
Jednym z takich liderów na rynku światowym i polskim Tetra Pak, zdobywca wielu nagród za swoje opakowania. Dwa razy z rzędu otrzymywała laury w prestiżowym konkursie WorldStar Packaging Award 2014 i 2015. W jego trakcie firma zaprezentowała swoje najnowsze dzieła: Tetra Brik Aseptic 1000 Edge z zamknięciem LightCapTM, opakowanie Tetra Top z odrywaną górną częścią wykonaną z tworzywa oraz Tetra Prisma Aseptic 1000, zbudowaną z bioplastiku uzyskanego z trzciny cukrowej.
Ekologiczność to z pewnością jeden z priorytetowych kierunków w jakich dziś podążają innowacje na rynku opakowań. A polscy przedsiębiorcy, jak się okazuje, potrafią do tego trendu się dostosować. Widać to zwłaszcza po konkursie COBRO oraz Paksar dla studentów - organizowanym przez Instytut Badawczy Opakowań, Polską Izbę Opakowań, Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi oraz zarząd Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Drugim istotnym trendem na rynku jest poszukiwanie sposobów na przedłużenie trwałości i polepszenie jakości opakowanego produktu. Na tym polu producenci żywności doceniają każdą nową technologię, która pozwala ich produktom żyć dłużej.
Tegoroczne innowacje polskich firm z tej branży można było obejrzeć na warszawskich Targach Packaging Innovations. Producenci opakowań zaprezentowali tam takie, które chronią żywność czy leki przed warunkami zewnętrznymi (wilgoć, temperatura, światło), które mogą zmienić właściwości produktu, ale także i takie, które potrafią ostrzegać o niebezpieczeństwie (np. skażeniu biologicznym).
Warto jednak podkreślić, że kierunek, w którym podążają specjaliści od opakowań i żywności, wymuszany jest po prostu przez zmiany cywilizacyjne. Ludzie oczekują, że opakowania będą poręczne, pozwolą na długie przetrzymywanie produktu, na wydzielanie z całości mniejszych porcji, bez szkody dla reszty, czy na łatwy recykling. Dla polskich firm to ogromna szansa.
Zapewne nie możemy jeszcze, chociażby ze względu na budżet, konkurować z wielkimi zagranicznymi firmami opakowaniowymi, ale myślę, że mamy wielki potencjał, by na rynku opakowaniowym nie tylko w kraju, ale i na świecie poważnie zaistnieć.