
Reklama.
Nowe technologie stworzone w Rzeszowie znajdą zastosowanie przede wszystkim w lutowaniu aparatury hydraulicznej instalowanej w lotnictwie. Zostaną nią objęte takie elementy, jak przewody paliwowe, olejowe oraz powietrzne, które są używane w różnego rodzajach silnikach lotniczych. Do lutowania powyższych elementów posłużą wysoko wytrzymałe nity stworzone na bazie srebra oraz złota.
Jest to szczególnie ważne, ponieważ awaria przewodów rurowych w trakcie lotu zagraża bezpieczeństwu zarówno silnika, jak i samolotu. W rezultacie dzięki stworzeniu innowacyjnych technologii lutowania przewodów pasażerowie będą mogli czuć się znacznie spokojniej w czasie odbywania podróży w powietrzu.
W ramach realizowanych prac zwiększono również jakość stosowanych w aparaturze hydraulicznej przewodów poprzez zastosowanie lepszych niż dotychczas uzywane w tego typu instalacjach właściwości mechanicznych i wytrzymałościowych. Jest to bardzo ważne, ponieważ przewody rurowe w lotnictwie pracują w bardzo wysokich temperaturach – od 150 do ponad 200 stopni Celsjusza. Ponadto przewodzą płyny palne o bardzo dużym ciśnieniu – od 50 do 80 atmosfer.
Realizację projektu przez zakłady w Rzeszowie wsparło NCBiR kwotą ponad 2,8 mln zł w ramach Programu Inicjatywa Technologiczna.
WSK PZL Rzeszów to zakłady lotnicze powstałe w 1937 roku. Zajmują się produkcją komponentów lotniczych oraz jednostek napędowych. Oprócz tego spółka prowadzi działalność usługową, remontowo-serwisową i projektowo-badawczą w obszarach takich, jak m. in. lotniczy, przekładniowy, odlewów precyzyjnych, narzędziowy i utrzymania ruchu. Firma zajmowała się m. in. projektem budowy silników F100 do samolotów F16 dla armii Stanów Zjednoczonych.
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl