PGNiG chce zaoszczędzić na kupowaniu gazu przez Świnoujście. W tym celu proponuje "projekt socjalizacji kosztów"

Gazoport w Świnoujściu zostanie otwarty na koniec roku 2015
Gazoport w Świnoujściu zostanie otwarty na koniec roku 2015 Cezary Aszkielowicz/Agencja Gazeta
Prezes PGNiG Mariusza Zawisza poinformował, że w najbliższych dniach spółka złoży do Urzędu Regulacji Energetyki projekt socjalizacji kosztów użytkowania gazoportu w Świnoujściu. Jego celem jest zmniejszenie różnicy pomiędzy kosztem zakupów, a sprzedaży gazu na korzyść polskiej spółki.


Na czym polega koncepcja socjalizacji kosztów? Jest to forma odszkodowania wypłacanego przez Urząd Regulacji Energetyki. Podobne rozwiązanie zastosowano wcześniej w przypadku sektora energii elektrycznej, a także gazoportu w litewskiej Kłajpedzie. Odpowiednie zaplanowana rekompensata wprowadzana pod nadzorem Komisji Europejskiej jest uznawana za dozwoloną pomoc publiczną.

Pomoc jest na pewno potrzebna. PGNiG obciążają bowiem dwa długoterminowe kontrakty na dostawy gazu z rosyjskim Gazpromem i katarską spółką Qatargas. Przy podpisywaniu umów PGNiG realizował bowiem politykę państwa i kierował się przede wszystkim względami bezpieczeństwa, zostawiając realia ekonomiczne na dalszym planie. W skutego czego PGNiG płaci obecnie o wiele więcej za gaz, niż wynoszą ceny rynkowe.

Projekt socjalizacji kosztów użytkowania gazoportu zaproponowany przez prezesa Zawiszę dotyczy kontraktu z Qatargasem. W podpisanej na 20 lat umowie PGNiG zobowiązał się odbierać od Katarczyków 1,5 mld metrów sześciennych gazu rocznie. W kontrakcie Katarczycy zastrzegli sobie jednak, że polska strona jest zobowiązana do płacenia nawet za gaz, którego nie jest w stanie odebrać. Zgodnie z ustaleniami pierwszy statek z LNG produkowanym przez Qatargas miał przypłynąć do Polski jeszcze w połowie ubiegłego roku, przez opóźnienia w budowie terminalu jednak nie dotarł do Świnoujścia. PGNiG udało się zmienić kontrakt i kolejne statki przypłyną do Polski dopiero w końcu roku, już po otwarciu terminalu.


Gazoport w Świnoujściu miał być bowiem gotowy do użytku jeszcze we wrześniu 2013 roku. Opóźnienia w budowie i kłopoty z wykonawcą projektu zmusiły władze do przełożenia inauguracji terminalu. W środę jednak spółka Polskie LNG podpisałA aneks z włoskim konsorcjum Saipem, który pozwoli dokończyć budowę gazoportu do końca roku.

Koszty kontraktu z Qatargasem wciąż jednak pozostają wysokie, a socjalizacja ma pomóc je zredukować. W założeniu pomysł prezesa PGNiG ma rozłożyć koszty użytkowania gazoportu w taki sposób, by każdy jego użytkownik wziął na siebie ich część.

Napisz do autora: michal.budzynski@innpoland.pl

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...
0 0Gdzie są podatki, tam zawsze będzie szara strefa. Tak wygląda "praca na czarno" w Polsce
0 0Podwójna jakość produktów w Europie potwierdzona. Ale to nie Polacy są gorszym sortem
0 0"Zielone kłamstwo" w Polsce. Tak próbują cię nabrać wielkie firmy
0 0Buty i piłki Adidasa polecą w kosmos. Chodzi o coś więcej niż trening dla astronautów
0 0Plan Szwedów: ZERO ofiar śmiertelnych na drogach. Oto czego możemy się od nich nauczyć
0 0Wyniki finansowe Ubera znów nisko pod kreską. Inwestorzy tracą cierpliwość

INNSPIRACJE

0 0Polak rozkręcił świetny biznes w USA. Zdradza, jak radzić sobie z porażką i brakiem motywacji
0 0W sukces tej Polki nikt nie wierzył. Uparła się i stworzyła rewolucyjny krem antysmogowy
0 0Ujawniają kulisy współpracy ze znaną siecią sklepów. Dziesiątki milionów długów i próby samobójcze
0 0Sapkowski przyznaje, że spór z CD Projektem go przerósł. "Pieniądze nic dla mnie nie znaczą"

STARTUPY

0 0Amerykańskim naukowcom się nie udało, a one to zrobiły. Tak powstały innowacyjne kosmetyki
0 0Start-up chce zasilać samochody wodą i alkoholem. Ale trochę się zapędzili