4 rodzaje ludzi, którymi powinien otaczać się każdy przedsiębiorca. Są bardzo pomocni w rozwoju firmy

5 rodzajów ludzi, którymi powinien otaczać się każdy przedsiębiorca. Są bardzo pomocni w rozwoju własnej firmy.
5 rodzajów ludzi, którymi powinien otaczać się każdy przedsiębiorca. Są bardzo pomocni w rozwoju własnej firmy. Fot. 123rf.com
Według niektórych teorii największe sukcesy w biznesie odnoszą osoby, które umieją otaczać się właściwymi ludźmi. To jednak nie wystarczy - trzeba jeszcze ich słuchać, a także odpowiednio wykorzystywać posiadane przez nich talenty.


Tak uważa m. in. Brian Tracy – kanadyjski autor licznych bestsellerów z dziedziny rozwoju osobistego i psychologii sukcesu. Pisarz zaliczany jest do grona najlepszych mówców na świecie i osiągnął status guru wśród wielu przedsiębiorców. Jedną z jego porad na udane życie zarówno prywatne, jak i zawodowe, jest otaczanie się pozytywnymi ludźmi.

Brian Tracy na swoim blogu

Wybór ludzi, którymi się otaczasz w życiu, pracy i z którymi przebywasz, będzie miał większy wpływ na Twoje emocje i sukces, niż jakikolwiek inny czynnik. Zdecyduj już dziś, że będziesz się otaczał jedynie zwycięzcami i pozytywnymi ludźmi oraz szczęśliwymi optymistami, którzy dążą do osiągnięcia czegoś w swoim życiu.Za wszelką cenę unikaj negatywnych ludzi. Negatywni ludzie są podstawowym źródłem braku szczęścia większości. Postanów, że od dzisiaj nie będziesz się otaczał negatywnymi, zestresowanymi ludźmi.


4. Przyjaciele i rodzina

Pozornie wydaje się, że nasi najbliżsi nie mają znaczenia dla naszego biznesu, ale w praktyce jest wręcz przeciwnie. Jayson DeMers - założyciel i dyrektor generalny firmy AudienceBloom uważa, że żaden przedsiębiorca nie może zaniedbywać znaczenia swojej rodziny oraz przyjaciół. Powinien dla tych dwóch grup znaleźć momenty czasu, które poświęci tylko im. Są to osoby, z którymi zawsze możemy podzielić się swoimi problemami, lękami, obawami czy stojącymi przed nami wyzwaniami.


DeMers wskazuje, że opowiedzenie komuś zaufanemu o kłopotach zwiększa prawdopodobieństwo podjęcia właściwej decyzji, która je rozwiąże. W efekcie będąc mniej zestresowanymi dzięki zachowaniu odpowiedniego balansu pomiędzy życiem osobistym i zawodowym – wzrastają nasze szanse na bycie skutecznym przedsiębiorcą.

3. Osoby o odmiennych poglądach

W życiu prywatnym lubimy spędzać czas z osobami, które mają podobne do nas poglądy i spojrzenie na świat. Jednak w biznesie, zwłaszcza gdy jesteśmy przedsiębiorcami, niekoniecznie jest to dobry pomysł. Alex Knapp z magazynu „Forbes” wskazuje, że posiadanie doradców o odmiennych poglądach jest dowodem na to, że mamy do siebie zaufanie, co jest niezbędne w roli przedsiębiorcy, który chce odnieść sukces.

Knapp twierdzi, że kulturalne spieranie się i przedstawianie alternatywnych rozwiązań tego samego zagadnienia przyczynia się do rozwoju firmy. To zwiększa jej kreatywność i innowacyjność. W efekcie jest ona w stanie znacznie lepiej od konkurencji pokonać swoje problemy, ponieważ doradcy zamiast wzajemnie sobie i szefom przytakiwać, poprzez dyskusję znajdą skuteczny środek zaradczy.

2. Zaufani współpracownicy

Przedsiębiorca, który chce odnieść sukces, musi posiadać swoich zaufanych współpracowników. Jak wskazuje Marla Tabaka z serwisu inc.com – nie jest w stanie zrobić wszystkiego sam i nie da rady ciągle ich kontrolować. Dziennikarka uważa, że biznesowi ludzie sukcesu otaczają się ludźmi inteligentnymi i zaradnymi. Słuchają ich opinii, a następnie powierzają współpracownikom część odpowiedzialności za realizację projektów.
Dodatkowo Damian Bazadona, założyciel firmy Situation Interactive podkreśla, że przedsiębiorca nie może bać się zatrudniać pracowników… lepszych od siebie. Bo przecież zamierza korzystać z ich usług po to, aby pomogli mu w rozwoju biznesu. Dlatego powinien skupić się na odpowiednim delegowaniu zadań, a następnie rozliczaniu z ich efektów.

1. Uczciwi partnerzy biznesowi

Brian Fielkow z serwisu entrepreneur.com uważa, że uczciwość jest jednym z kluczowych elementów w biznesie - dlatego, że klienci są inteligentni, a kłamstwo ma krótkie nogi. Raz oszukany konsument nigdy nie skorzysta już z naszych usług, a także negatywną opinią może podzielić się ze swoimi znajomymi.


Z kolei Jayson DeMers wskazuje, że bardzo ważne jest posiadanie zaufanych partnerów biznesowych, gdyż zwiększa to szansę na odniesienie sukcesu naszej firmy. Przykładowo mogą to być dostawcy półproduktów niezbędnych w naszej działalności lub pośrednicy, którzy sprzedają nasze usługi. Albo przedsiębiorstwa zewnętrzne, którym część naszych zadań delegujemy do wykonania w ramach outsourcingu. Należy pamiętać, że działanie tego typu podmiotów przekłada się na jakość świadczonych przez nas usług, a w konsekwencji zadowolenie klientów.

Partnerem akcji "Akademia e-biznesu" jest home.pl