
Reklama.
To klient musi mieć grosik…
Przepisy prawne regulujące tę kwestię są bardzo interesujące, ale jednocześnie nie do końca jednoznaczne. Jak wskazuje Urząd Ochrony Kontroli i Konsumentów (UOKiK), obowiązek uiszczenia w kasie odpowiedniej kwoty do zapłaty spoczywa na kliencie. Co więcej, zdaniem Macieja Chmielowskiego z UOKiK, sprzedawca nie musi posiadać drobnych monet, aby wydać resztę. Powołuje się on na 535 artykuł kodeksu cywilnego, którego treść brzmi następująco:
Przepisy prawne regulujące tę kwestię są bardzo interesujące, ale jednocześnie nie do końca jednoznaczne. Jak wskazuje Urząd Ochrony Kontroli i Konsumentów (UOKiK), obowiązek uiszczenia w kasie odpowiedniej kwoty do zapłaty spoczywa na kliencie. Co więcej, zdaniem Macieja Chmielowskiego z UOKiK, sprzedawca nie musi posiadać drobnych monet, aby wydać resztę. Powołuje się on na 535 artykuł kodeksu cywilnego, którego treść brzmi następująco:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
…Ale sprzedawca nie musi przyjąć grosika
Ale innego zdania jest radca prawny Łukasz Rdzeń z serwisu uważaj.pl. Wskazuje, że przy tego typu transakcjach obowiązuje równość stron oraz zasada swobody umów. Czyli do jej zawarcia dochodzi dopiero wtedy, gdy zarówno sprzedawca, jak i konsument zaakceptują jej warunki.
Ale innego zdania jest radca prawny Łukasz Rdzeń z serwisu uważaj.pl. Wskazuje, że przy tego typu transakcjach obowiązuje równość stron oraz zasada swobody umów. Czyli do jej zawarcia dochodzi dopiero wtedy, gdy zarówno sprzedawca, jak i konsument zaakceptują jej warunki.
Oznacza to, że w praktyce sprzedawca za zgodą klienta może nie wydać mu kilku drobnych monet reszty. Jednocześnie konsument również może zapłacić o kilka groszy mniej, jeżeli uzyska na to zgodę handlowca, który uzna, że nie godzi to w jego finanse. Jak tłumaczy radca prawny, w ten sposób dochodzi do zmiany warunków umowy sprzedaży.
W praktyce więc nie wydawanie grosza przez sprzedawcę jest zgodne z prawem. Jednak jeżeli notorycznie godzi to w interesy klientów, to narusza zasady dobrej etyki kupieckiej. Dlatego jak wskazuje zarówno Maciej Chmielowski z UOKiK, jak i radca prawny Łukasz Rdzeń – stałe niewydawanie drobnych monet sprawi, że taka firma straci klientów. W efekcie ta pozorna oszczędność jest dla handlowców po prostu nieopłacalna.
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl
Źródło: Bankier.pl