Jeżeli kogoś bardziej ekscytuje praca niż rodzina, przyjaciele czy własne hobby, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że jest pracoholikiem. Lekarze ostrzegają, że jest to bardzo poważne uzależnienie, które może skutkować zapadnięciem na wiele ciężkich chorób, łącznie z samobójstwem. Oto 10 pytań, na których udzielenie odpowiedzi pozwoli nam się przekonać, czy jesteśmy zagrożeni tym nałogiem.
Pracoholizm może prowadzić do zachorowania na takie choroby, jak udar mózgu czy zawał serca. Jest również przyczyną bezsenności oraz pogorszenia relacji z rodziną czy przyjaciółmi. W efekcie może skutkować nawet samobójstwem. Jak temu zapobiec?
Michele Schalin, koordynator w organizacji Workaholics Anonymous wskazuje, że aby dowiedzieć się, czy ktoś jest pracoholikiem, wystarczy odpowiedzieć na kilkanaście pytań. Udzielenie trzech pozytywnych odpowiedzi uważane jest za sygnał alarmowy, że możemy mieć problem z tego typu uzależnieniem. Powyżej trzech - należy już się poważnie zastanowić nad sobą. A jeśli na wszystkie 10 odpowiadamy twierdząco, czas pójść do specjalisty.
1. Czy jesteś bardziej podekscytowany przebywając w pracy niż z rodziną lub robiąc cokolwiek innego?
2. Czy pracujesz w domu, w trakcie weekendów lub wakacji?
3. Czy pracujesz więcej niż 40 godzin tygodniowo?
4. Czy twoja rodzina lub znajomi zrezygnowali z punktualnego czekania na ciebie?
5. Czy niecierpliwisz się przybywając w towarzystwie osób, które mają inne priorytety niż praca?
6. Czy pracujesz w trakcie posiłków?
7. Czy myślisz o pracy w trakcie jazdy lub zasypiania?
8. Czy uważasz, że większa ilość pieniędzy rozwiąże problemy w twoim życiu?
9. Czy denerwuje cię, gdy inni pytają, kiedy zamiast pracować, zrobisz coś innego?
10. Czy boisz się, że jeżeli nie będziesz ciężko pracował, to stracisz pracę lub poniesiesz porażkę?
Jeśli na więcej niż 3 pytania odpowiedzieliśmy „tak”, to warto przemyśleć nasze podejście do pracy. Zwłaszcza, że paradoksalnie pracoholicy, pomimo, iż poświęcają swoje relacje osobiste oraz zdrowie dla kariery zawodowej, nie są lepszymi pracownikami – wskazuje Ray Williams, autor książki pt. „Breaking Bad Habits”.
Jego zdaniem tego typu osoby mają problemy z umiejętnością współpracy w zespole oraz boją się podzielić swoimi obowiązkami z innymi. W efekcie biorą na swoje barki za dużo zadań, z których później trudno im się wywiązać.