Jak e-commerce zmienia biznes? Jaki ma potencjał wzrostu w Polsce?

Od lewej: Marcin Piasecki - Rzeczpospolita, Andrzej Halicki - minister administracji i cyfryzacji, Janusz Wojtas, Poczta Polska SA, Dariusz Marcjasz, Krajowa Izba Rozliczeniowa, Sylwia Bilska, PayU, Conor Jones, McKinsey & Company
Od lewej: Marcin Piasecki - Rzeczpospolita, Andrzej Halicki - minister administracji i cyfryzacji, Janusz Wojtas, Poczta Polska SA, Dariusz Marcjasz, Krajowa Izba Rozliczeniowa, Sylwia Bilska, PayU, Conor Jones, McKinsey & Company INNPoland
W jakim tempie i w jakich kierunkach będzie rozwijać się e-commerce? Na jakie bariery napotyka w Polsce i z jakimi trudnościami muszą mierzyć się menedżerowie, którzy przenoszą swoją sprzedaż do zdigitalizowanego świata? To pytania, z którymi mierzyli się uczestnicy panelu „Rewolucja cyfrowa w gospodarce. Jak e-commerce zmienia biznes?” zorganizowanego przez dziennik „Rzeczpospolita” podczas XXV Forum Ekonomicznego w Krynicy.



Uczestnikami panelu moderowanego przez Marcina Piaseckiego, redaktora „Rzeczpospolitej” byli Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, Sylwia Bilska, prezes PayU, Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej SA, Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe, Conor Jones, partner w McKinsey & Company oraz Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu w Krajowej Izbie Rozliczeniowej.


Otwierający dyskusję panelową minister Halicki wskazał, że Polska obecnie jest na etapie przechodzenia rzeczywistych zmian, prowadzących nie tylko do upowszechnienia e-commerce, ale ogólnie, zwiększenia cyfryzacji Polski. Co za tym idzie, przełamujemy szereg barier takich jak ograniczenia związane z infrastrukturą oraz dostępem do sieci w mniejszych miastach. Dostęp ten jest istotny nie tylko z perspektywy konsumentów, ale także sprzedawców. W tym zakresie jednak, zdaniem ministra Halickiego, nie pozostajemy w tyle za innymi rozwiniętymi krajami, gdyż ponad 90% polskich firm ma dostęp do sieci.


Polska jest obecnie w bardzo interesującym miejscu, biorąc pod uwagę, jak rynek e-commerce się rozwinął

Conor Jones
partner w McKinsey & Company


Zdaniem Conora Jonesa z McKinsey, choć dostęp do sieci jest wśród firm działających na terenie Polski powszechny, nie oznacza to, że w pełni wykorzystują one potencjał oferowany przez e-commerce. „Choć sprzedaż detaliczna w Internecie jako procent całości bardzo szybko rośnie, wciąż jest poniżej średniej w Europie Zachodniej,” powiedział Jones, dodając jednocześnie, że przewiduje, iż do 2020 e-commerce jako procent całości sprzedaży detalicznej w Polsce wzrośnie z 6% do 10%.

Bartosz Ciołkowski z MasterCard Europe również wskazał na to, że w dziedzinie e-commerce ma potencjał rozwojowy, który jest o wiele większy niż ten obecnie wykorzystywany „Udział e-commerce [w ogólnej sprzedaży] w Polsce jest obecnie dwu lub trzykrotnie mniejszy niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, już nie wspominając tutaj Stanów Zjednoczonych. Wydaje się zatem, że ten potencjał do wzrostu w Polsce jest cały czas bardzo duzy,” stwierdził Ciołkowski.


I choć sam rynek e-commerce jest w Polsce zjawiskiem stosunkowo nowym, jego beneficjentami stają się nie tylko startupy i firmy oparte o platformy e-sprzedaży, ale również firmy obecne na rynku od wielu dekad. Przykładem takim jest Poczta Polska SA. „Cieszę się, ze ktoś ‘wymyślił’ e-commerce. Rynek cyfrowy wpływa interesująco na tradycyjne modele biznesowe poszczególnych firm, co Poczta Polska bardzo mocno doświadczyła, zwłaszcza jeśli chodzi o rynek usług tradycyjnych i tradycyjne listy,” stwierdził Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej SA.

Można się temu przyglądać, a można też wykorzystać sytuację, która się nadarzyła i dokonać istotnych zmian w modelu biznesowym

Janusz Wojtas
Członek zarządu, Poczta Polska SA


W przypadku Poczty Polskiej dostosowanie do zmieniających się realiów polegało między innymi na większym uwzględnieniu potrzeb młodszych klientów. “Nie można lekceważyć rynku, który rośnie, a tym co napędza świat i wyznacza trendy są rownież nasze dzieci,” stwierdził Wojtas.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Czy można przeklinać w pracy? Odpowiedź jest bardziej skomplikowana, niż się wydaje
0 0Syn twórcy plastikowych toreb o intencji ojca. „Zostały wynalezione, by chronić planetę”
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0VAT na e-booki spadł, ceny ani drgną. Czytelnicy są wściekli, ale nie znają całej prawdy

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili