Dobry marketing na początku rozwoju startupu może czasami przesądzić o być lub nie być biznesu. Często wymaga on jest dużych nakładów pieniężnych. Co zrobić, jeśli na twoim koncie nie ma kokosów na reklamę? Na szczęście istnieje kilka sposobów.
1. Rozmawiaj z ludźmi
Najprostszym sposobem na reklamę swojego biznesu jest po prostu komuś o nim opowiedzieć. Niestety, często wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy i pomija ten krok lub nie przykłada się do niego wystarczająco. Odwiedzanie wydarzeń dla startupów, hackathonów, spotkań programistów może skończyć się zbudowaniem relacji, które pomogą w rozwijaniu i rozprzestrzenianiu biznesu lub usługi.
Nawet najmniej, z pozoru, istotne okazje mogą okazać się kluczowe. Podczas najkrótszej rozmowy można znaleźć największego klienta albo kogoś, kto dzięki znajomościom pomoże stanąć na nogi.
2. Pisz
Jeśli firma zajmuje się rynkową niszą, dobrym rozwiązaniem może być prowadzenie specjalistycznego bloga lub kanału wideo. Nie chodzi o to, by pisać tam o produkcie, ale o problemach rynku i pokazywać jak rozwiązać niektóre z nich. Można w ten sposób zapracować na łatkę eksperta w danej dziedzinie.
Z czasem posty mogą zostać cytowane, a filmy rozpowszechniane przez innych z tej samej branży. Twórca może również postarać się napisać gościnny post w jednym z poczytnych blogów lub portali. Można spróbować stworzyć również ciekawą infografikę. Internet uwielbia infografiki.
3. Postaraj się dotrzeć do odpowiednich osób
W ten sposób swój biznes wypromowała firma Growbots, która trafiła nawet do akceleratora 500 Startups. O Growbots ktoś musiał napisać – Postawiliśmy na Lincolna Murphy'ego, jednaego z najbardziej wpływowych blogerów zajmujących się tematyką SaaS – powiedział Pietruszyński podczas przemówienia na OpenReaktorze, które cytowaliśmy w INN Poland.
Masowo wysyłał tweety do wszystkich osób, które obserwował Murphy. Nie było to trudne, bo takich osób jest zaledwie... 26. – Kilka mi odpisało i zaczęliśmy gadać na Twitterze – opowiadał Pietruszyński. W ten sposób on sam i jego firma Growbots zaczęła pojawiać się na feedzie Murphy'ego. W końcu to Murphy napisał do Pietruszyńskiego maila.
4. Korzystaj z mediów społecznościowych
Codziennie z mediów społecznościowych korzystają miliony osób. Dobrze, by znalazło się tam również firmowe konto. W łatwy sposób można napędzić sobie dodatkowych odsłon. Jednak nie każdy medium społecznościowe jest takie samo i trzeba zdać sobie sprawę z tego jak z nich korzystać. Przede wszystkim ważne, by regularnie publikować, odpisywać na wiadomości i komentarze. Strona w social media nie może odstraszać brakiem postów.
Krótkie przypomnienie. Facebook jest idealnym narzędziem do kontaktów z klientami. Twitter nadaje się bardziej do kontaktów Businnes-to-Business. Instagram – mody, produkty oparte na designie, itd.
5. Weź udział w konkursie
Wszelkiego rodzaju konkursy dla startupów i firm to świetna punkt zaczepienia dla prasy, by napisać o uczestnikach. A jeśli firmie uda się wygrać, to ma szansę nie tylko na większy artykuł/wywiad, ale również większe zainteresowanie potencjalnych klientów i partnerów biznesowych. Nie mówiąc o nagrodach: od pieniężnych po udział w programie akceleracyjnym.