Wiele przedsiębiorstw przeżywa kłopoty związane z organizacją pracy lub nie radzi sobie z niektórymi zadaniami związanymi ze swoją działalnością. Jedną z najpopularniejszych metod, aby opanować wewnętrzny chaos, jest skorzystanie z usług outsourcingowych - wyjaśniamy kiedy i w jakich sprawach przedsiębiorcy powinni po niego sięgnąć.
Działanie outsourcingu jest proste - to po prostu zlecenie niektórych zadań, dotychczas wykonywanych przez odpowiednie jednostki w firmie, komuś na zewnątrz. Outsource'ować można w ten sposób niemal wszystko - od usług intelektualnych, przez produkcję, transport czy sprzedaż. Takie rozwiązanie pozwala przedsiębiorstwu skupić się na kluczowych elementach swojej działalności lub usprawnić dziedziny, w których sobie nie radziło. Już w 1923 r. takie rozwiązanie popierał Henry Ford, twórca słynnej marki samochodów.
Na jakie kłopoty outscouring może okazać się lekarstwem?
5. Firma nie może znaleźć rąk do pracy
Wiele firm miesiącami bezskutecznie poszukuje odpowiednich pracowników – zarówno specjalistów, jak i osób do wykonywania nieskomplikowanych obowiązków. Z pewnością ciągła rotacja to nie jest coś, co przyczynia się do sprawnego funkcjonowania biznesu. W takim przypadku warto skorzystać z pomocy agencji rekrutacyjnych.
Headhunter to świetnie rozwiązanie, jeśli pracodawca ma ściśle określone wymagania wobec kandydata. Ponadto im mniejsze prawdopodobieństwo, że nasza oferta spotka się z małym zainteresowaniem z powodu szczegółowych wymagań, tym wsparcie tego rodzaju fachowca będzie bardziej zalecane — uważa Katarzyna Kulik z serwisu experto24.pl.
Z kolei jeżeli poszukujemy osób do wykonania prostych czynności, które niekoniecznie są realizowane codziennie – takich jak np. sprzątanie czy segregacja dokumentów, a nie mamy czasu na samodzielne prowadzenie rekrutacji - to warto skorzystać z usług agencji pracy tymczasowej. Tego typu podmioty dysponują bogatymi bazami danych kandydatów, które mogą nam udostępnić.
4. Komputer w firmie notorycznie się zawiesza
Na firmowe komputery, wewnętrzny system informatyczny czy służbową pocztę elektroniczną nikt nie zwraca uwagi, dopóki… nie przestanie ona działać. A gdy już to się stanie, frustracja szefa i pracowników sięga zenitu. Problemy z funkcjonowaniem tego rodzaju narzędzi mogą nie tylko utrudnić pracę, ale także przyczynić się do dużych strat finansowych.
Dlatego lepiej profilaktycznie wcześniej zadbać o sprawność infrastruktury informatycznej w przedsiębiorstwie. Jeśli nie mamy potrzeby zatrudniać etatowego informatyka w firmie, warto skorzystać z usług firmy outsourcingowej z branży IT. Tego rodzaju podmiot może wspomóc naszą organizację m. in. w administracji firmowej sieci i serwerów, wsparcia użytkowników (helpdesk) czy pomóc odpowiednio zabezpieczyć nasze dane — uważają eksperci z Opcja.pl.
3. Klienci wielokrotnie skarżą się na jakość obsługi
Klienta zdobyć jest bardzo trudno, a stracić można go w zaledwie kilka sekund. Dlatego tak ważna jest sprawna obsługa konsumentów, którzy oczekują natychmiastowego rozwiązania swoich problemów. Jeżeli firma nie radzi sobie w tej dziedzinie, co potwierdzają np. liczne narzekania przekazywane przez klientów telefonicznie, za pośrednictwem maili czy wpisów na forach – to warto pomyśleć o powierzeniu obsługi podmiotowi zewnętrznemu, nim przedsiębiorstwo straci dobrą reputację.
Zewnętrzna obsługa klienta może okazać się pomocna nie tylko w podniesieniu jej poziomu, ale także może przyczynić się do oszczędności w firmie, przede wszystkim na powierzchni biurowej i zapleczu socjalnym — wskazuję eksperci ClientService.pl. Ponadto w ramach outsourcingu podmiot zewnętrzny może realizować obsługę w znacznie szerszym zakresie niż np. tradycyjna infolinia — uważa Konrad Rochalski, prezes zarządu Voice Contact Center i ArchiDoc. Dodatkowe formy to np. nie tylko przyjmowanie reklamacji, ale także aktywacja usług czy odsyłanie nadesłanego przez użytkowników sprzętu.
2. Słupki sprzedaży pikują w dół
Sprzedaż to jeden z najważniejszych elementów w funkcjonowaniu każdej firmy. Jak wiadomo, jeśli ona nie działa, to przedsiębiorstwo nie zarabia i jest na najprostszej drodze do bankructwa. Jednak utrzymanie sieci handlowców, którzy niekoniecznie osiągają zadowalające nas wyniki, jest bardzo kosztowne. Jeśli więc samodzielnie przedsiębiorca nie jest w stanie rozwiązać problemu z poprawą rezultatów sprzedaży, to również może skorzystać w tej sytuacji z outsourcingu.
Dzięki temu możemy znacznie zmniejszyć ryzyko niepowodzenia procesów sprzedażowych oraz ograniczyć koszty związane z utrzymywaniem własnej sieci handlowców. Aby jednak nie była to zmiana tylko kosmetyczna, eksperci serwisu howtosell.pl radzą, aby „poeksperymentować”. Czyli np. skorzystać z usług 3 firm outsourcingowych sprzedających ten sam produkt, następnie przetestować różne formy skryptów lub sposobów argumentacji i finalnie wybrać jeden podmiot, który osiągnął najlepszy rezultat.
1. Przedsiębiorca jest stałym gościem urzędów
Chociaż korzystanie przez firmy z usług księgowych jest coraz powszechniejsze, to jednak wciąż zdarzają się przedsiębiorcy, którzy chcą zaoszczędzić za wszelką cenę i samodzielnie decydują się prowadzić rachunkowość. Jednakże w wielu przypadkach efekty są odwrotne od zamierzonych.
Dlatego, że np. liczne pomyłki w zeznaniach podatkowych skutkują nie tylko stratą czasu z powodu konieczności składania kolejnych wizyt w urzędzie skarbowym, ale także narażeniem się na ryzyko kar finansowych. Oprócz tego fiskus może chcieć częściej kontrolować firmę, która notorycznie popełnia błędy. Lepiej więc, aby przedsiębiorca miał uporządkowaną firmową dokumentację, dzięki czemu może w spokoju skupić się na rozwoju własnego biznesu.
Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili i powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my.