Minął właśnie Tydzień Turystyki Polskiej na EXPO 2015 w Mediolanie. Wśród osób przebranych za syrenki i stosów ulotek można było obejrzeć na specjalnych okularach film 3D dotyczący Wisły, a także odbyć wirtualną przejażdżkę po najdłuższej w Polsce trasie rowerowej. Liczącą blisko 2000 kilometrów trasę Green Velo można było zwiedzić zarówno na symulatorze, jak i w specjalnej kapsule 5D, która imitowała efekty wizualne, dźwiękowe, deszcz, a nawet podmuchy wiatru.
Sprzedaż usług turystycznych w Polsce miała w 2013 roku osiągnąć poziom 4,6 miliarda dolarów. W tym samym roku do Polski przyjechało ponad 14 milionów cudzoziemców. Choć w turystyce innowacje pojawiają się rzadziej, to ta duża i tradycyjna gałąź rynku jak każda inna potrzebuje w innowacyjnych rozwiązań. Niektóre polskie uczelnie, jak np. Uniwersytet Gdański, oferują nawet studia na kierunku „Innowacje w turystyce”.
Internet i aplikacje
Do niedawna innowacje w turystyce wiązały się głównie z wykorzystaniem internetu - rosła sprzedaż wycieczek w biurach turystycznych poprzez kanały online. W międzyczasie pojawił się jednak rynek mobile, a startupy starają się wykroić jak największy kawałek turystycznego tortu z rąk największych przedsiębiorstw.
Strona TripAdvisor twierdzi, że jest największą stroną poświęconą turystyce na świecie. Ponad 60 milionów użytkowników serwisu umieściło w nim ponad 170 milionów recenzji i opinii na temat hoteli, restauracji i innych atrakcji. W lutym minęło piętnaście lat od kiedy serwis wystartował.
Dopiero z czasem serwis postanowił skoncentrować się na opiniach samych użytkowników. Powstały aplikacje i podstrony, a w kwietniu program GreenLeaders, który promuje ekologiczne hotele i hostele otrzymał nagrodę za innowacje w konkursie Turystyka dla Przyszłości na konferencji Światowej Rady Podróży i Turystyki.
O Airbnb z kolei mówi się jak o zagrożeniu dla globalnej branży hotelarskiej. Firma z Kalifornii ma niedługo zostać wyceniona na 20 miliardów dolarów. Z BlaBlaCar, największego w Europie narzędzie do organizowania wspólnych przejazdów długodystansowych, korzysta ponad 10 milionów użytkowników. Każdego miesiąca we wspólnych podróżach biorą udział ponad 2 miliony osób.
Big Data
Jednym z narzędzi, które miałoby pomóc branży turystycznej jest Big Data. Analiza wielkiej ilości danych pochodzących z transakcji, transportu i akomodacji miałaby umożliwić powstanie nowych sposobów rywalizacji w przyciąganiu klientów. Spersonalizowany marketing to jedynie najprostszy przykład.
Korzystając z danych firmy mogą zrozumieć w jaki sposób zachowują się klienci i przygotować się do zmieniających trendów turystycznych, oferując nowe atrakcje i miejsca pobytu. Big Data może też zautomatyzować sam proces podróży, opierając się na przykład na informacjach z poprzednich lotów tymi samymi liniami.
Do Big Data postanowiła sięgnąć niedawno Kuba, która przygotowuje się na napływ turystów ze Stanów Zjednoczonych. Obecnie kraj odwiedza rocznie 2,8 miliona osób rocznie, ale niedługo ma ich być o 2 miliony więcej. Przynajmniej takiego wzrostu spodziewają się tamtejsze władze. Kubański rząd postanowił skorzystać z platformy SocialVane, która monitoruje hotele i ich popularność, a także dane z mediów społecznościowych i zbiera wszelkie wypowiedzi na temat Kuby. Dzięki narzędziom, państwo ma mieć lepszy wgląd w to, co dzieję się w regionie.
Turystyczne innowacje z Polski
W potęgowaniu turystycznych wrażeń pomagać chcą również Polacy, jak na przykład zespół odpowiedzialny za aplikację AudioTrip. Według podstawowych założeń, AudioTrip łączy geolokalizację z audioprzewodnikami. Ściągasz aplikację, wybierasz interesującą trasę z danego miasta, zakładasz słuchawki i idziesz na spacer wzdłuż wytyczonej na mapie drogi. Gdy zbliżysz się do jednego z miejsc zaznaczonego na trasie, przewodnik automatycznie zacznie ci o nim opowiadać. AudioTrip to również zdjęcia, filmy i interaktywne mapy. Wszystko działa offline.
Wśród osób, których nagrania pojawiły się w AudioTrip znaleźć można profesjonalnych przewodników, jak i artystów, którzy zarabiają właśnie na opowiadaniu historii – Jesteśmy dumni ze współpracy z zagranicznymi storytellerami, czyli osobami, które zarabiają na opowiadaniu historii. W Polsce taki zawód się nie wykształcił, ale w innych krajach dają nam niesamowity wgląd w lokalne historie – mówił Maciej Frankowicz, business developer w AudioTrip podczas rozmowy z INN Poland.
dr hab. Jadwiga Berbeka z Katedry Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (wywiad dla magazynu „Innowacyjny start”)
W masowej turystyce innowacje nie są tak powszechne, bo powiedzmy sobie szczerze, popyt generuje turysta, który nie ma zbyt wysokich wymagań. Wystarczy mu: leżak, basen, drink i plaża. W zasadzie jest mu wszystko jedno nad jakim morzem się znajduje. Natomiast te innowacje, które dotyczą profilowanych rodzajów turystyki są kierowane do bardziej wymagającego klienta. Wobec czego poszukuje się tu rozwiązań, które coraz bardziej odpowiadają ludziom, bowiem ułatwiają i uatrakcyjniają uprawianie turystyki. Czytaj więcej