Satelitarny System Lądowania Airbusa jest pierwszym w historii, który sprowadza maszynę szerokokadłubową na ziemię w ten sposób. Możliwe, że już niedługo pojawi się także i w Polsce.
Satelitarny System Lądowania (Satellite-based Landing System - SLS) umożliwia pilotowi precyzyjne podejście na lotnisko, podobnie jak przy wykorzystaniu systemu ILS (Instrument Landing System) - tyle, że bez udziału ludzi na dole. SLS zapewnia samolot dokładność lądowania do 60 metrów.
Wszystko opiera się na sygnałach GNSS (Global Navigation Satellite Systems – Globalne Systemy Satelitów Nawigacyjnych) oraz SBAS (Satellite Based Augmented Systems).
Nawigacyjna współpraca
– Jest to pierwsze zastosowanie takiego systemu w lotnictwie w samolocie szerokokadłubowym w historii – twierdzi Airbus w swoim komunikacie. Zakłady z Tuluzy pracują również nad ulepszeniem systemu GLS (Naziemny System Wspomagania Lądowania) w celu zwiększenia precyzji lądowania i osiągnięcia tego samego poziomu efektywności, jaki oferuje system lądowania ILS. Chodzi o zdolność automatycznego lądowania w dowolnych warunkach atmosferycznych na niewielkiej lub zerowej wysokości decyzyjnej.
Nowe samoloty w Polsce
System ten jest na razie na razie jedynie w modelu A350 XWB, ale producent planuje to rozszerzać. Być może za kilka lat SLS pojawi się także w Polsce, bo nasz narodowy przewoźnik LOT już niedługo zakończy analizy dotyczące wyboru nowych samolotów średniodystansowych. W grę wchodzą dwa modele samolotów: Airbus A320neo lub Boeing 737 MAX.
Najlepiej sprzedające się w historii
Rodzina samolotów A320 jest najlepiej sprzedającą się linią produktów wąskokadłubowych na świecie – dotychczas zamówiono już ponad 11 500 samolotów tego typu, z czego przeszło 6 400 dostarczono 400 klientom i operatorom na całym świecie.
Najnowszy członek rodziny: A320neo, jest po prostu rozwinięciem poprzedniej konstrukcji z silnikami nowej generacji. Dodano do niego także tzw. Sharklety (zakończenia skrzydeł), które umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa Od czasu wejścia samolotu na rynek w roku 2010 firma Airbus zdobyła potwierdzone zamówienia na ponad 3 600 egzemplarzy NEO od 70 klientów, dzięki czemu udział rynkowy rodziny samolotów A320neo wynosi obecnie 60 procent.