Sektor lotniczy w Polsce należy do jednego z najnowocześniejszych na świecie, a innowacyjność odgrywa w nim kluczową rolę. To w naszym kraju zostały opracowane komponenty do silników samolotów takich firm jak: General Electric, Pratt & Whitney, Airbus czy Boeing. Teraz należące do koncernu Sikorsky zakłady PZL Mielec oraz Politechnika Rzeszowska podpisały porozumienie o utworzeniu konsorcjum naukowo-przemysłowego Lot-Virtual-Lab. Chodzi o wykorzystanie technologii 3D w wyrobach polskiego przemysłu lotniczego.
Polska myśl techniczna nie ma się czego wstydzić w porównaniu z rozwiązaniami wprowadzanymi na światowych rynkach związanych z lotnictwem. Jest to jednocześnie sektor przemysłu, w rozwój którego ogromny wkład mają polscy naukowcy. To w naszym kraju opracowano i wdrożono komponenty do silników samolotów takich firm: jak General Electric, Pratt & Whitney, Airbus czy Boeing.
Polska potęga
To u nas powstaje też odrzutowiec Flaris Lar1, który został nagrodzony w konkursie na najlepsze innowacyjne rozwiązanie technologiczne w dziedzinie obronności. W konstrukcji samolotu wykorzystano osiem oryginalnych rozwiązań, które zostały opatentowane przez rodzimych konstruktorów. Skorzystano z technologii, jakie stosuje się przy produkcji tak znanych maszyn jak Airbus A380 czy Boeing Dreamliner.
Polska potęga lotnicza skupia się obecnie w tzw. „Dolinie Lotniczej” w południowo-wschodniej Polsce. W skład Stowarzyszenia wchodzi ponad 100 podmiotów z regionu, a kolejni zainteresowani przechodzą proces aplikacyjny. Stowarzyszenie otrzymało znaczącą pomoc finansową od firmy Pratt & Whitney, światowego lidera w projektowaniu, produkcji i obsłudze silników lotniczych, rakietowych systemów napędowych oraz przemysłowych turbin gazowych.
Margański znany na całym świecie
Polskie lotnictwo, to nie tylko podzespoły produkowane dla światowych gigantów czy ultra lekkie samoloty. To również wspaniała historia szybownictwa i samolotów dyspozycyjnych. W tej dziedzinie znana jest niemal na całym świecie firma Zakłady Lotnicze Margański & Mysłowski S.A. To tutaj powstał samolot EM-11C Orka czy szybowiec MDM-1 Fox.
Jak przekonywała swojego czasu była minister edukacji Barbara Kudrycka, lotnictwo to "chyba najdynamiczniej rozwijająca się gałąź przemysłu innowacyjnego w Polsce".
Lotnictwo 3D
To między innymi z tego powodu należące do koncernu Sikorsky zakłady PZL Mielec oraz Politechnika Rzeszowska podpisały porozumienie o utworzeniu konsorcjum naukowo-przemysłowego Lot-Virtual-Lab. Chodzi o wykorzystanie technologii 3D w wyrobach polskiego przemysłu lotniczego. Do porozumienia przystąpiły również Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie oraz Politechnika Wrocławska.
Celem powołania konsorcjum jest realizacja projektu badawczo-rozwojowego pod roboczym tytułem „Rozproszone Laboratorium Rozszerzonej i Wirtualnej Rzeczywistości dla Potrzeb Przemysłu Lotniczego i Kosmicznego” (Lot-Virtual-Lab) w ramach Centrum Kompetencji „Droga w Przestrzeń”. Projekt koordynuje Politechnika Rzeszowska we współpracy z Instytutem Autostrada Technologii i Innowacji (IATI).
Wiceprezes ds. projektowania statków powietrznych koncernu Sikorsky Mike Amborese jest przekonany, że Lot-Virtual-Lab to duży krok naprzód we współpracy polskiego przemysłu ze światem nauki.
– To także następny krok w budowie w PZL Mielec światowej klasy centrum doskonalenia projektowania 3D, które już rozpoczęło swoją działalność – twierdzi. Warto wspomnieć, że Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. − PZL Mielec to największy w naszym kraju producent statków powietrznych. Firma nie tylko produkuje, ale prowadzi działalność badawczo-rozwojową we własnym biurze konstrukcyjnym. Firma jest zaangażowana w projekt INNOLOT, koordynowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, który skupia się na takich obszarach jak: środowisko projektowania 3D, zgrzewanie tarciowe z przemieszaniem, technologie przyrostowe i nanokompozyty.
Innlot rozwija
Konkurs programu „INNOLOT – innowacyjne lotnictwo” jest organizowany w ramach działania 1.2 „Sektorowe programy B+R” PO IR, służącemu realizacji dużych przedsięwzięć B+R, istotnych dla rozwoju poszczególnych branż i sektorów gospodarki. Wsparcie przeznaczone zostanie na sfinansowanie projektów z zakresu nowoczesnych technologii z branży lotniczej o największym potencjale wprowadzenia ich rynek.
NCBR przewidział na projekty w konkursie 400 mln zł. Nabór wniosków potrwa od 18 maja do 17 lipca 2015 roku.
Ogłoszony w ramach PO Inteligentny Rozwój konkurs stanowi kontynuację realizowanego dotychczas programu InnoLot, będącego rezultatem porozumienia zawartego pomiędzy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i grupą stowarzyszeń firm lotniczych reprezentujących Polską Platformę Technologiczną Lotnictwa. W jego ramach wsparcie z NCBR w wysokości około 178 mln zł uzyskało 11 projektów, a środki własne wniesione przez przedsiębiorców celem współfinansowania projektów wyniosły 135 mln zł.
Napisz do autora: dariusz.rembelski@innpoland.pl
Reklama.
Barbara Kudrycka
Polska posiada bardzo silne ośrodki akademickie i instytuty badawcze specjalizujące się w branży lotniczej. Mamy przede wszystkim wysoko wykwalifikowane kadry, co systematycznie kusi globalne koncerny do inwestowania w naszym kraju. Aby w dalszym ciągu budować polską pozycję w branży lotniczej musimy koncentrować się nie tylko na zadaniach procesowych związanych z technikami wytwarzania, ale także tworzyć własne innowacyjne technologie, które mogą mieć szansę na skuteczne wdrażanie na rynkach światowych.
Prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, NCBR
Program InnoLot należy do grupy programów sektorowych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Lotnictwo to jedna z strategicznych gałęzi gospodarki naszego kraju. Dzięki funduszom europejskim polscy naukowcy i inżynierowie otrzymają szanse na realizację ambitnych przedsięwzięć badawczo rozwojowych, a polscy przedsiębiorcy uzyskają oryginalne innowacyjne rozwiązania wzmacniające ich przewagę nad konkurentami z zagranicznych firm lotniczych.