Tesco wycofa się z Polski po niemal 20 latach? Spółka rozważa rezygnację z działalności w tej części Europy

Tesco wycofa się z Polski po niemal 20 latach? Spółka rozważa rezygnację z działalności w Europie Środkowo-Wschodniej.
Tesco wycofa się z Polski po niemal 20 latach? Spółka rozważa rezygnację z działalności w Europie Środkowo-Wschodniej. Fot. Jakub Orzechowski / Agencja Gazeta
W poniedziałek Tesco wycofało się z Korei Południowej sprzedając sieć swoich sklepów w tym kraju. Z kolei z doniesień Bloomberga wynika, że brytyjska sieć planuje również pozbyć się swoich placówek w Europie Wschodniej i Środkowej. W takim przypadku marka przestałaby działać również w Polsce, gdzie jest obecna od 1996 r. Nad Wisłą posiada ponad 450 super - i hipermarketów, a także zatrudnia około 30 tys. osób.


Jak donosi agencja, celem redukcji działalności na tak wielu rynkach jest obniżenie zadłużenia spółki. Z informacji Bloomberga, który powołuje się na relacje trzech osób „zaznajomionych ze sprawą” wynika, że ostateczna decyzja jeszcze nie została podjęta. Aktualnie Tesco sprzedaż swojej sieci sklepów w Europie Środkowo-Wschodniej ma omawiać z doradcami.

Obecnie Tesco według Sanford C. Bernstein jest wyceniane na 1,9 mld funtów (2,9 mld dolarów). W skład sieci wchodzi 1110 sklepów, które uzyskują 6,45 mld funtów przychodów. Z kolei sprzedaż placówek w Korei Południowej przyniosła spółce 4,23 mld funtów zysku, ale to zaledwie 1/5 zadłużenia detalicznego firmy.

Nic więc dziwnego, że Tesco rozważa również sprzedaż swojego biznesu w Tajlandii. Sieć posiada w tym kraju ponad 1,7 tys. sklepów, na których sprzedaży może zarobić 4 mld funtów. Z kolei zdaniem analityków na pozbyciu się placówek w państwach Europy Środkowo-Wschodniej spółka zarobi mniej niż na transakcjach w Azji. Dlatego, że sprzedaż towarów w tym regionie spada w brytyjskiej firmie systematycznie od 3 lat.


Tesco w Europie Środkowo-Wschodniej jest obecne od 20 lat. Swoją działalność rozpoczęło na Węgrzech, gdzie stało się trzecim największym pracodawcą w kraju. Rok później sieć weszła do Polski – aktualnie jej największym rynku w tym regionie Starego Kontynentu. Następnie brytyjska firma otworzyła swoje sklepy również w Czechach, Turcji oraz na Słowacji.

Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl

Źródło: Bloomberg
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili