I bynajmniej nie chodzi o słynny Monopol czy inne ekonomiczne zabawy w przedsiębiorczość. Gry biznesowe, również planszowe, to często profesjonalne narzędzia szkoleniowe. Firmy mogą je wykorzystać do integracji zespołu, pobudzania kreatywności, poszukiwania innowacji, nauki sprzedaży i komunikacji z klientami, a także sprawdzenia jak pracownicy radzą sobie w nowych środowiskach, pracy pod presją czasu czy kto w zespole nosi cechy przywództwa.
Pudełkowe gry biznesowe tworzone są przez zespoły ekspertów ds. szkoleń, trenerów, coachów oraz pasjonatów gier i kreatorów strategii. Są gry gotowe, wystandaryzowane, ogólnie dostępne, ale są też i takie, które klient może sobie zamówić, a wówczas zostaną one stworzone specjalnie pod jego potrzeby. W MindLab Games, która właśnie oferuje takie usługi dostosowywania gier do potrzeb klientów, te tworzone na zamówienie są tańsze od gotowych.
Nad tworzeniem gry i merytoryką szkoleń z grami czuwa zespół trenerów. Przy tworzeniu gier wystandaryzowanych proces jest podobny, choć muszą być zastosowane pewne uogólnienia i rozszerzenia, aby gra była przydatna dla jak największego grona klientów. Każda z gier jest testowana, poddawana ocenie i udoskonalana w wielu kolejnych próbach.
Dopiero wówczas trafia do sprzedaży. Wśród gier biznesowych można znaleźć gry outdoorowe, szkoleniowe (sprzedażowe, negocjacyjne, coachingowe, kooperacyjne), gry i ćwiczenia assessmentowe, i wiele innych. Warto z nich skorzystać, bo dzięki nim i pracownicy, i pracodawcy mogą uzyskać wiele cennych informacji o swoim zespole, a także wypracować korzystne dla firmy rozwiązania. Poniżej prezentujemy kilka z nich, służących różnym procesom szkoleniowym.
Tworzenie innowacji
Business Model Poker – gra stworzona przez Tomasza Rudolfa, szkoleniowca i współzałożyciela firmy „Innovatika”.
Powstała w wyniku obserwacji menedżerów różnych firm borykających się z niemożnością wyjścia poza pewien schemat myślenia i oczywiste dyskutowane od lat pomysły. Ponieważ obserwacje wykazały, że najlepsze, nieszablonowe koncepcje rodziły się najczęściej dopiero wtedy, gdy menedżerowie analizowali posunięcia strategiczne firm działających na zupełnie innych rynkach. Dzięki temu, zaczynali podważać status quo swojej branży. „Innovatika” postanowiła stworzyć katalog inspiracji, dzięki którym biznesy będą mogły rozwijać skrzydła.
Na BMP 110 kart – zawierających inspiracje, podpowiadających kierunki działań, zadających kluczowe dla uzyskania rozwiązania pytania jak zwiększyć przychody, budować lojalność klientów i zostawiać w tyle konkurencję. Na kartach grający znajdą przykłady firm oraz działań jakie one podjęły, aby zarabiać więcej i jakie zmusiły je do nowego spojrzenia na dotychczasowy model biznesowy.
Jak sugeruje twórca BMP, karty mogą okazać się przydatne, gdy „poszukujesz pomysłów np. na: nowe źródła przychodów, ograniczenie kosztów, lepsze wykorzystanie zasobów, dotarcie do szerszego grona klientów, usprawnienie modelu biznesowego. Znajdą zastosowanie podczas warsztatów strategicznych, burzy mózgów zwłaszcza dot. rozwoju nowych produktów i zwiększania sprzedaży), sesji coachingowych, a także w pracy indywidualnej (np. nad rozwojem startupu).
Karty dostępne są zarówno w języku polskim jak i angielskim. Stanowią doskonałe narzędzie do pracy z kanwą modelu biznesowego Alexa Osterwaldera, wykorzystywaną przez korporacje i startupy na całym świecie. W zależności od pakietu minimalna liczba graczy to 3 osoby a maksymalna 25.
Paweł Bochniarz, Marketing, Communications & Business Development Director PwC skomentował narzędzie Innovatiki następującymi słowami:
„Karty Business Model Poker pomagają nam wyjść poza tradycyjne schematy myślowe, inspirując ciekawymi przykładami z innych sektorów”.
Cena za najniższy pakiet ok. 200 zł plus VAT.
Rozwój zawodowy
Kariera - gra planszowa stworzona przez firmę MindLab Games specjalizującą się w tworzeniu różnego rodzaju narzędzi dla biznesu. Jej odbiorcami będą raczej nie tyle firmy, co studenci ostatnich lat studiów, osoby stojące przed wyborem kierunku zawodowego a także potencjalni franczyzobiorcy.
Gra jak sama jej nazwa wskazuje, pomaga uzyskać odpowiedzi na pytanie o to, jaką ścieżkę rozwoju wybrać. W prosty sposób przybliża ona specyfikę rozwoju i kariery na ścieżce naukowej, korporacyjnej czy we własnym biznesie, ukazując zalety i ograniczenia każdej z nich.
Rywalizując ze sobą, uczestnicy będą decydowali na co poświęcić swój czas. Mają do wyboru zwiększanie swojej przedsiębiorczości, rozwój naukowy oraz nabieranie doświadczenia zawodowego.
„Niektórzy z graczy być może zostaną dyrektorami korporacji bądź rektorami znanych uczelni, inni będą prowadzić własny biznes i pozyskiwać klientów – mówią twórcy gry. – Na ich sukces wpływać będą zmieniające się warunki otoczenia, „znajomości” symbolizowane przez punkty społeczne oraz - jak to w życiu bywa - odrobina szczęścia”.
Gra przeznaczona jest dla grupy od 7 do 10 graczy. Rozegranie jej zajmuje około 2 godzin czasu plus czas na omówienie wyników. Podobnie jak poprzednia, ta również występuje w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej.
Z licencją gra kosztuje od 4500 do 7000 zł.
Przełomowy moment w coachingu
The Coaching Game – gra karciana autorstwa The Points of You. Składa się na nią 65 kart coachingowych zilustrowanych za pomocą specjalnie dobranych zdjęć wykonanych przez autorów z całego świata.
Każda karta opatrzona jest hasłem korespondującym ze zdjęciem i odpowiednim rozdziałem w podręczniku dla coacha, gdzie znajdują się inspiracje w postaci cytatów i krótkich historii nawiązujących do danej karty. Coach otrzymuje również do dyspozycji scenariusze gry, według których może z klientem opracowywać różne tematy.
The Coaching Game to elastyczne narzędzie, które można stosować dowolnie w zależności od celów wybranych przez coacha lub etapu procesu coachingowego, w którym ma zostać wykorzystane. Wynik zaś jest za każdym razem inny, bo kreowany przez samego klienta. Pomaga klientom rozwijać sztukę dostrzegania różnorodnych i czasem nieoczywistych perspektyw. Uczy dostrzegasz wartość pracy za pomocą metafory. Ułatwia przełamywania lodów, wspomaga integrację w grupie, wspiera proces dokonywania przełomów w sposobie myślenia klienta.
Jak twierdzą jej twórcy może być nawet wykorzystana przez rodziców poszukujących sposobu rozpoczęcia trudnych rozmów z dorastającymi dziećmi.Gra w języku angielskim, ale dołączony jest do niej podręcznik w języku polskim w pliku pdf oraz zestaw naklejek z polskimi tłumaczeniami wszystkich słów z kart oraz 8 plansz procesów po polsku.
Cena: 650 zł plus VAT
Zespół kierowniczy – kontrola sprawności
Misja XYZ to złożone zadanie zespołowe przeznaczone dla 6-osobowych grup, którego autorami są Steve Hutchinson i Helen Lawrence, właściciele Hutchinson Training & Development.
Gra dotyka tematu kontroli działań wykonywanych przez zespół. W szczególności skupia się na kwestii monitoringu zadań: tworzeniu i kontroli procesu, dawaniu jasnych instrukcji (poleceń), proszeniu i podsumowywaniu dostępnych informacji oraz planowaniu kolejnych kroków.
Jest dobrym narzędziem sprawdzającym się przy analizie funkcjonowania kierowników niższego szczebla. Pozwala uczestnikom rozwinąć umiejętności komunikacji i logicznego myślenia.
Wymaga aktywnego zaangażowania wszystkich uczestników, ponieważ każdy posiada informację niezbędną do wykonania zadania. Jej rozegranie zajmuje zespołom od 30 minut do 1 godziny. W pakiecie znajdują się 2 zestawy kart (po 32 karty zadania/informacji), 2 zestawy żetonów (po 32 kolorowe żetony: 4 czerwone, 10 niebieskich i 18 zielonych) oraz podręcznik dla prowadzącego. Cena: 580 zł plus VAT
Wspomaganie Assessment Center
Team Balance firmy RSVP to dynamiczne i praktyczne ćwiczenie, które pozwala przyjrzeć się wielu wyzwaniom w pracy zespołu, zbudowanego do uzyskiwania wysokiej jakości wyników przy dużej presji czasu.
TB w szczególności nadaje się, gdy chcemy zintegrować nowych członków zespołu, wdrożyć system optymalizujący proces w oparciu o naukę przez doświadczenie, określić i przećwiczyć oczekiwane typy zachowań przywódczych, zbadać możliwości zespołu do wspólnego rozwiązywania złożonych problemów i zwiększenia efektywności pracy, przećwiczyć ustanawianie i osiąganie standardów pracy nastawionych na wyniki, przedstawić zasady dobrego zarządzania projektowego, doświadczyć, w jaki sposób ryzyko, współzawodnictwo, indywidualne cele i zachowania wpływają na pracę teamu.
Podczas gry uczestnicy mają okazję pobudzić swoją aktywność, zaangażować się i zmienić otoczenie, ponieważ wykonanie ćwiczenia zmusza ich do wstania z krzeseł, stanięcia wokół planszy i chwycenia za sznurki.
Jest to również idealne zadanie do wykorzystania podczas Assessment Center, podczas którego zależy nam zaobserwowaniu szerokiej gamy zachowań i umiejętności miękkich, będących dopełnieniem informacji zebranych w trakcie bardziej formalnych sytuacji.
Celem graczy jest tu przeprowadzenie kulki lub zestawu kulek przez labirynt. Plansza z labiryntem trzymana jest przez uczestników w powietrzu za pomocą sznurków, a kulki przesuwają się zgodnie z kierunkiem, w którym gracze pochylają planszę. Po obu stronach planszy znajdują się labirynty – prostszy i trudniejszy - z różnymi punktami startu i końca. Można także użyć dołączonych do zestawu naklejek, aby urozmaicić stopień trudności zadań.
Minimalna liczba graczy to 4 osoby, a maksymalna 16. Czas rozgrywki przewidziano na 1-1,5 godziny.
Cena: 2520 zł plus VAT