Jeśli pomagają to zwykle po to, by zyskać reklamę lub ocieplić swój wizerunek - często tak właśnie myśli się o udziale dużych firm w akcjach, które stricte nie są nastawione na zysk. Tymczasem jak twierdzą koordynatorzy wolontariatu pracowniczego w przedsiębiorstwach, korzyści z takich działań nie sposób przecenić. Nikt nie koncentruje się na pieniądzach. Dziś w każdej większej firmie funkcjonują już elementy CRS - projektu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Pracownicy w służbie pro bono
– CSR jest częścią naszej strategii biznesowej – opowiada INN Poland Joanna Kwiatkowska z Kompanii Piwowarskiej. – Takie firmy jak nasza powinny rozwijać się w sposób zrównoważony, jednocześnie dbając o środowisko oraz lokalne społeczności. Ekologia często wiąże się z oszczędnościami dla firmy, przynosi korzyści wizerunkowe, a także przyciąga nowych klientów. W Kompani Piwowarskiej przy każdej okazji staramy się wprowadzać rozwiązania przyjazne naturze, zachęcając do tego nasz największy kapitał, czyli pracowników - podkreśla Kwiatkowska.
Jak twierdzi, korzyści z wprowadzenia wolontariatu są ogromne. Buduje więzi w zespole, bo pracownicy się integrują i rozwijają swoją kreatywność, ludzie otwierają się na potrzeby społeczności lokalnych.
Faktycznie akcji w ramach CRS Kompania Piwowarska ma mnóstwo. Jest to m.in. sadzenie przez pracowników trzech tysięcy drzew w Puszczy Knyszyńskiej (akcja „Postaw na rower”), innym razem łączne przejechanie przez nich na jednośladach 58 tys. kilometrów, by pozyskać sadzonki drzew dla Nadleśnictwa Krynki (Akcja „Zgrani z naturą”).
Pracownicy KP promują świadomą ekologicznie postawę poprzez udział w zbiórce odpadów podczas Festiwalu Woodstock. Zachęcają do bezpiecznej jazdy, akcjami „Sprawdź promile” czy „Wracam bezpiecznie”, a ostatnio rozszerzyli jeszcze działania na tzw. wolontariat kompetencji.
Trening dla zespołu
Zaletami zdaniem koordynatorki, są tutaj przede wszystkim, uzyskane na skutek wzajemnej współpracy: zmiana optyki patrzenia na różne problemy, poszerzenie horyzontów widzenia i ciekawe wyzwania na nowym polu. Wolontariat kompetencji daje także szanse sprawdzenia się w nowych rolach, naukę sztuki kompromisu, negocjacji i pracy w zespole.
– Te doświadczenia wpływają na pracę zawodową i świetnie przydają się w codziennej pracy naszych pracowników – dodaje. Tomasz Kanton, menadżer ds. strategii i planowania w Kompanii Piwowarskiej, a także wolontariusz w projekcie KP i Centrum Bukowska (NGO), mówi, iż zaangażował się w projekt, bo jego zdaniem: „Jako społeczeństwo czy społeczność możemy stworzyć rzeczy lepsze, kiedy pracujemy wspólnie a nie wyłącznie rywalizujemy”.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny w Polsce
W zasadzie wszystkie większe spółki w Polsce prowadzą takie akcje.
Bayer na rzecz innowacji
Wraz z początkiem 2015 r. znany niemal wszystkim gigant farmaceutyczny postanowił rozszerzyć swój program wolontariatu przeznaczając kwotę 5000 euro na każdy z 78 nowych projektów z 42 krajów, w ramach których pracownicy-wolontariusze grupy Bayer, dążą do poprawy warunków życia ludzi mieszkających w okolicy obiektów firmy.
Tym samym Fundacja Bayer Cares ma do rozdysponowania łączną kwotę blisko 280 000 euro, na realizację innowacyjnych koncepcji poprawy opieki zdrowotnej, perspektyw edukacyjnych i zaspokajania potrzeb społecznych.
Starbucks pomaga w starcie na rynku pracy
Od 21 kwietnia w kawiarniach Starbucks trwa akcja Global Month of Service, czyli miesiąc pracy wolontaryjnej. W polskich kawiarniach Starbucks odbywają się otwarte warsztaty pod hasłem "Zaplanuj swoją karierę" służące aktywizacji młodych ludzi pod kontem zawodowym.Wyszkoleni People Managerowie zajmujący się w lokalach zarządzaniem zespołem i procesem rekrutacji instruują młodzież, jak powinna tworzyć atrakcyjne aplikacje, podpowiadają, jak zachowywać się i co mówić podczas rozmowy kwalifikacyjnej, wskazują, gdzie najlepiej szukać ogłoszeń o pracę w wielu branżach, nie tylko gastronomicznej.
Rok wcześniej bariści Starbucks na całym świecie poświęcili ponad 520 tys. godzin na wolontariat. W samym Global Month of Service pomocy lokalnym społecznościom udzielało ponad 60 tys. wolontariuszy w 30 krajach na całym świecie.
KGHM nie tylko dla tego, co się świeci
W grudniu 2014 r. niemal cała spółka KGHM wzięła udział w akcji Szlachetna Paczka. Pracownicy przedsiębiorstwa robili paczki dla potrzebujących rodzin, zbierali pieniądze dla dzieci z domu dziecka, a maluchy, które święta musiały spędzić w szpitalu – odwiedzili z prezentami.
W międzyczasie szkoli się również, by nieść szerszą pomoc. Jeszcze przed świętami sprawili też ponad 100 podopiecznym Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego ze Szklar Górnych oraz z domów dziecka z Lubina, Polkowic, Legnicy i Wilkowa wielką niespodziankę, zabierając ich na ściankę wspinaczkową do Legnicy. Jak twierdzą eksperci spółki ds. Społecznie Odpowiedzialnego Biznesu: „dzięki pracy dla lokalnej społeczności pracownicy KGHM wzmacniają swoje kompetencje i przywiązanie do spółki.
Coca-Cola HBC Polska na rzecz dzieci i niepełnosprawnych
Pracownicy-wolontariusze w ramach Programu „Wolontariusz po radosnej stronie życia” remontują placówki opiekuńcze, świetlice, schroniska. W dużych miastach, jak Warszawa czy Wrocław, ale także i w mniejszych - Niepołomicach, Pułtusku, Siedlcach. Program funkcjonuje w Coca-Cola HBC Polska od 2008.
Pracownicy zgłaszają propozycje przedsięwzięć, które ich zdaniem pomogą rozwiązać konkretny problem społeczny w lokalnym otoczeniu. Najciekawsze propozycje wybiera Kapituła Konkursu związanego z programem. Zespoły wolontariuszy otrzymują od firmy wsparcie finansowe na pokrycie bezpośrednich kosztów związanych z danym przedsięwzięciem.
British Council przeciw społecznemu wykluczeniu
W ramach projektu Active Citizens - Aktywna Społeczność, pracownicy BC aktywizują lokalne społeczności i wpierają aktywne postawy obywatelskie. Program skierowany przede wszystkim do liderów struktur młodzieżowych, organizacji kobiecych, kulturalnych, społecznych lub grup religijnych/mniejszościowych, obejmuje też współpracę z szeregiem organizacji pozarządowych i organów samorządowych.
Pracownicy na zasadach wolontariatu szkolą osoby, które staną się trenerami i trenerkami metod aktywizacji społeczności i przeciwdziałania wykluczeniu.
Microsoft – edukacyjnie i ekologicznie
Wolontariusze z Microsoftu od wielu lat inicjują projekty społeczne, edukacyjne i ekologiczne. Często dotyczą one branży informatycznej (kursy dla seniorów i dzieci), ale nie tylko. Współpracują z zaprzyjaźnionymi fundacjami na rzecz zwierząt i zielonej przestrzeni publicznej.
Oparte na idei wolontariatu firmowe projekty mają na celu wyrównanie szans w dostępie do wiedzy, narzędzi i umiejętności informatycznych oraz podejmowanie działań w kierunku bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii w życiu codziennym. Program Wolontariatu w polskim oddziale Microsoft powstał w oparciu o opinie pracowników i konsultacje społeczne z przedstawicielami trzeciego sektora. Na tej podstawie stworzono unikalny program dostosowany do potrzeb społecznych lokalnego środowiska i zainteresowań pracowników.
Dzięki wolontariatowi wzrasta również motywacja i zaangażowanie pracowników, którzy mają świadomość, że pracują w przyjaznym środowisku. W firmie powstaje kapitał społeczny, a idea wolontariatu rozszerza się na coraz większe grono – nie tylko naszych pracowników, ale także interesariuszy firmy. Dzięki zintegrowanemu programowi wolontariatu udaje się również pozyskać lub zatrzymać w firmie wartościowych pracowników, a w innych można odkryć cechy nieformalnych liderów.
Aga Mociniak–Chołdrych, koordynatorka wolontariatu pracowniczego KP.
Za tym pojęciem kryje się idea dzielenia się wiedzą, umiejętnościami i doświadczeniem z organizacjami pozarządowymi. Sektor biznesu ma wiele do zaoferowania i chce służyć ludziom, którzy mają ochotę czerpać z jego wiedzy i doświadczeń.
Tomasz Kanton, Kompania Piwowarska
Jako ekspert w określonej dziedzinie (w moim przypadku strategii i planowania) mogę poznać różnych ludzi, ich sprawy i punkt widzenia, czasami szokująco różny od dobrze znanej mi biznesowej rzeczywistości. To uczy otwartości na innych, zrozumienia i empatii. Z kolei ten, któremu pomagamy otrzymuje od nas profesjonalne wsparcie oparte o wieloletnie, międzynarodowe doświadczenie zarezerwowane dla wąskiego grona ekspertów.