać lub zatrzymać w firmie wartościowych pracowników, a w innych można odkryć cechy nieformalnych liderów.
Za tym pojęciem kryje się idea dzielenia się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem z organizacjami pozarządowymi. Sektor biznesu ma wiele do zaoferowania i chce służyć ludziom, którzy mają ochotę czerpać z jego wiedzy i doświadczeń.
Zaletami zdaniem koordynatorki, są tutaj przede wszystkim, uzyskane na skutek wzajemnej współpracy: zmiana optyki patrzenia na różne problemy, poszerzenie horyzontów widzenia i ciekawe wyzwania na nowym polu. Wolontariat kompetencji daje także szanse sprawdzenia się w nowych rolach, naukę sztuki kompromisu, negocjacji i pracy w zespole.
Jako ekspert w określonej dziedzinie (w moim przypadku strategii i planowania) mogę poznać różnych ludzi, ich sprawy i punkt widzenia, czasami szokująco różny od dobrze znanej mi biznesowej rzeczywistości. To uczy otwartości na innych, zrozumienia i empatii. Z kolei ten, któremu pomagamy otrzymuje od nas profesjonalne wsparcie oparte o wieloletnie, międzynarodowe doświadczenie zarezerwowane dla wąskiego grona ekspertów.
W zasadzie wszystkie większe spółki w Polsce prowadzą takie akcje.
Bayer na rzecz innowacji
Starbucks pomaga w starcie na rynku pracy
KGHM nie tylko dla tego, co się świeci
Coca-Cola HBC Polska na rzecz dzieci i niepełnosprawnych
British Council przeciw społecznemu wykluczeniu
Microsoft – edukacyjnie i ekologicznie