Fundacja Startup Poland, która m.in. skutecznie lobbowała w Sejmie za wprowadzeniem ustawy o innowacyjności mającej na celu rozwój startupów, dziś opublikuje pierwszy w Polsce raport o działalności tego typu podmiotów pt. „Polskie Startupy Raport 2015”. Na uroczystości zorganizowanej z tej okazji redaktor naczelny INNPoland Michał Kaczmarski poprowadzi panel dyskusyjny na temat polskiego ekosystemu startupowego z udziałem m. in. ekspertów z Google, Deloitte i NCBR.
Ile jest startupów w Polsce?
Dotychczas nie przeprowadzono badań, które pozwoliłyby scharakteryzować najważniejsze cechy tej branży i poprzeć je liczbami. Postanowiła to zmienić Fundacja Startup Poland, która we współpracy z dr Agnieszką Skalą z Politechniki Warszawskiej przeprowadziła pierwsze w historii badanie polskich startupów z branży cyfrowej. Na jego użytek stworzono bazę 2432 tego typu podmiotów – ta liczba to pierwszy szacunek liczebności tych firm w Polsce.
Z raportu będzie można dowiedzieć się m.in. jakie są modele biznesowe oraz kierunki rozwoju polskich startupów, z jakich źródeł pozyskują one kapitał, jaka panuje w nich struktura zatrudnienia, które tego typu podmioty prowadzą działalność eksportową czy stawiają na innowacyjność.
Startupy oczekują zysku
CO warto podkreślić, wśród startupów w Polsce dominuje optymizm. Dlatego, że imponujące wyniki przyniosło pytanie o przewidywaną wartość firmy w perspektywie najbliższych dwóch lat, ponieważ aż połowa badanych oczekuje co najmniej pięciokrotnego wzrostu wyceny przedsięwzięcia! Ale równocześnie tylko co czwarty startup współpracuje z uczelnią lub ośrodkiem naukowym.
Startupy a innowacyjność
Raport rozwiewa również wątpliwości co do innowacyjności polskich startupów. Przykładowo wiele podmiotów wskazało produkt jako nośnik kluczowej innowacji. Chodzi tutaj zarówno o innowację przełomową (52 proc. wskazań), jak i o taką, która jest ulepszeniem istniejącego rozwiązania (40 proc.). Niemało, bo 15 proc. firm zadeklarowało, że ich działalność ma związek z przemysłem “najwyższej techniki”, tzw. KET: Key Enabling Technologies.
Z kolei blisko co trzeci badany startup zadeklarował, że posiada patent, zastrzegł swój znak towarowy albo kupuje lub sprzedaje licencje na technologie. Te formy ochrony przewagi konkurencyjnej stosują zwłaszcza firmy eksportujące oraz prowadzone przez osoby doświadczone w zarządzaniu tego typu przedsięwzięciem. Ponadto z badań wynika, że eksportujące startupy szybciej się rozwijają i tworzą więcej miejsc pracy niż te, które działają tylko na rynku lokalnym.
Publikacja ma być znacznie cenniejszym źródłem informacji niż suche dane GUS. Jak zapewniają jej autorzy, ma być bardzo przydatną wskazówką nie tylko dla samych startupów, ale także inwestorów, partnerów biznesowych czy polityków. A więc przedstawicieli środowisk, którzy mogą wesprzeć rozwój młodych przedsiębiorców w Polsce.
Jeden z polskich startupów, Migam, przygotował również raport w wersji migowej.
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl
Reklama.
. Anna Giza-¬Poleszczuk, Prorektor UW ds. rozwoju i polityki finansowej, członek Rady Programowej fundacji Startup Poland
Raport przygotowany przez fundację zachęca do systematycznego namysłu nad uwarunkowaniami rozwoju tej specyficznej sfery przedsiębiorczości i jej wpływu na gospodarkę. Fakt, że startupy powstają w największych ośrodkach miejskich, a w ich działalności przeważa orientacja Business¬to¬Business (B2B) sugeruje, że w impulsem zakładania startupów jest rynek tworzony przez duże firmy. Wyraźna jest również waga rynków zagranicznych: te startupy, które eksportują, są większe i szybciej się rozwijają
Bartłomiej Gola, partner w SpeedUp Venture Capital Group, przewodniczący Rady Programowej fundacji Startup Poland
Dwie rzeczy wydają mi się charakterystyczne. Po pierwsze, mamy zaskakująco niski udział startupów finansowanych przez kapitał wysokiego ryzyka (ok. 20 proc.). Drugą rzeczą jest fakt, że zaledwie 25 proc. innowacyjnych firm współpracuje z nauką. Ten wynik musi nam zapalić w głowach lampki ostrzegawcze. Innowacja bowiem, poza kapitałem, potrzebuje nauki. Działalność startupów powinna w dużej mierze polegać na komercjalizacji wyników prac naukowych.
. Leszek Grabarczyk, Zastępca Dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, członek Rady Programowej fundacji Startup Poland
Z punktu widzenia potrzeb gospodarki i konieczności zwiększania innowacyjności poszczególnych branż podstawowym wyzwaniem dla polskich startupów pozostaje zmiana ich modelu funkcjonowania i oparcie rozwoju o projekty B+R. Zbyt mało firm angażuje się w działalność badawczo-¬rozwojową, która – choć czaso¬ i kosztochłonna – z powodzeniem może być finansowana ze środków publicznych i prywatnych. Równie ważne jest podnoszenie i zwiększanie poziomu kompetencji technologicznych, czy to w oparciu o własne zespoły RDI, czy ekspertów zewnętrznych, np. naukowców zainteresowanych komercjalizacją wyników B+R.