W 1985 r. Steve Jobs w wieku 31 lat został wyrzucony z Apple. W rezultacie założył firmę Next i od zera musiał budować jej pozycję na rynku. Droga do sukcesu wiodła m. in. poprzez odpowiednie prowadzenie spotkań z pozostałymi członkami zespołu. Nagranie jednego z nich pokazuje, że motywowanie i inspirowanie pracowników to jedna z podstaw jego sukcesu.
Steve Jobs był człowiekiem pełnym pasji i entuzjazmu, ale jednocześnie apodyktycznym i niecierpliwym. Jego styl zarządzania budził zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje. Jednak osoby, które go uwielbiają, tak jak te, które za nim nie przepadają zgadzają się co do jednego – w krótkim czasie stworzył najdroższą firmę na świecie.
Przedsiębiorcy mogą na podstawie poniższego filmu wyciągnąć z postawy Steve’a Jobsa wiele interesujących dla siebie wniosków w kwestii prowadzenia efektywnych firmowych spotkań czy burz mózgów. Najważniejsze 4 z nich wyodrębnił Justin Bariso z serwisu Inc.com.
1. Pokaż swoją pasję
Steve Jobs był znany jako znakomity prezenter. Jego siłą było to, że naprawdę wierzył w to co mówi. Widać to w 3 minucie i 46 sekundzie powyższego filmu, kiedy twórca iPhone’a jest entuzjastyczny, pełen pasji, a jednocześnie naturalny. Ponadto skuteczność jego przemowy wspierają liczne powtórzenia, które stosuje. W efekcie wszystkie te elementy sprawiają, że jego przekonania zaczynają podzielać pozostali członkowie zespołu.
2. Skup się na tworzeniu wartości
Steve Jobs dzieli się po prostu ze współpracownikami swoją pasją, ponieważ uważa, że jest to najlepszy sposób zrealizowania jego pomysłów. Tak, aby stały się wartościowe dla innych. Jest to widoczne w 4 minucie i 50 sekundzie filmu, kiedy twórca Apple zwracając się do pozostałych członków zespołu mówi, że realizują projekt edukacyjny, gdyż mają pasję, a nie chcą tylko na nim zarobić. Jobs uważał, że najlepszym uczuciem dla przedsiębiorcy jest dostarczenie produktu lub usługi, dzięki któremu ludzie poczują, że ich życie stało się lepsze.
3. Określ właściwe priorytety
Steve Jobs w 7 minucie i 26 sekundzie filmu omawia z członkami swojego zespołu priorytety nowego produktu. Jednak współpracownicy zaczynają kwestionować potencjalną cenę komputera w kwocie 3 tys. dolarów.
W efekcie Jobs przekonująco tłumaczy im, jakie są najważniejsze cechy urządzenia, które zamierzają stworzyć i twardo broni swojego zdania. Powołuje się także na badania z których wynika, że klienci nie będą w stanie zapłacić więcej za ten produkt. Dzięki temu, że dobitnie i jasno przedstawił swoje racje, współpracownicy zaakceptowali cenę jako priorytet nr 1.
4. Umiej przerwać monotonną wypowiedź
Z pewnością pomocne w udowodnieniu właściwości swoich racji Jobsowi okazało się… przerwanie wypowiedzi jednego ze swoich współpracowników. W 9 minucie i 52 sekundzie filmu kobieta rozpoczyna długi monolog, w którym wyraża dużo wątpliwości co do powodzenia projektu. Na początku twórca Apple cierpliwie jej słucha, stara się zrozumieć, ale w końcu po minucie decyduje się jej przerwać. Jobs wiedział, kiedy należy zabrać komuś głos, aby zaoszczędzić dużo czasu i energii.