Gazoport w Świnoujściu zostanie otwarty na koniec roku 2015
Gazoport w Świnoujściu zostanie otwarty na koniec roku 2015 Cezary Aszkielowicz/Agencja Gazeta

Prezes PGNiG Mariusza Zawisza poinformował, że w najbliższych dniach spółka złoży do Urzędu Regulacji Energetyki projekt socjalizacji kosztów użytkowania gazoportu w Świnoujściu. Jego celem jest zmniejszenie różnicy pomiędzy kosztem zakupów, a sprzedaży gazu na korzyść polskiej spółki.

REKLAMA
Na czym polega koncepcja socjalizacji kosztów? Jest to forma odszkodowania wypłacanego przez Urząd Regulacji Energetyki. Podobne rozwiązanie zastosowano wcześniej w przypadku sektora energii elektrycznej, a także gazoportu w litewskiej Kłajpedzie. Odpowiednie zaplanowana rekompensata wprowadzana pod nadzorem Komisji Europejskiej jest uznawana za dozwoloną pomoc publiczną.
Pomoc jest na pewno potrzebna. PGNiG obciążają bowiem dwa długoterminowe kontrakty na dostawy gazu z rosyjskim Gazpromem i katarską spółką Qatargas. Przy podpisywaniu umów PGNiG realizował bowiem politykę państwa i kierował się przede wszystkim względami bezpieczeństwa, zostawiając realia ekonomiczne na dalszym planie. W skutego czego PGNiG płaci obecnie o wiele więcej za gaz, niż wynoszą ceny rynkowe.
Projekt socjalizacji kosztów użytkowania gazoportu zaproponowany przez prezesa Zawiszę dotyczy kontraktu z Qatargasem. W podpisanej na 20 lat umowie PGNiG zobowiązał się odbierać od Katarczyków 1,5 mld metrów sześciennych gazu rocznie. W kontrakcie Katarczycy zastrzegli sobie jednak, że polska strona jest zobowiązana do płacenia nawet za gaz, którego nie jest w stanie odebrać. Zgodnie z ustaleniami pierwszy statek z LNG produkowanym przez Qatargas miał przypłynąć do Polski jeszcze w połowie ubiegłego roku, przez opóźnienia w budowie terminalu jednak nie dotarł do Świnoujścia. PGNiG udało się zmienić kontrakt i kolejne statki przypłyną do Polski dopiero w końcu roku, już po otwarciu terminalu.
Gazoport w Świnoujściu miał być bowiem gotowy do użytku jeszcze we wrześniu 2013 roku. Opóźnienia w budowie i kłopoty z wykonawcą projektu zmusiły władze do przełożenia inauguracji terminalu. W środę jednak spółka Polskie LNG podpisałA aneks z włoskim konsorcjum Saipem, który pozwoli dokończyć budowę gazoportu do końca roku.
Koszty kontraktu z Qatargasem wciąż jednak pozostają wysokie, a socjalizacja ma pomóc je zredukować. W założeniu pomysł prezesa PGNiG ma rozłożyć koszty użytkowania gazoportu w taki sposób, by każdy jego użytkownik wziął na siebie ich część.

Napisz do autora: michal.budzynski@innpoland.pl