Grupa PKP CARGO
Powstała w 2001 roku. Oferuje klientom zintegrowane usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy (największa flota taboru w Polsce), samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe dla kilku tysięcy klientów na terenie Polski, Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii, Węgier i Litwy.
W marcu 2015 roku spółka podpisała umowę o strategicznej współpracy z HZ Cargo, chorwackim przewoźnikiem kolejowym, a w maju przejęła 80 proc. udziałów w Advanced World Transport, drugim co do wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach.
W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, odpowiedzialna m.in. za przewozy intermodalne (Cargosped), krajową i międzynarodowa spedycję kolejową (PS Trade Trans) oraz serwis i utrzymanie taboru (PKP CARGOTABOR).
W 2014 roku Grupa PKP CARGO osiągnęła 4,3 mld zł przychodów, przewożąc 111 mln ton ładunków.
30 października 2013 roku PKP CARGO zadebiutowało na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedała niemal 50 proc. akcji PKP CARGO, wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem pozostaje PKP S.A.
Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn.
PKP CARGO posiada ponad dwa tysiące lokomotyw, ponad 60 tysięcy wagonów towarowych, 20 tys. km torów i pięć tys. maszynistów, a w codzienną pracę angażujemy kilkanaście tysięcy osób.
NCBR
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju jest agencją wykonawczą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wspiera tworzenie nowoczesnych rozwiązań i technologii poprzez finansowanie projektów badawczo - rozwojowych, ukierunkowanych na zacieśnienie współpracy sektora nauki i gospodarki. Wśród programów NCBR znajduje się m.in. nowatorski program BRIdge, który oferuje publiczno-prywatne wsparcie komercjalizacji wyników prac B+R z udziałem funduszy typu venture capital.
PKP Cargo nie obawia się sytuacji, że innowacje, jakie u siebie wprowadzi boleśnie mogą się zderzyć np. ze stanem obecnej infrastruktury kolejowej w Polsce?
Napisz do autorki: izabela.marczak@innpoland.pl