Polska modą stoi, a moda na modę na dobre zagościła na rodzimym rynku

Fot. Zrzut/showroom.pl
Setki blogów o modzie, modowe startupy, aplikacje na urządzenia mobilne, modowe innowacje, nowoczesne technologie materiałowe na rzecz mody, nowe kierunki studiów, nowe platformy modowe, nowe marki. Moda po kulinariach to chyba najpopularniejszy temat w polskim internecie i najchętniej rozwijana przez Polaków branża, w której zresztą osiągają oni swoje sukcesy. Moda to oczywiście pojęcie bardzo szerokie i może być rozumiana jako trend, styl, synonim smaku albo też ściśle dotyczyć ubioru, wyglądu, sektora odzieżowego. My postanowiliśmy skupić się na tym drugim właśnie pokazując jak kreatywnie Polacy potrafią działać w tym obszarze i wykorzystać go w celach biznesowych.

Blogi – kreatorzy stylu
To, że na modzie można zarobić, wiadomo nie od dziś. Od jakiegoś czasu jednak można zarobić także na mówieniu o modzie, i to całkiem nieźle, tworząc modowy blog. Z informacji, które udało się zdobyć blogerom „Polacy Rodacy”, stawki za post mogą się wahać od 2 do 16 tys. zł, w zależności od medium, a reszta zależy tylko od obrotności autora bloga. Do tego są jeszcze zyski z reklam, lokowania produktu, fanty i duże pieniądze z większych kampanii reklamowych robionych dla konkretnych firm. Jednym słowem od kilku do kilkunastu tysięcy zł miesięcznie można w Polsce zarobić jeśli się jest top szafiarką i prowadzi bloga w stylu: Maffashion, MakeLifeEasier, CharlizeMystery, MadameJulietta, MacademianGirl czy EgoMorphosis, etc.
Można też starać się zrobić blog modowy o modowych blogach jak: http://blogi-modowe-miasta.blogspot.com/, gdzie znajdują się informacje o polskim rynku blogowym w sektorze mody z podziałem na miasta czy też Polskie Szafy http://polskie-szafy.blogspot.com/, gdzie zebrano większość stron założonych przez polskie szafiarki.

App – ale co ja mam na siebie włożyć
Modę można też wykorzystać w sektorze aplikacji na urządzenia mobilne. Tak jak to zrobił Michał Gąsior. Miał dosyć porannych pytań swojej dziewczyny: „Kochanie, co mam dziś na siebie włożyć? To? Czy to?”. Tym bardziej, że zwykle wyrywały one Gąsiora z objęć Morfeusza. Dlatego postanowił stworzyć aplikację, która rozwiązałaby problem jego dziewczyny i wszystkich innych dziewczyn jej podobnych, a ich chłopakom pozwoliła dłużej pospać. Tak powstała Qute. mobilna aplikacja społecznościowa, ułatwiająca wybieranie stylizacji. Użytkownik, który wrzuca z jej pomocą pytanie: „w co się ubrać?”, „co kupić” do sieci, błyskawicznie otrzymuje podpowiedzi od użytkowników i trendsetterów z całego świata, którzy głosują na wskazane przez użytkownika opcje. Stworzoną przez Polaka aplikację można pobrać na urządzenia z Androidem lub systemem iOS.
Start-up – kupuj od projektantów
Tych też jest coraz więcej i coraz bardziej pomysłowe. Jednym z najgłośniejszych start up'ów modowych jest niewątpliwie Showroom, któremu udało się w konkursie SevenVentures Pitch Day – na najbardziej innowacyjny start–up wygrać bagatela 1 mln euro. Showroom to stworzona przez Michała Judę i Jaśka Stasza platforma skupiająca starannie wyselekcjonowane niezależne marki i projektantów mody. Dziś znana nie tylko w Polsce, ale i za granicą, np. na rynku niemieckim.
Drugą, nie mniej znaną już chyba dziś, a opartą o podobne założenia platformą o polskich korzeniach jest Mustache.pl. Projektanci po zarejestrowaniu, mogą tu dodawać swoje produkty i je sprzedawać. Mustache gwarantuje im bezpieczne narzędzie do płatności, automatyczne zamawianie kuriera, aplikację i stronę na urządzenia mobilne oraz... dużo klientów.
Start-up – personalizuj, wyróżnij się
Innym ciekawym trendem wśród start-upów modowych jest ten wyznaczany przez Demish oraz FunInDesign- serwisy pozwalające personalizować produkty, tak by jak najlepiej były one dopasowane do potrzeb klientów. Współpracując z szeregiem zdolnych projektantów, Demish w swoim kreatorze udostępnia szablony ich ubrań i akcesoriów, które następnie klienci mogą dopasować według własnego gustu, zmieniając ich kolory, tekstury, rodzaje materiału. etc. i wszelkie możliwe wykończenia, która marka zakłada w ramach danego projektu.
FunInDesign z kolei klienci poprzez stworzoną aplikację mogą sami zaprojektować swoje buty. Można wybierać spośród 15 mln wzorów i najlepszych jakościowo materiałów. A gdy projekt będzie gotowy klient może liczyć na jego ręczne wykonanie przez polskiego rzemieślnika-obuwnika. Dzięki FunInDesign można stać się projektantem i wyróżnić z tłumu samodzielnie wykreowanym designem.

Start-up – zakupy wprost od magazynu modowego
Fashionote – czyli aplikacja, która łączy magazyny modowe ze sklepami internetowymi. Oczywiście na jej pomysł również wpadli Polacy. Powstała właściwie z irytacji. Irytację zrodziła w twórcach apki niemożność znalezienia w sklepach ubrań pokazywanych przez magazyny modowe. W efekcie stworzyli oni narzędzie do skanowania obrazu i rozpoznawania go. Bez kodów QR, bez markerów, obrazy są rozpoznawane przez aplikację, która następnie kieruje klienta do sklepu, gdzie można kupić dane ubranie. Fashionote jest dostępna od kwietnia w AppStore i Google Play.
Modowe WWW
Czyli strony takie jak ShuShu, które w jednym miejscu starają się zmieścić zarówno adresy najlepszych modowych sklepów, jak i strony poświęcone trendom na rynku mody. Mają inspirować i ułatwiać kolekcjonowanie najlepszych modowych stylizacji dzięki tzw. wishlistom . Ułatwiają dokonywwanie wyborów, rankingami topowych ubrań i produktów, a także pozwalają na interaktywne inspirowanie innych własnymi koncepcjami i spojrzeniem na modę.
Nowe marki odzieżowe
Te także rosną na polskim rynku jak grzyby po deszczu, tak że pomału robi się tu już ciasno. Niemniej niektórym udaje się wybić i to w ekspresowym tempie, dzięki odpowiednim dopasowaniu się do aktualnych potrzeb współczesnej klienteli.


Tak było np. z marką RISK. Marką stworzoną w 2011r. przez Antoninę Samecką i Klarę Kowtun. Dziewczyny zdradzają, że sukces zawdzięczają nie byciu trendy, lecz nietypowej koncepcji rozwiązania problemu pt.: "jak wyglądać szykownie, a jednocześnie czuć się totalnie swobodnie”. Pomysłodawczynie RISK rozwiązały tę kwestię łącząc szykowne kroje z wygodą szarej bluzy z kapturem.
SHE/S A RIOT – to stworzona kilka lat temu przez projektantkę Ewelinę Kustrę, a uchodząca dziś za jedną z najbardziej rozpoznawalnych, niezależna polska marka mody streetowej. Największą popularność przyniosły jej koszulki z zabawnymi nadrukami, np. "I slept with Anja", który nosiła nawet Anja Rubik.

Moda od strony technologii
Dobrym przykładem może tu być KNK-KANAKA - polska firma, która świadczy usługi zakresie obróbek prania, barwienia, usług dodatkowych , wykończeniowych wyrobów gotowych z tkanin spieralnych bawełny, lnu, denimu i TENCEL®. Czyli centrum pralnicze i badawczo-rozwojowe w jednym, a wszystko w sektorze materiałowo-modowym właśnie. KNK-KANAKA to przykład biznesu, który wychodzi ponad schemat sprzedaży, marketingu, projektowania, rozszerzając swoją działalność także o aspekt naukowy. W firmie projektanci odzieży mogą tworzyć prototypy, projekty na nadchodzące sezony, a następnie wykonać kolekcje i produkcje. Jednym słowem kompleksowa pomoc dla twórców ubrań czy tkanin.

Moda - wciąż nienasycona
Przedstawione powyżej pomysły biznesowego działania w sektorze odzieżowym w oparciu o nowe technologie, z innowacyjnością w tle, to tylko próba pokazania jak rynek mody w Polsce kreatywnie się rozwija i jak ciekawie nasi rodacy potrafią na tym rynku funkcjonować. Większość przedstawionych powyżej przykładów wychodzi zdecydowanie poza działania krajowe. Blogi, strony, platformy i aplikacje najczęściej są już dwujęzyczne (polski, angielski).

Polskie marki odzieżowe szukają klientów także zagranicą. A jak wskazują dane Ministerstwa Gospodarki: „Wyroby polskie dobrze postrzegane są przez partnerów handlowych ze względu na ich jakość i stosowane najnowsze technologie”. Krajowy przemysł tekstylno-odzieżowy zajmuje w UE: 8. miejsce w obrotach, 6. miejsce w nakładach inwestycyjnych, 3. miejsce w zatrudnieniu i 2. miejsce w liczbie firm, w swojej strukturze skupiając niemal wyłącznie podmioty prywatne, w większości małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw.

Jak się okazuje naszą specjalnością odzieżową jest bielizna, wyroby pończosznicze, odzież sportowa i odzież do ochrony życia i zdrowia w zagrożonym środowisku.

Wyraźnie zauważalny jest też trend do unowocześnienia produkcji i dostosowania jej do nowych potrzeb rynku. Polski sektor tekstylno- odzieżowy stawia na nowoczesne wzornictwo oraz wykorzystanie innowacyjnych technologii oferowanych przez przemysł mody, działający z wykorzystaniem klastrów i platform technologicznych.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Na jednym ze szkoleń uczestnicy robią ćwiczenie. Mają przygotować prostą anegdotę. Na dowolny temat. Może to być własna historia. Może być zasłyszana. Jedna z uczestniczek bardzo precyzyjnie i dobrze opowiada historię „o bezstresowym wychowaniu”. Być może ją znasz.

Igor IluninIgor Ilunin

Komunikacja machine-to-machine jest jednym z kluczowych składników przyszłości transportu globalnego.

Łukasz MurawskiŁukasz Murawski

Jeśli piszesz (lub zamierzasz pisać) książki, to raport z badań stanu czytelnictwa w Polsce za rok 2017 powinien Cię dodatkowo motywować.